آفتاب
سجادپور در دوازدهمین کنگره حزب مردم‌سالاری:

ترافیک مقامات برای حضور در ایران نشاندهنده هوشمندی سیاست خارجی ماست

ترافیک مقامات برای حضور در ایران نشاندهنده هوشمندی سیاست خارجی ماست

در داخل بعضی‌ها برداشت‌های سطحی و تحلیل‌های لحظه‌ای و عدم دقت به ابعاد حرفه‌ای دارند که این یکی دیگر از چالش‌های ما است.

مشاور وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: ترافیک مقامات و افراد برای حضور در کشور و دیدار با مقامات ما و دعوت‌هایی که از ایران صورت می‌گیرد نشاندهنده هوشمندی سیاست خارجی ماست.

به گزارش خبرنگار ایلنا سجاد‌پور مشاور وزیر امور خارجه در دوازدهمین کنگره حزب مردم‌سالاری که امروز در مجتمع فرهنگی آدینه در حال برگزاری است، در خصوص دیپلماسی هوشمندانه اظهار داشت: سیاست خارجی در همه دنیا یک مسئله فراحزبی و فراجناحی و عمیقاً ملی است زیرا منافع ملی را در بر می‌گیرد و سودمندی‌ها و ضررهایش نصیب همه ملت می‌شود.

مشاور وزیر امور خارجه در خصوص شاخصه‌ها و ویژگی‌های دیپلماسی هوشمندانه اظهار داشت: اولین شاخصه سیاسی دیپلماسی هوشمندانه ایجاد تعادل میان اصول ثابت و متغیراست. اصول ثابت مانند حفظ سرزمین؛ نظام سیاسی؛ ارزش‌ها و مبانی و هنجارهاهستند و اصول متغیر شرایط جهانی، منطقه‌ای و سیاسی است که در حال دگرکونی است.

وی ادامه داد: ایجاد تعادل میان این اصول نیاز به هوشمندی ویژه‌ای دارد چراکه یک لحظه غفلت به همه چیز ضربه می‌زند.

سجادپور اجماع ملی و اجماع نخبگان و پشتیبانی مردمی را دومین شاخصه دیپلماسی هوشمندانه دانست و ابراز داشت: سیاست خارجی با اینکه از طرف نخبگان اداره می‌شود اما نیازمند حمایت مردمی است و ایجاد این اجماع و رسیدن به نقطه مشترک از طریق اقناع، روند و مسئله مهمی است.

مشاور وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: اجرای حرفه‌ای برنامه‌ها نیز یکی دیگر از شاخصه‌های مهم دپلیماسی هوشمندانه است برای مذاکرات بین‌المللی هر کسی نمی‌تواند برود بلکه کسی باید به این مذاکرات برود که با تکنیک؛ اصول و شرایط داخلی و بین المللی آشنا و آگاه باشد.

وی با بیان اینکه اجرای حرفه‌ای نیازمند به اعتماد به نفس دیلماتیک است، تاکید کرد: خوشبختانه اعتماد به نفس دیپلماتیک ما خوب است چراکه از مذاکره با قدرت‌های بزرگ جهانی هراسی نداریم. می‌توان درباره قدرت‌های بزرگ در محافل داخلی و رسانه‌ای حرف زد اما آن چه مهم است مذاکره با آنهاست.

سجاد پور با تاکید بر این که شرایط نشان از تغییر فصای منطقه‌ای و بین‌المللی به نفع ملت ایران دارد، افزود: ما توانستیم فضای ساخته شده علیه ایران را که مبتنی بر ایران‌هراسی بود به چالش بکشیم امروز ایران‌هراسان به حاشیه رفته اند.

وی ادامه داد: تولید احترام و اعتبار بیشتر برای کشور و باز شدن فضا برای تعاملات سیاسی اقتصادی و دیپلماتیک نشان از موفقیت جمهوری اسلامی ایران دارد. ترافیک مقامات و افراد برای حضور در کشور و دیدار با مقامات ما و دعوت‌هایی که از ایران صورت می‌گیرد نشاندهنده هوشمندی سیاست خارجی ماست.

سجادپور در ادامه به چالش‌های سیاست خارجی کشورمان پرداخت و ابراز داشت: از نظر بین‌المللی بعضی از کشورها دوست ندارند ایران در خاورمیانه قدرت منطقه‌ای باشد وبه همین دلیل سنگ‌اندزی می‌کنند.

مشاور وزیر امور خارجه در پایان خاطرنشان کرد: در داخل نیز بعضی‌ها برداشت‌های سطحی و تحلیل‌های لحظه‌ای و عدم دقت به ابعاد حرفه‌ای دارند که این یکی دیگر از چالش‌های ما است.

کد N90959

وبگردی