آفتاب
پیشنهاد ولایتی برای حل بحران سوریه:

جنبش غیرمتعهدها در کنار سازمان ملل به حل بحران سوریه کمک کند

جنبش غیرمتعهدها در کنار سازمان ملل به حل بحران سوریه کمک کند

تهران - ایرنا - مشاور امور بین الملل رهبر معظم انقلاب پیشنهاد کرد که جنبش غیرمتعهدها در جهت کمک به سازمان ملل متحد برای حل بحران سوریه در صحنه حضور یابد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، «علی اکبر ولایتی» روز چهارشنبه پس از دیدار «کوفی عنان» دبیرکل سازمان ملل متحد با وی در جمع خبرنگاران با بیان این که حل بحران سوریه راه حل نظامی ندارد، اظهارداشت: در دیدار با کوفی عنان درباره مسائل مربوط به سوریه و همچنین گفت و گوهای هسته ای بین ایران و 1+5 مطالبی مطرح شد.

وی اظهارداشت: دیدگاه ایران این است که از دخالت خارجی ها در سوریه جلوگیری شود و حل بحران را به خود مردم سوریه واگذار کنند.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصحلت نظام گفت: باید بین حکومت سوریه و معارضانی که اسلحه به دست ندارند بلکه نظرشان را به صورت صلح آمیز مطرح می کنند مذاکره صورت گیرد که دولت سوریه نیز آمادگی خود را در این زمینه اعلام کرده است.

ولایتی افزود: اگر جامعه بین الملل می خواهد کمکی به حل مساله سوریه کند باید سازمان ملل با کمک کشورهای عضو دائم شورای امنیت قطعنامه ای صادر کند که براساس آن از ورود تروریست ها به این کشور جلوگیری شود.

ولایتی ادامه داد: براساس ارزیابی یک موسسه تحقیقاتی در انگلیس تروریست هایی از 70 کشور به سوریه اعزام شده اند و بعضی کشورها با پول و اسلحه به آنان حمایت می کنند.

مشاور امور بین الملل رهبر معظم انقلاب با بیان این که باید با تروریسم در سوریه مبارزه شود گفت: عده ای در ابتدای امر فکر می کردند می توانند در مدت کوتاهی با راه حل نظامی مشکل سوریه را حل کنند ولی اکنون آنان با آقای کوفی عنان هم عقیده شده اند که سوریه راه حل نظامی ندارد بلکه راه حل بحران سوریه سیاسی است.

ولایتی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که کوفی عنان زمانی که برای حل بحران سوریه مسوولیت داشت نتوانست اقدامی انجام دهد. حال، چه اقدامی در این زمینه می تواند انجام دهند اظهارداشت: گروه متنفذین و گروه هایی از این قبیل، جزو سازمان های مردم نهادی هستند که در ساختن افکار عمومی جهان نقش دارند.

وی ادامه داد: درست است که آقای کوفی عنان در حال حاضر یک مسوولیت رسمی در یک کشور یا سازمان های بین المللی ندارند اما اعلام موضع این گروه در ساختن افکار عمومی موثر خواهد بود.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این که آقای کوفی عنان در این دیدار از من برای حل بحران سوریه راه حل خواست گفت: من به آقای کوفی عنان گفتم که شما می توانید از ظرفیت سازمان های بین المللی از جمله غیرمتعهدها در این زمینه برای کمک به سازمان ملل متحد استفاده کنید که این ایده جدیدی بود.

وی ادامه داد: احتمالا آقای کوفی عنان این ایده را در مرکز خود به بحث خواهند گذاشت.

مشاور امور بین الملل رهبر معظم انقلاب گفت: همکاری بین کشورهای عضو جنبش غیرمتعهدها که در حال حاضر ریاست این جنبش را جمهوری اسلامی ایران برعهده دارد می تواند کمک بزرگی به سازمان ملل متحد برای حل مشکل سوریه کند.

سیام(3)**9254**9132**1449
کد N89735

وبگردی