آفتاب

نگرانی واشنگتن از گسترش تروریسم در سوریه و آفریقا و به‌خطر افتادن منافع آمریکا

نگرانی واشنگتن از گسترش تروریسم در سوریه و آفریقا و به‌خطر افتادن منافع آمریکا

مدیر سازمان امنیت ملی آمریکا در گزارش جامعی به سنای این کشور نسبت به گسترش روز افزون فعالیت تروریست‌ها در سوریه و شمال آفریقا ابراز نگرانی و اقدامات اسنودن را شوک بزرگی به امنیت ملی آمریکا ارزیابی کرد.

مدیر سازمان امنیت ملی آمریکا در گزارش جامعی به سنای این کشور نسبت به گسترش روز افزون فعالیت تروریست‌ها در سوریه و شمال آفریقا ابراز نگرانی و اقدامات اسنودن را شوک بزرگی به امنیت ملی آمریکا ارزیابی کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه اسکای نیوز عربی، جیمز کلاپر، مدیر سازمان امنیت ملی آمریکا در جمع سناتورهای آمریکایی گفت: کشورهای اروپایی و خاورمیانه در معرض بیشترین خطر در رابطه با بازگشت شبه‌نظامیان تندرو از سوریه قرار دارند و بنا بر رصدی که سازمان اطلاعات آمریکا در سوریه انجام داده این گروه‌ها پایگاه‌های آموزشی را در سوریه ایجاد کرده‌اند که وظیفه تربیت و آموزش نیروهای تندرو را بر عهده دارد.

کلاپر گفت: تروریست‌هایی که هم‌اکنون در سوریه می‌جنگند در بازگشت به کشورهایشان در اروپا و خاورمیانه تهدیدی بزرگ برای این کشورها محسوب می‌شوند.

وی با استناد به گزارش 16 سازمان اطلاعاتی آمریکا که گفت: شبه‌نظامیان افراطی و تندرو نزدیک به یک سوم تا یک چهارم شبه‌نظامیان مخالف سوریه را تشکیل می‌دهند که تعداد این شبه نظامیان در مجموع مابین 75 هزار تا 100 هزار نفر برآورد می‌شود.

بنا بر گزارش دستگاه‌های امنیتی آمریکا سوریه به "آهنربایی" تبدیل شده که افراد تندرو نزدیک به القاعده را از سراسر جهان به سوی خود جذب می‌کند.

جیمز کلاپر در این جلسه به طور ویژه به ناآرامی‌های کنونی در خاورمیانه اشاره کرد؛ وی مدعی است، القاعده در وضعیت نابسامان سیاسی سوریه، عراق، مصر و جاهای دیگر پایگاه‌های مستحکمی برای خود ایجاد کرده است.

وی افزود: مقام‌های مقابله با تروریسم در حال حاضر برآورد کرده‌اند که 7000 شبه‌نظامی از 50 کشور مختلف به سوریه رفته‌اند و این نگرانی را ایجاد می‌کنند که افراطگرایان از پاسپورت‌های سوری برای ورود به آمریکا و حمله به این کشور استفاده کنند. سوریه تا حدودی یک فتای جدید است؛ فتا یک منطقه قبیله‌نشین در پاکستان است که فرماندهی القاعده پایگاه خود را در آنجا بنا کرده است. النصره، یکی از گروه‌های شبه نظامی تحت حمایت القاعده است که به یکی از ترسناک‌ترین گروه‌های شبه‌نظامی در سوریه تبدیل شده است.

کلاپر همچنین تاکید کرد که شمال آفریقا و منطقه جنوب صحرا به محلی برای شبه‌نظامیان تندرو تبدیل شده و این امر بعد از آن رخ داد که از نقش شمال غرب پاکستان در جای دادن به تروریست‌ها کاسته شده است.

سازمان اطلاعات آمریکا انتظار دارد که فعالیت گروه‌های تروریستی در سال جاری در شمال آفریقا و کشورهای ساحل یعنی چاد، نیجر، مالی و موریتانی افزایش یابد.

رئیس اطلاعات ملی آمریکا درجلسه‌ سنا گفت: ادوارد اسنودن، مقاطعه‌کار سابق و افشاگر آژانس امنیت ملی آمریکا فردی ریاکار است و وی و هم‌دستانش باید هرگونه مدارک محرمانه‌ای را که هنوز در دست دارند، بازگردانند.

کلاپر در این جلسه گفت: تصمیم اسنودن برای افشای تعداد بسیار زیادی از اسناد و مدارک محرمانه این آژانس در مطبوعات، به امنیت آمریکا لطمه وارد کرده و به تروریست‌های مظنون اطلاعات لازم را داده است.

وی افزود: اسنودن مدعی است که پیروز شده و ماموریتش را به طور کامل انجام داده است. اگر این طور است از او و هم‌دستانش می‌خواهم تا اسناد و مدارک به سرقت برده باقی مانده را که هنوز افشا نکرده‌اند به منظور جلوگیری از لطمه زدن بیشتر به امنیت آمریکا بازگردانند.

جیمز کلاپر به طور دقیق نگفت که منظورش از "هم‌دستان" چیست اما یکی از سخنگویان تاکید دارد که منظور کلاپر به هر کسی است که به اسنودن برای تهدید بیشتر امنیت ملی ‌آمریکا از طریق افشای غیرقانونی اسناد و مدارک به سرقت برده مربوط به برنامه‌های قانونی جمع‌آوری اطلاعات خارجی کمک کند.

انتهای پیام

کد N91113

وبگردی