آفتاب

مجلس در مورد قیمت خوراک پتروشیمی ها به نتیجه نرسید/ 18 سنت بهترین قیمت برای خوراک پتروشیمی ها از نظر وزیر نفت

مجلس در مورد قیمت خوراک پتروشیمی ها به نتیجه نرسید/ 18 سنت بهترین قیمت برای خوراک پتروشیمی ها از نظر وزیر نفت

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه در حالی در خصوص قیمت خوراک پتروشیمی ها به نتیجه نرسیدند و این بند مراعا ماند که عضو کمیسیون صنایع اعلام کرد زنگنه در جلسه دیشب با نمایندگان معتقد بوده که 18 سنت بهترین قیمت برای خوراک پتروشیمی هاست.

به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر، در ادامه جلسه علنی نوبت عصر روز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی بندی از لایحه بودجه در خصوص قیمت خوراک پتروشیمی ها را بررسی کردند.

موید حسینی صدر با ارائه پیشنهادی در این بخش خواستار قیمت گذاری 15 سنت به ازای هر متر مکعب گاز خوراک پتروشیمی ها بود.

نماینده مردم خوی در مجلس گفت: در دنیا قیمت خوراک پتروشیمی ها 22 سنت و در کشورهای خلیج فارس 14 تا 15 سنت است.

عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی با اشاره به حضور وزیر نفت در کمیسیون انرژی برای بررسی قیمت خوراک پتروشیمی ها گفت: وزیر نفت در جلسه دیروز اعلام کرد که تا 20 سنت قیمت خوراک پتروشیمی ها توجیه  اقتصادی دارد و 15 سنت نیز واقعا به نفت پتروشیمی ها است.

وی اظهار داشت: زنگنه معتقد بود 18 سنت بهترین قیمت برای خوراک پتروشیمی هاست که درآمد 6 هزار میلیارد تومانی را برای خزانه در  پی دارد.

حسینی صدر خطاب به نمایندگان تاکید کرد: اجازه ندهید سرمایه بیت المال به هدر برود شرکت های پتروشیمی در حال حاضر با سرمایه 400 میلیارد تومانی در یک سال هزار میلیارد تومان سود کرده اند و این سود به خاطر قیمت پائین خوراک پتروشیمی است که در حال حاضر 2.7 سنت در نظر گرفته شده است.

در ادامه محمد حسین فرهنگی عضو هیات رئیسه از حسینی صدر خواست که از پیشنهادش منصرف شود زیرا کمیسیون تلفیق در تبصره الحاقی سازوکاری را برای تعیین قیمت خوراک پتروشیمی ها تعیین کرده که بر اساس آن قیمت خوراک پتروشیمی ها به گونه ای محاسبه می شود که 25 درصد سرمایه در گردش داشته باشد.

موسی غضنفرآبادی نماینده مردم بم نیز در مخالفت با این پیشنهاد به تبصره الحاقی کمیسیون تلفیق استناد کرد.

نماینده دولت در مجلس نیز اعلام کرد که قیمت رایج خوراک پتروشیمی ها بسیار پائین است و این واقعیت بزرگ و تلخی است و باید این قیمت طبق قانون هدفمندی یارانه ها افزایش یابد.

در ادامه غلامرضا تاجگردون نماینده مردم گچساران در مجلس پیشنهاد دیگری را مطرح کرد که بر اساس این پیشنهاد کارگروهی از سوی دولت پس از اجرای قانون هدفمندی قیمت خوراک پتروشیمی ها را تعیین کند.

وی گفت: نباید دست دولت در تعیین قیمت خوراک پتروشیمی ها باز گذاشته شود دوست ندارم از القاب دیگری مانند خیانت به مردم  و ... استفاده کنم.

در ادامه علی لاریجانی رئیس مجلس خطاب به مصباحی مقدم از کمیسیون تلفیق خواست تا این مشکل را حل کند و این بند را مراعا گذاشت.

نماینده مردم قم گفت: اگر خوراک پتروشیمی ها قیمت گذاری شود با هدفمندی تعارض پیدا می کند و اگر قیمت گذاری نشود احساس می کنیم که به بیت المال لطمه می خورد.

بنابراین این بند از لایحه بودجه مراعا گذاشته شد.

کد N90072

وبگردی