آفتاب

انتقاد چند نماینده از نحوه اداره جلسه مجلس

انتقاد چند نماینده از نحوه اداره جلسه مجلس

تهران- ایرنا - برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از شیوه علی لاریجانی در اداره خانه ملت و بررسی لایحه بودجه 1393 انتقاد کردند؛ اما رییس مجلس از آنان خواست آرامش را حفظ کنند تا لایحه بودجه بررسی شود.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، بهروز نعمتی در جلسه علنی امروز (پنجشنبه) مجلس در تذکری با استناد به ماده 112 آیین نامه داخلی مجلس گفت: خدا را شکر که بالاخره هیات رییسه فرصت داد که محرومین هم صحبت کنند.

وی افزود: براساس بند 2 ماده 112 آیین نامه داخلی مجلس در مورد کلیات هر طرح و لایحه ابتدا باید سخنگوی کمیسیون به مدت پنج دقیقه گزارش دهد ولی ما امروز دیدیم که به جای سخنگو، رییس کمیسیون تلفیق پشت تریبون قرار گرفت.

وی خطاب به لاریجانی اظهارداشت: هم اکنون شهرستان ها دو سال است که در تب و تاب می سوزند زیرا اعتبارات لازم را ندارند. وی ادامه داد: تنها جایی که می توان در مورد این موضوع صحبت کرد مجلس است ولی نمی گذارند این مباحث در خانه ملت مطرح شود من نمی دانم چرا فشار می آورند که پیشنهادهای نمایندگان در لایحه بودجه رای نیاورد.

نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در تهران هزاران پروژه با ارقام متعدد راه اندازی می شود، ما حسود نیستیم ولی شما برای شهرستان ها چه فکری کرده اید؟

نعمتی خاطرنشان کرد: اگر نماینده نتواند در این ایام از حقوق مردم حوزه انتخابیه خود دفاع کند چه زمانی سخن بگوید؟

وی اظهارداشت: من را تهدید می کنند و می گویند اگر چنین موضوعی را مطرح کنید چنین می کنیم، من نماینده مردم هستم باید سخن بگویم.

نعمتی خطاب به علی لاریجانی رییس مجلس گفت: من از شما به عنوان فردی که مسایل را دموکراتیک دنبال می کنید، انتظار دارم اجازه دهید صدای مردم شنیده شود و نگذارید با تصویب نشدن برخی از پیشنهادها آرزوهای مردم به هدر رود.

وی تاکید کرد: در این راستا با عدالت رفتار کنید زیرا مردم نیازمند حمایت شما هستند.



** مردم کشور را به مستضعفین و مستکبرین تقسیم نکنید

در ادامه قاسم جعفری نماینده مردم بجنورد در تذکری گفت: آقای لاریجانی من از شما برای این که برای حفظ آرامش مجلس تلاش کردید، متشکرم اما عده ای نباید با شعر، ادبیات و احساسات در مورد مسایل داخلی صحبت کنند و مردم کشور را به مستضعفین و مستکبرین تقسیم کنند.

وی ادامه داد: اگر دوستانی که پیشنهادات خاصی دارند مطالب خود را درست مطرح می کردند، نتیجه بهتری می گرفتند.



** آرامش مجلس را حفظ کنید

همچنین کمال علیپور نماینده قائم شهر در مجلس در تذکری با استناد به ماده 24 آیین نامه داخلی گفت: امروز آقای مصباحی مقدم فقط در مورد هزینه ها در لایحه بودجه صحبت کرد ولی شما آقای لاریجانی در این رابطه به وی تذکر ندادید.

اما رییس مجلس در پاسخ به این تذکر علیپور اظهارداشت: ایشان آزاد هستند نظر خود را بدهند.

علیپور ادامه داد: نظر دادن آزاد است ولی آقای مصباحی مقدم خارج از موضوع صحبت کرد.

علی لاریجانی رییس مجلس خطاب به وی گفت: تشخیص من این بود که صحبت های آقای مصباحی مقدم خارج از موضوع نبود.

رییس مجلس پس از این تذکرهای نمایندگان در پاسخ گفت: نمایندگان محترم در نظر داشته باشند ما بحث مهم بودجه را داریم که سرنوشت کشور را در یک سال رقم می زند و بررسی بودجه وقت زیادی را از مجلس می گیرد.

لاریجانی افزود: اگر یک برادری پیشنهادی داد که فکر می کند این پیشنهاد خوب است باید بگذاریم در این باره صحبت کند. نباید با سر و صدا کردن مانع صحبت های وی بشویم.

وی تاکید کرد اگر کسی به این یقین می رسد که موضوعی برای آینده کشور خوب است می تواند مطرح کند. باید اجازه دهیم در فضای آرام این موضوع انجام شود. ما باید فضای آرام را برای نمایندگان فراهم کنیم.

وی تاکید کرد همانطور که آقای نعمتی گفت مخالفت ها را طوری بیان کنید که فضای دموکراتیک باشد.

در این هنگام بسیاری از نمایندگان در واکنش به صحبت های علی لاریجانی فریاد دو - دو سر دادند که رییس مجلس خطاب به آنان گفت: هم اکنون هم که می خواهم حرف بزنم، شما نمی گذارید.

در این هنگام بهروز نعمتی فریاد زد: چرا دو سال است که بودجه به شهرستان های محروم نمی دهید و سپس از صحن علنی مجلس خارج شد که محمد دهقان عضو هیات رییسه مجلس پس از دقایقی نعمتی را به مجلس بازگرداند.

لاریجانی در ادامه یادآور شد: این موارد شرایط مجلس را بلاوجه تخریب می کند به نظر دیگران احترام بگذارید.

وی درمورد صحبت های رضا عبدالهی نماینده ماهنشان مبنی بر این که رییس کمیسیون تلفیق به جای سخنگوی این کمیسیون در صحن علنی مجلس سخنرانی کرد، گفت: این روال همیشگی است اشکالی ندارد.

لاریجانی خاطرنشان کرد: وقتی فضا را اینگونه می کنید تصمیم گیری را از نمایندگان می گیرید این گونه کار بودجه پیش نخواهد رفت.



** اگر 20 نماینده به مجلس اضافه شود باید منابع آن در نظر گرفته شود

در ادامه محمد صالح جوکار نماینده مردم یزد نیز در تذکری گفت: اگر قرار است 20 نماینده به نمایندگان مجلس شورای اسلامی اضافه شود و تقریبا این جزو روال مجلس در طول سال ها است باید منابع این موضوع در بودجه در نظر گرفته شود.

لاریجانی در پاسخ به این تذکر گفت: هنوز نه به بار است و نه به دار؛ دولت باید در این زمینه لایحه به مجلس تقدیم کند و ما سپس در باره آن نظر دهیم.

سیام.9121**1336
کد N90629

وبگردی