آفتاب
آیت الله شبیری زنجانی:

تقید رسانه ها به صداقت کمرنگ شده است/یک خبر گاهی یک کشور را زیر و رو می‌کند

تقید رسانه ها به صداقت کمرنگ شده است/یک خبر گاهی یک کشور را زیر و رو می‌کند

آیت الله العظمی شبیری زنجانی در توصیه به رسانه‌ها گفت: تقیّد به راستی خیلی مهم است اما الان کم رنگ شده است لذا مردم هم با تردید به اخبار نگاه می‌کنند و این خوب نیست. باید تدریجا به راست گفتن عادت کرد تا اعتماد مردم جلب شود.

به گزارش خبرگزاری مهر،آیت الله العظمی شبیری زنجانی در توصیه به رسانه‌ها گفت: تقیّد به راستی خیلی مهم است اما الان کم رنگ شده است لذا مردم هم با تردید به اخبار نگاه می‌کنند و این خوب نیست. باید تدریجا به راست گفتن عادت کرد تا اعتماد مردم جلب شود. در این صورت عنایت الهی هم شامل حال ما شده و موفقیت حاصل می‌شود.

این مرجع تقلید در دیدار بخشی برخی از اصحاب رسانه بر اثر گذار بودن مطبوعات اشاره کرد و گفت: حاج آقا شهاب اشراقی نقل می‌کرد که «مسعودی»، مدیر روزنامه‌ی اطلاعات خدمت آقای بروجردی رفته بود. آقای بروجردی گفته بودند شما این نشریات و مجلات را بی‌اهمیت به حساب نیاورید.یکی از نویسندگان در کتاب خود برای اثبات صانع به نوشته‌ای در روزنامه‌ی تایمز لندن استناد کرده است. ممکن است مساله خبر اینقدر از نظر ارزش اوج بگیرد که برای اثبات اینگونه مسایل الهی هم به آن استناد شود. آقای بروجردی در این دیدار به راست بودن اخبار توصیه می‌کنند چون راستی به نشریه این ارزش را می‌دهد که بتواند منبع استناد باشد.


آیت الله شبیری افزو: یک خبر گاهی یک کشور را زیر و رو می‌کند. انسان قدر این مسؤولیت الهی را بداند و پاداشی را هم که برای این زحمات داده می‌شود را بداند و در مسیر خدا قدم بردارد. شیطان در این جاها خیلی سرمایه‌گذاری می‌کند و اجر مبارزه با شیطان هم بالاست.

وی تاکید کرند: برخی از رسانه ها به موضوع صدق مقید نیستند و این باعث ایجاد مشکل شده است. مرحوم حاج آقا حسین قمی رضوان الله علیه مقید بودند که مطلب را حتی یک ذره پس و پیش نگویند. گفته شده که می‌خواستند به آقای بهبهانی تهرانی که برادرشان فوت کرده بود پیام تسلیت بنویسند. یکی از آقازاده‌های ایشان در این پیام می‌نویسد "متاثرم و خدا صبر و اجر به شما بدهد". حاج آقا حسین معترض می شوند و می‌گویند چرا دروغ به من بستید. من کجا متاثرم. بنویس ابقاکم الله.

این مرجع تقلید درباره ی چارچوب‌های مد نظر برای انتشار اخبار خاطر نشان کرد: گاهی انتشار خبری به نفع دین است اما گاهی انتشار یک خبر مصلحت دینی ندارد و حتی ضرر دینی دارد که نباید آن را منتشر کرد. نقل شده است که اگر روایاتی از حضرات معصومین – علیهم السلام- در جمعی مورد پذیرش نباشد آن روایات را نقل نکنید مگر اینکه زمینه برای بیان آن آماده شود. چون ممکن است آنها انکار کنند و این انکار بار دینی دارد.

 آیت الله شبیری افزوند: برخی روایات نقل شده که ، حضرات معصومین علیهم السلام از افرادی که امور سری را منتشر می‌کردند تبری جسته‌اند، مطبوعات هر مطلبی را نباید منتشر کنند ولو اینکه مطلب تازه و مهمی باشد اما اگر بد آموزی دارد نباید منتشر شود.

این مرجع تقلید در پایان تصریح کرد: داعی رسانه‌ها برای انتشار مطلب باید خدا باشد، اگر چنین باشد مقداری در انتشار خبر محدود می‌شوند. مطالبی که برای کشور مضر است حتما نباید نقل شود و آن دسته از مطالبی که نافع است مناسب است که نقل شود. معلوماتی که دانستن آن خوب است و ضرر ندارد اگر چه علم دین نباشد خودش کمال است، لذا انتشار اینگونه مطالب هم خوب است.

کد N89925

وبگردی