آفتاب
در ادامه سلسله نشست‌های «آینده اصلاح‌طلبی»

شکوری‌راد: اصلاح‌طلبی به معنای براندازی نظام نیست

شکوری‌راد: اصلاح‌طلبی به معنای براندازی نظام نیست

یک نماینده پیشین مجلس شورای اسلای گفت: اصلاح‌طلبان به دنبال براندازی نظام نیستند و صلاح مملکت را در بودن این نظام می‌دانند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، علی شکوری‌راد در نشست آینده اصلاح‌طلبی که به همت سازمان دانشجویی حزب اسلامی کار برگزار شد، افزود: سال‌ها پیش بحثی را آغاز کردیم به نام اصلاحات و اصلاح‌طلبی که با فراز و نشیب‌های بسیاری روبرو شد و آن به این دلیل بود که برای اصلاح‌طلبی تعریف یکپارچه‌ای وجود نداشت و سردرگمی بخشی از مردم و اتهاماتی که به برخی از اصلاح‌طلبان زده می‌شود به همین دلیل است و به همین جهت باید تعریف اصلاح‌طلبی را ارائه دهیم.

وی با بیان اینکه "اصلاح‌طلبی در ایده و روش اصلاح‌طلبی پرداخته می‌شود"، ادامه داد: ایده اصلاح‌طلبی به این معناست که این نظام بماند و نرود. چه کسانی که ماندن این نظام برایشان مطلوب است و چه کسانی که برخی مسایل را نفی می‌کنند ولی می‌دانند که ماندن این نظام به صلاح کشور است، در شاخه اصلاح‌طلبان می‌گنجند.

این فعال اصلاح‌طلب همچنین گفت: بعد از رفراندوم جمهوری اسلامی شاهد این هستیم که در برهه‌های مختلف تعاریف بسته‌تری از اسلام ارائه شد و باعث شد که دامنه تعریف اسلام مردم و اسلام حکومت تفاوت پیدا کند. ما می‌گوییم اسلامی که مردم‌ طلب می‌کنند باید مدنظر قرار بگیرد.

شکوری‌راد با اشاره به معنی نظام جمهوری اسلامی، اظهار کرد: جمهوریت یعنی رأی مردم، رأی مردم، حکومت را تشکیل می‌دهد. در اینجا سوالی پیش می‌آید که آیا چیزی هست که رای مردم را نقض کند؟ در جواب می‌بینیم که خیر، دلیلی وجود ندارد که رای مردم نقض شود. کسانی که رای مردم را معارض می‌دانند یعنی جمهوری اسلامی را کامل قبول ندارند. ما اصلاح‌طلب‌ها هم جمهوری و رای مردم را قبول داریم و هم اسلام را. حضرت علی (ع) گفته‌اند خواست مردم شرط حکومت است و خدا غیر آن را نخواسته است.

وی با بیان اینکه "اصلاح‌طلبان روش‌های مشخصی دارند"، گفت: روش اصلاح‌طلبی چند ویژگی دارد؛ بر خواست مردم مبتنی و استوار است و نسبت به قانون اساسی وفادار است، بدون خشونت است و به قانون وفادار است و روشش کاملا مستمر و دائمی است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به مسیر اصلاح‌طلبی خاطرنشان کرد: اصلاح‌طلب‌ها از طریق جامعه مدنی فعالیت می‌کنند و مردم را از این طریق آگاه می‌سازند. NGOها، هیات‌ها و کانون‌های هنری و ادبی و آموزشی از دیگر راه‌هایی است که اصلاح‌طلب‌ها از طریق آنها جامعه را اصلاح می‌کنند. مسیر بعدی حضور اصلاح‌طلب‌ها در حکومت است که از طریق احزاب صورت می‌گیرد. متاسفانه در ایران احزاب به خوبی شکل نگرفته است و سیاست، شخصی شده است.

شکوری‌راد اضافه کرد: ما به تدریج باید سیاست شخص‌محور را از بین ببریم؛ البته که در حال حاضر معتقدیم شخص‌محور بودن اگر اصلاحاتی داشته باشد در حال حاضر بهترین روش است. البته طیفی که مخالف اصلاح‌طلبی است، سعی کرده جلوی احزاب و جامعه مدنی را مسدود کند اما کامل نتوانسته است چراکه قانون اساسی از درون از اصلاحات استفاده می‌کند.

وی در ادامه افزود: در انتخابات اخیر دیدیم که مردم وضع موجود را تغییر دادند، البته طرف مقابل سعی کرد بگوید که تغییری نشده اما ما و شما، همچنین مردم می‌دانیم که تغییرات مهمی به وجود آمده، اگر غیر از این بود مخالفان اینقدر تقلا نمی‌کردند.

