آفتاب

اوباما به مالزی می رود

اوباما به مالزی می رود

کوالالامپور – ایرنا – مالزی روز پنجشنبه از تقویت همکاری این کشور با آمریکا، کره جنوبی و هند در عرصه مسایل بین المللی خبر داد و اعلام کرد رییس جمهور آمریکا در این چارچوب از کوالالامپور دیدن می کند.

به گزارش ایرنا، وزارت امور خارجه مالزی در بیانیه ای اعلام کرد ˈعنیفه امانˈ وزیر خارجه این کشور در دیدار با سفیران این سه کشور بر گسترش روابط دو جانبه با واشنگتن ، سئول و دهلی نو تاکید کرد و گفت این کشورها شریک مهم سیاسی و اقتصادی برای مالزی هستند.

وزیر خارجه مالزی با اشاره به سفر سال گذشته ˈجان کریˈ همتای آمریکایی خود از مالزی، از سفر ˈباراک اوباماˈ رییس جمهوری آمریکا به مالزی در ماه آوریل (فروردین – اردیبهشت سال 93) خبر داد.

اوباما قرار بود مهر ماه امسال از مالزی دیدن کند که به دلیل مسایل مربوط به تعطیلی دولت آمریکا در پی بحران بودجه این کشور این سفر لغو شد و ˈ جان کری ˈ راهی کوالالامپور شد.

سفر اوباما به کوالالامپور نخستین سفر یک رییس جمهور آمریکا به مالزی از زمان دیدار ˈ لیندون جانسون ˈ در سال 1966 میلادی است.

سفر رییس جمهوری آمریکا در مهر ماه قرار بود به چهار کشور آسیایی مالزی ، اندونزی، برونئی و فیلیپین انجام شود ، اما تاکنون اعلام نشده است سفر اردیبهشت ماه اوباما بار دیگر به این کشورها انجام می شود.

وزیر خارجه مالزی گفت که کوالالامپور و واشنگتن در طیف گسترده ای از زمینه های تجاری، اقتصادی، سرمایه گذاری، دفاعی، امنیتی و فناوری همکاری دارند.

عفیفه امان همچنین با اشاره به سیاست نگاه به شرق مالزی، نشست سران ˈآسه آنˈ و تحولات شبه جزیره کره، بر گسترش روابط با کره جنوبی تاکید کرد و گفت دیدارهای دو جانبه بین دو کشور باید افزایش یابد.

وزیر خارجه مالزی همچنین در دیدار با سفیر جدید هند، گفت که دهلی نو شریک مالزی از منطقه جنوب آسیا است و خواستار افزایش همکاری های فرهنگی – اقتصادی دو کشور شد.

آمار نشان می دهند حدود 12 درصد جمعیت مالزی را نژاد هندی تشکیل می دهد.

مالزی در حال حاضر سومین شریک بزرگ تجاری هند است. مالزی همچنین بزرگترین منبع واردات از هند در بین کشورهای ˈآسه آنˈ است.

آساق**د.م**1611
کد N90465

وبگردی