آفتاب

مسئولان محترم‌: اندکی هم به جای غزه به ایذه در خوزستان فکر کنید

  مسئولان محترم‌: اندکی هم به جای غزه به ایذه در خوزستان فکر کنید

بر این باور بودیم که امید مردم در ‌دولت تدبیر و امید محقق می‌شود؛ اما دریغ از تسلیت رئیس جمهور برای دوازده انسان بی‌پناهی که قربانی بی‌مبالاتی مسئولین دولتی و شرکت‌های وابسته شدند! آقایان مسئول ما دیگر نمی‌توانیم تماشاگر رنج و درد و مرگ عزیزانمان باشیم! ما حق داریم برای نجات مردم از این محاصرهٔ ناجوانمردانه سخن بگوییم؛ چه شما خوشتان بیاید چه نیاید!

 
 

مسئولان محترم‌: اندکی هم به جای غزه به ایذه در خوزستان فکر کنید!در چند روز گذشته، یک دستگاه وانت از روی شناور دریایی وزارت نیرو در سد کارون ۳، به دریاچه سقوط کرد و غرق شد.
       
 
به گزارش آفتاب به نقل از «تابناک»، حوالی ساعت ۱۷ پنجم بهمن، یک دستگاه خودروی وانت زامیاد سایپا که در حال بازگشت به خانه خود در روستاهای سادات حسینی دهدز در ساحل شرقی کارون بود و به علت نبود راه روستایی، مجبور به ترانسپورت دریایی از طریق شناور آبی وزارت نیرو شده بود، به درون دریاچه افتاد.در این حادثه متاسفانه یک نفر دیگر از همو طنانمان جان خود را از دست داد. تا هم به به 12 نفری بپیوندند که در ماه های گذشته جان خود را در  این منطقه از دست دادند.
       
 
هژیر کیانی قلعه سردی، از فعال محیط زیست شهرستان ایذه و دهدز در یادداشتی‌ به بررسی ابعاد حادثه خیز دریاچه سد کارون ۳ پرداخت و خواستار انجام وظایف قانونی شرکت آب و نیرو و وزارت نیرو در حق مردم بختیاری شد.
       

متن یادداشت هژیر کیانی به این شرح است:
       
 
هنوز سالگرد جانباختگان بی‌گناه و بی‌پناه حادثه گدار شه پیر و روستای سادات حسینی در حادثه سقوط مینی بوس و نیز برق گرفتگی معلم همین روستا برای تأمین آب شرب سالم برای خانواده‌اش فرا نرسیده ‌که بار دیگر شاهد جان باختن یکی دیگر از محاصره شدگان سد کارون ۳ شدیم.
       

پیش از این در گزارش کمیته حقیقت‌یاب نخبگان زاگرس میانی ‌در دوازدهم مرداد ۱۳۹۲ اعلام شد که این نخستین حادثه نبوده و آخرین حادثه نخواهد بود و باز هم می‌گوییم این هم آخرین حادثه نخواهد بود؛ مگر اینکه مسئولین وزارت نیرو و صاحبان سهام شرکت آب و نیرو برای مردم این روستا‌ها فکری عاجل نمایند؛ البته نه از سر ترحم بلکه به عنوان جبران بخشی از خسارت‌های وارده به مردم و جبران حقوق آشکار و تضییع شدهٔ مردمی که امنیت شغلی آینده و جانی آنان را بر هم زده‌اند!
       

مسئولین وزارت نیرو و شرکت آب و نیرو، بالاخره باید به کرامت و حرمت انسان بی‌پناه بختیاری در این نقطه از سرزمین ایران احترام بگذارند و نباید همچنان سرشان را زیر برف نگه دارند و از برج‌های شیشه‌ای الهیه تهران با آوارگی و مرگ انسان‌های این منطقه خاطرات نوستالژیک و عکس یادگاری نگیرند و برای برج عاج نشینان و فرزندان خود تعریف کنند!
       

وقتی دوازده تن ‌از مردم در نهم مرداد ۱۳۹۲ در سد کارون ۳ جان باختند، همه بسیج شدند تا در رسانه‌ها، ‌جهاد شعاری راه بیندازند که پل گدار شهپیر به مناقصه گذاشته ‌و شروع شد و ... .
       
