آفتاب

پرخوری سلول های بدن را مستعد ابتلا به سرطان می کند

پرخوری سلول های بدن را مستعد ابتلا به سرطان می کند

تهران - ایرنا - متخصص تغذیه با گرایش سرطان گفت: پرخوری سبب پیر شدن سلول ها می شود و به مرور زمان آنها را مستعد ابتلا به سرطان می کند.

دکتر سیدحسین داودی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا، اظهار داشت: عموم مردم تصور می کنند که اگر پرخوری و در کنار آن ورزش کنند و اندام متناسبی داشته باشند، هیچ اشکال و ضرری برای آنها ندارد؛ مانند افرادی که بدن سازی می کنند و بعد چندین تخم مرغ و یا زرده تخم مرغ می خورند.

وی افزود: این درحالی است که تحقیقات ثابت کرده زمانی که غذای زیادی خورده می شود، سلول ها تحت فشار قرار می گیرند و با تمام ظرفیت خود کار می کنند بنابراین پیر می شوند و دیگر کارآیی لازم را ندارند.

داودی ادامه داد: همانطور که افراد با گذشت زمان پیر می شوند و به خاطر پیری احتمال ابتلا به سرطان نیز در آنها افزایش می یابد، سلول هایی که در اثر پرخوری و فشار زیاد پیر شده اند نیز استعداد به سرطانی شدنشان حتی اگر فرد در سنین پایین باشد، بیشتر می شود.

وی درباره رادیکال های آزاد و نقش آنها در بروز سرطان در افراد هم گفت: رادیکال های آزاد به طور طبیعی در بدن تولید می شود و قدرت مقابله با رادیکال های آزاد نیز در بدن وجود دارد اما وقتی رادیکال های آزاد در بدن فردی بیش از حد تولید شود، سلول ها دیگر توان مقابله با آنها را ندارند و آنها سبب تخریب سلولی می شوند.

داودی تصریح کرد: پرخوری یکی از عواملی است که سبب ایجاد رادیکال های آزاد بیشتر از حد طبیعی در بدن می شود به همین دلیل افرادی که وزن بالایی ندارند و ورزش نیز می کنند اما پرخور هستند، می توانند مستعد ابتلا به برخی از انواع سرطان ها شوند.

متخصص تغذیه در مورد غذاهای آماده (فست فودها) نیز اظهار داشت: مصرف فست فودها به عنوان پرخوری محسوب می شود؛ درحال حاضر بیشتر مردم به ویژه جوانان در جامعه ما برای رفع گرسنگی سراغ فست فودها نمی روند بلکه خوردن این نوع غذاها را تفریح می دانند و در بیشتر موارد برای گذراندن وقت با دوستان با اینکه احساس گرسنگی نمی کنند، ترجیح می دهند به اینگونه رستوران ها بروند و فست فود بخورند.

داودی افزود: خوردن تبدیل به تفریح مردم ما شده است و این پرخوری ضرر و زیان های خاص خود را دارد که باید بیشتر به آن توجه شود.

وی توضیح داد: تحقیقات علمی که در سطح دنیا در این زمینه صورت گرفته است، نشان می دهد اصلاح وضعیت و سبک تغذیه ای افراد می تواند تا 40 درصد از بروز سرطان ها پیشگیری کند.

داودی خاطرنشان کرد: متاسفانه به دلیل سبک زندگی شهری و ماشینی، سبک تغذیه ای مردم کشور ما نیز تغییر کرده و به سمت مصرف غذاهای آماده که گاها با مقادیر زیادی روغن و افزودنی های مضر تهیه می شوند، پیش رفته است.

وی اظهار داشت: تغییرات رفتاری چه از نوع خلقی و چه از نوع تغذیه ای سبب بروز تغییرات سلولی می شود و متاسفانه این تغییرات ماندگار می شود و می تواند به نسل های بعد نیز انتقال یابد.

داودی گفت: برخی تاثیراتی که مواد غذایی بر روی سلول ها می گذارند، در فرد تغییر ایجاد می کند و ایجاد تغییر در فرد می تواند او را به سمت سرطانی شدن سلول ها پیش ببرد.

وی توضیح داد: برای اینکه یک سلول سرطانی شود باید چند تغییر ژنتیکی در آن رخ دهد اما در افرادی که در سلول های زایشی آنها به دلیل عوامل محیطی مانند تغذیه نامناسب تغییر ایجاد شده است، دیگر نیازی به ایجاد چند تغییر ژنتیکی نیست و سلول ها به دلیل وجود این پیش زمینه می توانند در مدت کمتری سرطانی شده و فرد را مبتلا سازند.

داودی گفت: به طور کلی پرهیز از مصرف مواد غذایی حاوی نیتریت، نیترات، چربی های اشباع شده و نمک زیاد به عنوان مواد غذایی مستعد کننده سلول ها به سرطان و در مقابل مصرف مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان ها مانند سبزی ها و میوه ها در پیشگیری از بروز سرطان نقش موثری دارند.

علمی(4)1834**1558
کد N91257

وبگردی