آفتاب

روحانی در دیدار با اردوغان: در مسایل مهم منطقه​ای اشتراک نظر داریم

روحانی در دیدار با اردوغان: در مسایل مهم منطقه​ای اشتراک نظر داریم

رییس‌جمهوری در دیدارِ رجب طیب اردوغان، با تاکید بر اینکه ارتباط و دوستی میان دو ملت مسلمان ایران و ترکیه روابط دو کشور را تضمین خواهد کرد، بر توسعه همه جانبه مناسبات و همکاری‌های میان تهران و آنکارا تاکید کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی در این دیدار با تاکید بر تقویت بخش خصوصی در راستای توسعه همکاری های اقتصادی میان دو کشور گفت: ایران و ترکیه می توانند مناسبات خود را در همه بخش های اقتصادی از جمله ساخت نیروگاه و پالایشگاه و همکاری‌های صنعتی و نفت و گاز، توسعه دهند.

رییس‌جمهوری با بیان اینکه جاذبه های گردشگری و تاریخی دو کشور به خصوص اماکن مذهبی و معنوی می بایست زمینه ارتباطات مردمی ایران و ترکیه را افزایش دهد، تصریح کرد: جاذبه‌های معنوی دو کشور زمینه های بسیار خوبی برای توسعه همکاری‌ها است.

دکتر روحانی همچنین تصریح کرد روابط دو کشور در حوزه دانشگاهی، ارتباط میان دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی، باید بیش از گذشته توسعه یافته و تقویت شود.

رییس‌جمهوری با اشاره به تحولات منطقه گفت: ما در مسائل مهم منطقه‌ای با یکدیگر اشتراک نظر داریم که مبارزه با تروریسم و افراطی‌گری یکی از این موضوعات است.

دکتر روحانی خاطرنشان کرد: توسعه همکاری های جمهوری اسلامی ایران و ترکیه به عنوان دو کشور قدرتمند در منطقه، فعالیت‌های تروریستی را عقیم خواهد کرد.

رییس‌جمهوری کمک به مردم سوریه را از دیگر موضوعات مشترک میان دو کشور در مسائل منطقه‌ای برشمرد و اظهار کرد: کمک‌های مردمی به خصوص در فصل زمستان می‌تواند بخشی از مشکلات مردم سوریه را مرتفع کند.

دکتر روحانی با بیان اینکه معتقدیم تنها مردم سوریه باید برای آینده این کشور تصمیم بگیرند، گفت: همکاری‌های ایران و ترکیه باید در سایر مسائل منطقه‌ای و موضوعات مرتبط با امنیت همسایگان که از موضوعات مشترک دو کشور است، نیز توسعه پیدا کند.

نخست وزیر ترکیه: هدف ما رسیدن به قرارداد تجارت آزاد با ایران است

رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه نیز در این دیدار با بیان اینکه پیوند تاریخی روابط ایران و ترکیه از دیرباز قوی و مستحکم بوده است گفت: وظیفه ما تقویت برادری بین ملت هایمان است ؛ چرا که این برادری می‌تواند زمینه‌های همکاری های سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی دو کشور را تقویت کند.

نخست وزیر ترکیه تصریح کرد: ایران و ترکیه قدرتمندترین کشورهای منطقه هستند و هدف ما گسترش همه جانبه روابط با ایران است که در این خصوص در زمینه روابط اقتصادی با ایران قصد داریم حجم مبادلات تجاری را تا سال ۲۰۱۵ به ۳۰ میلیارد دلار درسال برسانیم.

اردوغان با اشاره به اینکه قراردادهای خوبی در زمینه توسعه همکاری‌های اقتصادی میان دو کشور به امضا رسید ، گفت: یکی دیگر از اهداف ما ا این است که در توسعه روابط اقتصادی به قرارداد تجارت آزاد میان دو کشور دست پیدا کنیم.

نخست وزیر ترکیه در خصوص مسائل منطقه‌ای نیز با اشاره به اینکه حساسیت دو کشور در مقابله با تروریسم مشترک است، گفت: گروههای تروریستی که تحت پوشش اسلام فعالیت می‌کنند ارتباطی به اسلام ندارند. در کجای اسلام آمده است که افراد بیگناه را به وحشیانه‌ترین وضع بکشند.

اردوغان تاکید کرد: ما در مقابله با گروههای تروریستی دوشادوش ایران همکاری‌های خود را گسترش خواهیم داد.

در پایان این دیدار سند تشکیل شورای عالی همکاری‌های سیاسی میان جمهوری اسلامی ایران و ترکیه به امضای رییس جمهوری کشورمان و نخست وزیر ترکیه رسید.

این شورای عالی که به صورت تناوبی سالیانه در تهران و آنکارا تشکیل خواهد شد، متشکل از وزرای اقتصادی ، سیاسی و فرهنگی کابینه‌های دو کشور خواهد بود.

تشکیل شورای همکاری در این سطح میان دو کشور برای نخستین بار پس از انقلاب اسلامی انجام می‌شود که زمینه ساز همکاری‌های وسیع در خصوص توسعه روابط و مناسبات منطقه‌ای میان ایران و ترکیه خواهد بود.

این سند همکاری می‌تواند روابط دو جانبه و همکاری های بین منطقه ای دو کشور را به بالاترین سطح توسعه دهد.

2929

 

 

کد N90213

وبگردی