آفتاب
در پی تنش میان ایتالیا و هند/

ایتالیا تهدید به بازنگری نقش خود در ماموریت های صلح بین المللی کرد

ایتالیا تهدید به بازنگری نقش خود در ماموریت های صلح بین المللی کرد

رم - ایرنا - ایتالیا تهدید به بازنگری نقش خود در ماموریت های صلح بین المللی در صورت نادیده گرفته شدن مشکل دو تفنگدار بازداشت شده این کشور در هند کرد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، یک هیات پارلمانی ایتالیا در دیدار با 28 سفیر اتحادیه اروپا و سفیر آمریکا در هند، تهدید کرد: اگر قضیه دو نظامی بازداشت شده ایتالیایی در هند نادیده گرفته شود، رم نیز در نقش خود در مأموریت های صلح بین المللی بازنگری خواهد کرد.

هیاتی متشکل از 16 نماینده پارلمانی از کمیسیون های سیاست خارجی و دفاع مجلسین سنا و نمایندگان اخیرا به منظور دیدار با ˈماسیمیلیانو لاتورهˈ و ˈسالواتوره جیرونهˈ دو تفنگدار ایتالیایی که به اتهام قتل دو ماهیگیر هندی از تاریخ 15 فوریه 2012 میلادی در وضعیت بازداشت بسر برده و در محل سفارت ایتالیا اسکان دارند، به دهلی نو سفر کرد.

این هیات پس از بازگشت به ایتالیا با صدور بیانیه ای مراتب تأسف عمیق خود بابت عدم امکان دیدار با نمایندگان پارلمان هند و مقامات وزارتخانه ای این کشور علیرغم درخواست های مکرر از سوی رم را ابراز کرد.

ˈاما بونینوˈ وزیر امور خارجه ایتالیا نیز از عملکرد هند در مدیریت پرونده قضایی دو نظامی بازداشت شده ایتالیایی در این کشور به شدت انتقاد و تهدید به بین المللی سازی این مورد کرد.

وزیر امور خارجه ایتالیا در یک گفت وگوی رادیویی ضمن انتقاد از عملکرد هند در مدیریت پرونده قضایی نظامیان بازداشتی ایتالیایی در این کشور اظهار داشت: رژیم هند در قبال پرونده دو تفنگدار بازداشت شده ایتالیایی در این کشور رفتاری غیر قابل اعتماد از خود نشان داده است. نیاز به وحدت کلام در قبال این دو نظامی است و باید بررسی های لازم در خصوص مسوولیت آنچه رخ داده است را به بعد موکول کرد و در فعلا به فکر اقدامات بعدی باشیم.

رسانه های ایتالیایی منظور از اقدامات بعدی مد نظر رئیس دیپلماسی ایتالیا را بین المللی سازی این بحران و درخواست داوری در خصوص این پرونده از دادگاه بین المللی حقوق دریاها در هامبورگ آلمان خواندند.

ˈنیکلا لاتورهˈ رییس کمیسیون دفاع مجلس سنا اظهار داشت: اوضاع کنونی نمی تواند ادامه پیدا کند، زیرا اطمینان داریم نظامیان ما بی گناه هستند. لذا هیچ دلیلی برای باقی ماندن آنها در هند وجود ندارد. ˈفابریتزیو چیکیتوˈ رییس کمیسیون سیاست خارجی مجلس نمایندگان نیز گفت: استناد قوه قضاییه هند به قانون ضد تروریسم موسوم به ˈSua Actˈ در محاکمه دو نظامی ایتالیایی را حمله به ایتالیا تلقی خواهیم کرد.

پلیس هند در تاریخ 19 فوریه 2012 میلادی، دو تنفگدار یک تیم امنیتی نیروی دریایی ایتالیا به نام ˈماسیمیلیانو لاتورهˈ و ˈسالواتوره جیرونهˈ که مسوولیت محافظت از نفتکش ˈانریکا لکسیˈ را در قبال حمله راهزنان دریایی داشتند به دلیل تیراندازی و قتل دو ماهیگیر هندی، دستگیر کرد.

به گفته مسوولان نفتکش ایتالیایی، این تیراندازی در حوالی سواحل ایالت جنوبی ˈکرالاˈ هند و در واکنش به رفتار تهاجمی یک قایق ماهیگیری هندی و بی توجهی آن به شلیک های هشدار دهنده هوایی صورت گرفت.

گفتنی است که ایتالیا مجموعا با حدود 5200 نظامی در 33 ماموریت صلح بین المللی در 25 کشور جهان حضور دارد. بیشترین شمار نظامیان ایتالیایی در افغانستان میان کابل و هرات ( 2700 نیرو) و در لبنان ( 1300 نیرو) مستقر هستند.

همچنین 565 سرباز ایتالیایی دربالکان، 79 نفر در مصر، 352 در اقیانوس هند (فعالیت علیه دزدان دریایی)، 27 نفر در مالی، 52 نفر در لیبی، هفت نفر در دارفور، چهار نفر در قبرس و چهار نفر در گرجستان، 25 نفر در مالت حضور دارند.

اروپام ** 2171/1547
کد N90270

وبگردی