این فعال سیاسی با تاکید بر لزوم مشخص شدن اهداف اصلاحات، گفت: وقتی ما می‌گوییم اصلاحات، اولویت ما اصلاحات در نظام نیست حتی فعلا در قانون اساسی نیز نمی‌خواهیم تغییری را به وجود بیاوریم. آن چیزی که اصرار می‌کنیم اجرای صحیح قانون اساسی است که به همه اصولش به یک اندازه بها داده بشود. خواسته ما اصلاح در روش حکومت است. اگر در روش حکومت کردن تغییری به وجود بیاید بسیاری از مشکلات از بین می‌رود. احزاب قدرتمند و روزنامه‌ها آزاد می‌شوند و مردم می‌توانند در انتخابات فعال‌تر باشند.

شکوری‌راد با اشاره به در پیش بودن دهه فجر، گفت: در آستانه دهه فجر هستیم و می‌توانیم اوایل انقلاب را مرور کنیم. ببینیم یاران نزدیک امام چه کسانی بودند. آنها الان کجا هستند و چه می‌گویند. ما در این انقلاب حوادث بسیاری را پشت سر گذاشتیم اما اسلام از بین نرفت. با فوت امام خمینی (ره) و شهادت شهید بهشتی هنوز هم اسلام زنده است به همین جهت است که می‌گوییم حکومت اسلامی نباید بسنده به یک فرد شود.

وی با بیان اینکه چهره واقعی امام خمینی به جوانان نشان داده نشده است، گفت: متاسفانه در چهار سال گذشته از بیانات امام (ره) در صداوسیما سوء استفاده شده و عده‌ای به قصد عقده‌گشایی، امام را مورد تهاجم قرار دادند. صداوسیما چهره‌ای از امام خمینی برای جوانان ترسیم کرده که دشمنان خارجی هم از آن استفاده می‌کنند. این در حالی است که تفکر امام در تاریخ کشور ما بسیار مهم است. حتی اینکه اصلاح‌طلبان امروز می‌گویند رای مردم معارض ندارد تفکر امام بوده است.

این فعال سیاسی، برقراری آزادی را وظیفه حکومت دانست و افزود: وظیفه اولیه حکومت، برقراری امنیت و قضاوت در اختلافات مردم است. در اینجا امنیت به معنای امنیت جانی، مالی، سرزمینی، روانی و آزادی و استقلال و تمامیت ارضی است.

وی ادامه داد: در هشت سال دولت قبل با اینکه بیشترین درآمد نفتی را داشتند و تمام قدرت در دستشان بود دیدیم که آنان دولتی ورشکسته، با فساد و با بدهی‌های بسیار بالا بودند. طرف مقابل ما در ایجاد چنین وضعیتی مقصر است و احمدی‌نژاد جزو آنها بوده است. ما در سال‌های گذشته تجربه خوبی به دست آوردیم و توانستیم در این دوره انتخابات شاهکار ایجاد کنیم. حالا با یک دولتی مواجهیم که در اول اصلاح‌طلب نبوده اما امروز سمت ماست. برای ما مطلوب است که گفتمان اصلاح‌طلبی در حکومت اجرا شود.

شکوری‌راد همچنین گفت: ما به دموکراسی قائل هستیم به همین جهت جایگاه اصولگراها را هم می‌شناسیم و با روش و فعالیت آنان مخالفت نداریم. امروز به طرف مقابل می‌گوییم که شما می‌توانید فعالیت کنید و حداقل بودن خود را به اکثریت برسانید اما به شرط اینکه در زمان شما ما هم بتوانیم فعالیت کنیم.

این نماینده پیشین مجلس با اشاره به راهپیمایی 22 بهمن نیز گفت: در سال‌های گذشته راهپیمایی 22 بهمن توسط مخالفان ما مصادره شده بود اما امسال آقای روحانی حضور دارند و سخنران مراسم هستند به همین جهت است که می‌گویم ما باید در راهپیمایی حضور داشته باشیم و نگذاریم باز افراطیون آن را مصادره کنند. عده‌ای از مردم به عشق انقلاب به راهپیمایی می‌رفتند و علاقه‌ای به افراطیون نداشتند اما می‌دیدیم که تا چه اندازه از آنها سوء استفاده می‌کردند و آنان را طرفدار خود می‌نامیدند.

وی در پایان اظهار کرد: در مقابل کسانی که می‌گویند باید به جای راهپیمایی 22 بهمن در 25 بهمن ماه راهپیمایی کنیم، می‌گویم حرکت 25 بهمن در جای خود انجام شد اما نباید آن را مقابل راهپیمایی 22 بهمن قرار بدهیم، چراکه رادیکال‌ها و افراد مخالف ما از آن سوء استفاده می‌کنند.

انتهای پیام

کد N90207

وبگردی