آفتاب

روسیه: معارضان در مذاکرات سوریه از اصرار برای برکناری اسد بپرهیزند

روسیه: معارضان در مذاکرات سوریه از اصرار برای برکناری اسد بپرهیزند

مسکو - ایرنا - ˈسرگئی لاوروفˈ وزیر خارجه روسیه، اصرار معارضان سوری در مذاکرات برای برکناری ˈبشار اسدˈ را غیرسازنده دانست و گروه های معارض را از ادامه این رویکرد برحذر داشت.

به گزارش ایرنا به نقل از وزارت خارجه روسیه، لاوروف روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت: از بشار اسد یا شخص دیگری در سوریه حمایت نمی کنیم و دوست خانواده اسد هم نیستیم، بلکه روسیه به عنوان یک کشور، دوست ملت سوریه است.

وزیر خارجه روسیه با اشاره به حضور دیرینه مسیحیان در سوریه گفت: این کشور مرکز مسیحیت در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا است و تروریست ها و افراط گرایان که دین و ایمان ندارند، هر روز به تخریب اماکن مذهبی مسلمانان و مسیحیان می پردازند.

وی افزود: از حوادث این کشور به شدت نگران هستیم.

وزیر خارجه روسیه با تاکید بر لزوم پرهیز از رویکرد ساده اندیشی گفت: بسیاری می گویند، بشار اسد باید از قدرت کناره گیری کند و در آن صورت وضع مملکت سوریه سر و سامان خواهد یافت.

لاوروف با رد این ادعا اظهار داشت: زمانیکه مساله یوگسلاوی را یادآوری می کردم ، توجه همه بر سرنوشت ˈاسلوبودان میلوشویچˈ رییس جمهوری یوگسلاوی سابق متمرکز شده بود.

وی اضافه کرد: وضعیت مشابهی را در عراق شاهد بودیم و ˈصدام حسینˈ در مرکز توجه قرار داشت.

لاوروف با بیان اینکه در لیبی هم توجه ها به ˈمعمر قذافیˈ متمرکز شده بود، افزود: می خواهیم از یک ایده تحمیلی دیگر برای براندازی حکومت که فقط بخاطر خصومت های شخصی و نفرت از فرد به وجود آمده است، اجتناب کنیم.

ویر خارجه روسیه افزود: سیاستمداران بالغ اینگونه رفتار نمی کنند.

لاوروف گفت: اگر واقعا خواهان کمک به مردم سوریه و موافق اجرای توافقنامه ژنو هستیم، از تمام کسانیکه برکناری اسد را کلید حل مسایل سوریه می دانند، دعوت می کنم توافقنامه ژنو را به دقت مطالعه و تلاش های خود را برای اجرای این سند متمرکز کنند.

وزیر خارجه روسیه اضافه کرد: در این سند بر توقف خشونت ها در سوریه، توجه به مسایل انسانی، توافق با دولت و گروه های معارض برای ایجاد حکومت آزاد و دمکراتیک و سوریه امن و عاری از تروریسم و افراط گرایی، تاکید شده است.

وی افزود: اطمینان دارم پس از دستیابی به چنین توافقی، فرصت برای بحث درباره سیاستمداران پیش می آید.

لاوروف اضافه کرد: تصور کنید، اسد از قدرت کناره گیری کند، چه بر سر سوریه خواهد آمد و چه کسی از یکپارچگی آن حمایت می کند. پاسخی برای این سوالات وجود ندارد.

لاوروف گفت: انتشار تروریسم در سوریه تهدید بزرگی شده است و تصادفی نیست که گروه هشت کشور صنعتی در ماه ژوئن سال گذشته به پیشنهاد نخست وزیر انگلیس در بیانیه ای از دولت سوریه و معارضان این کشور خواستار تشریک مساعی برای نابودی تروریست ها شد.

وی اضافه کرد: این هدف کلیدی است و در جریان دیدارهای خود با شرکای اروپایی متوجه شدم غرب این مسایل را در سوریه درک می کند.

اروپام/2242**518**1651
کد N90699

وبگردی