آفتاب

نوبخت: اقتصاد ایران درسال 93 از رکود خارج خواهد شد

نوبخت: اقتصاد ایران درسال 93 از رکود خارج خواهد شد

تهران- ایرنا- معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری با بیان این که در سال گذشته رشد اقتصادی منفی بوده است، گفت: اقتصاد ایران در سال 93 از رکود خارج خواهد شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، محمد باقر نوبخت در ادامه سخنان خود در دفاع از کلیات لایحه بودجه سال 1393 کل کشور در جلسه علنی عصر چهارشنبه مجلس شورای اسلامی با بیان این که رشد اقتصادی یکی از رویکردهای بودجه 93است ،افزود: رشد اقتصادی در سال های برنامه به رغم تصریح 8 درصدی در نخستین سیاست مقام معظم رهبری،متاسفانه در سال جاری منفی است و سال قبل هم منفی بود.

وی ادامه داد: بنده به عنوان یک خدمتگزار کوچک شما برای اولین بار که دولت در مرداد ماه رای اعتماد می گرفت به شما اطمینان دادم که بودجه در راس مهلت مقرر به شما تقدیم خواهد شد و این کار شد.

معاون رییس جمهوری خطاب به نمایندگان مجلس گفت: الان خبر دوم را به شما خواهم داد که در سال 1393 اقتصاد ایران از رکود خارج خواهد شد و برای نخستین بار بعد از چند سال شاهد رشد مثبت اقتصادی خواهیم بود.

نوبخت با بیان این که امروز هم قرار است به آنچه که تتمیم و تکمیل نظرات مجلس بود رسیدگی کنیم، اظهار کرد: حد اقل چند مورد اساسی در ارتباط با لایحه تقدیمی و گزارشی که امروز خدمت شما هست، بیان می کنم.

وی، افزود: التفات داشته باشید برای ارزیابی لایحه بودجه و گزارش کمیسیون، قرار نیست امروز تصمیم نهایی مجلس را دریافت کنیم، بلکه نمایندگان محترم و شریف ملت قرار است فقط به کلیات لایحه رای بدهند.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی با یادآوری سوگند نمایندگان مردم که طبق اصل 67 قانون اساسی قسم یاد کرده اند تا از منافع مردم دفاع کنند، ادامه داد: من از همه عزیزان درخواست می کنم تا پایان فرصتی که در پشت این تریبون قرار دارم اگر احساس فرمودید ابزاری که در بودجه در قانونگذاری استفاده می شود طبق قسمی که شما یاد کردید قابلیت ندارد، حتما سوال بفرمایید و اگر نیست، رای ندهید.

نوبخت تصریح کرد: به همان قسمی که یاد کردید، انتظار و استدعا دارم اگر منطق حقیر در خصوص کلیات، مستدل و منطقی است، به دور از هرگونه گرایشی بنا به آن قسمی که به قرآن یاد کردید به ایفای وظایف نمایندگی خود اقدام کنید.

وی تاکید کرد: لایحه بودجه باید بر اساس بند 33 سیاست های کلی برنامه پنجم ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری از سند بالادستی بودجه یعنی برنامه تبعیت کند.

نماینده دولت در دفاع از لایحه بودجه، اظهار داشت: اگر لایحه بودجه اعم از گزارشی که از سوی کمیسیون محترم برنامه و بودجه و بعد، گزارش کمیسیون تلفیق که با همکاری همه کمیسیون ها فراهم و ارائه شد، نتواند ترکیب یک برنامه 5 ساله را در یک سال یعنی 93 داشته باشد، قطعا کلیات آن مردود است و برای تایید آن باید ببینیم که آیا می توانیم آنچه را که تقدیم شده است، به عنوان یک برنامه یکساله تلقی کنید یا خیر؟

نوبخت به ماده 234 برنامه پنجم اشاره کرد و افزود: در این ماده چند هدف مهم برای برنامه دیده است که اگر این گزارشی که خدمت شما تقدیم شده است، آن اهداف و رویکردهای برنامه پنجم را نداشت حتما مردود باشه و اگر باشد، انتظار تقویت از سوی شماست.