 
حضور قاضی سراج به خاطر اقتدار در پیگیری مسائل اینچنینی، همه را امیدوار کرد تا برای همیشه فکری به حال این مردم مصیبت زده بکنند اما کو؟ کجا رفت آن همه وعده‌های سرخرمنی وزارت نیرو و شرکت آب و نیرو؟
       

مگر انتقال آب برای اشتهای ناسیرای عده‌ای فرصت طلب و سودجو برای توسعه صنایع فولاد می‌گذارد تا کسی به فکر آوارگی شانزده هزار تن باشد و برای نجات جان و تأمین راه‌های نابود شدهٔ بیش از ده هزار‌ مردم این روستا‌ها فکری نماید؟
       

بر این باور بودیم که امید مردم در این دولت تدبیر و امید محقق می‌شود! اما دریغ از تسلیت رئیس جمهور برای دوازده انسان بی‌پناهی که قربانی بی‌مبالاتی مسئولین دولتی و شرکت‌های وابسته شدند!
       

و حالا صبر مردم این دیار و کسی چه می‌دانست که در آستانهٔ بهار و عید و دههٔ فجر، آرزوی‌های مرد زحمتکش این منطقه در سیاهی شب و دریاچهٔ مرگ کارون ۳ غرق خواهد شد تا باورمان شود که انسان تنهای بختیاری را پشت و پناهی نیست؛ چه اگر اینگونه بود تا کی باید درد بکشیم و فریادرسی نباشد؟
       

شغل‌هایمان را گرفتید، سرزمینمان را زیر آب کردید، خانه‌هایمان را بلدوزر خراب کردید، هیچ نگفتیم؛ به امید‌‌ همان بروشورهای تبلیغاتی بدشگون و شوم که به نام انتقال آب برای کشاورزی منتشر می‌کردید، وگرنه بختیاری است و زمین و آب و خاک ناموسش! و آن‌ها زمین را برای توسعه دادند اما نه توسعه یک‌جانبه‌نگرانه و ویرانگر که عده‌ای قربانی منفعت طلبی شرکت‌های سد سازی شوند.
       
 
تا حالا «ایوب» مجبور نباشد شالیزار‌ها و دامداری‌اش را با وانت معامله کند و برای در‌آوردن یک لقمه نان برای خود و خانواده‌اش در سد کارون ۳ غرق شود!
       

براستی مسئولین درمورد این مردم چه فکر می‌کنند؟ مگر فریاد امام جمعهٔ شهر را نشنیدند؛ آن گونه که فریاد بر‌آورد ‌اندکی هم به جای غزه به ایذه و دهدز فکر کنید؟
       
 
آقایان مسئول وزیر محترم نیرو! مسئولین شرکت آب و نیرو، تا کی می‌خواهید با رفتار‌های تبعیض آمیز به شعور مردم این دیار توهین کنید؟ کو وعده جاده‌های جایگزین و پل؟ کو شغل و انتقال آب و کشاورزی؟
       
آن وعده‌های دروغین در صبر «ایوب»‌ها غرق می‌شود تا مسئولان به خود آیند و کسی به این مصیبت مردم و برای رفع همیشگی آن پاسخ گوید!
       

آقایان مسئول، ما دیگر نمی‌توانیم تماشاگر رنج و درد و مرگ عزیزانمان باشیم. ما حق داریم برای نجات مردم از این محاصرهٔ ناجوانمردانه سخن بگوییم؛ چه شما خوشتان بیاید چه نیاید! البته اگر دفاع از حق و حقوق اولیه و مطالبهٔ خسارات ویرانگر و جبران ناپذیر را هم به مباحث سیاسی ربط ندهید. آقایان مسئول اگر به حرف مردم احترام نمی‌گذارید فریاد تاریخی امام جمعهٔ شهرمان را بشنوید!
       

لازم به ذکر است در پی آبگیری سد کارون ۳ ایذه، ۷۰ روستا نابود شده است و حدود ۲۰ هزار نفر از روستاییان و عشایر بختیاری، مجبور به مهاجرت اجباری شده‌اند. وزارت نیرو تا کنون به تعهدات خود برای جایگزینی راه‌های روستایی که با آبگیری سد ‌غرق شده‌اند عمل نکرده است.
کد N89770

وبگردی