وی رشد اقتصادی، رشد سرمایه گذاری، اشتغال و کاهش بیکاری و نهایتا تورم را از موارد تصریح شده در ماده 234 برنامه پنجم برشمرد و ادامه داد: قطع وابستگی و کاهش و رهایی از درآمدهای نفتی و گسترش پایه های مالیاتی و نهایتا ایجاد یک سیستم اجتماعی از دیگر موارد مصرح در این بند است.

معاون رییس جمهوری تصریح کرد: آنچه که در گزارش کمیسیون تلفیق تقدیم شده است، دقیقا نسبت به این مواردی که در برنامه آمده است همان رویکرد و جهت را دارد.

معاون نظارت و راهبردی رییس جمهوری گفت: طبق تبصره یک، دولت در چهار ردیف موظف بوده که در لایحه بگذارد و در لایحه ای که به مجلس شورای اسلامی داده ایم در محل بودجه شرکت ها ما چهار ردیف و برای همه آن ها اعتبار گذاشته ایم.

وی ادامه داد: دولت، آن چیزی را که قانون به او تکلیف کرده رعایت کرده است اما تبصره ای نیاورده ایم که علت آن، این بوده که می خواستیم سازوکارهای موجود را تغییر دهیم.

نوبخت افزود: ما در تعامل با مجلس هیچ گاه با شما لجبازی نمی کنیم، وقتی شما به ما گفتید که باید تبصره آورده شود ما برنامه مان را تغییر و تبصره تنظیم کردیم و آن، چهار ردیف را اصلاح و جهت خود را مشخص کردیم.

سخنگوی دولت با بیان اینکه تمامی موارد با شفافیت و صراحت در لایحه بودجه بیان شده است، گفت: ما عدد 50 هزار میلیارد تومان سال جاری را به 63 هزار میلیارد تومان افزایش دادیم و اعلام کردیم با این افزایش، آن بخش از 38 هزار و 800 میلیارد تومان که مربوط به اصلاح قیمت حامل های انرژی است این عدد به 50هزار میلیارد تومان در راستای ماده یک قانون هدفمندکردن یارانه ها منظور شد.

وی ادامه داد: ما معتقدیم که باید به قشر آسیب پذیر جامعه توجه بیشتری کنیم و این کار در همین تبصره با صراحت آمده است.

نوبخت اظهارداشت: عده ای می گویند این لایحه را مجددا بازبینی کنید که باید بگویم ما چه چیزی را بازبینی کنیم؟ هدفمندکردن یارانه ها قانون است و ما باید بگوییم در سال 93 چه می خواهیم انجام دهیم.

وی خاطرنشان کرد: در سال 93 می خواهیم میزان درآمدهای این موضوع را از 50 هزار میلیارد تومان به 63 هزار میلیارد تومان افزایش دهیم و برای این مبلغ هم گفتیم چه می خواهیم بکنیم.

معاون نظارت و راهبردی رییس جمهوری گفت: ما می خواهیم 41 هزار میلیارد تومان به خانوارها و 10 هزار میلیارد تومان نیز به کشتی در گل نشسته تولید بدهیم.

نوبخت اظهارداشت: برای شما و دولت باعث شرمندگی است که وقتی هموطن عزیزی به بیمارستان مراجعه می کند در صورت داشتن دفترچه بیمه 70 تا 90 درصد هزینه را باید خودش بپردازد و این را تا کجا می توانیم تحمل کنیم.

وی افزود: برای این امر بیش از 13 میلیارد تومان پیش بینی کردیم که می خواهیم در مرحله اول به کسانی که دفترچه بیمه ندارند دفترچه بیمه بدهیم.

سخنگوی دولت گفت: در حال حاضر میزان دریافتی خزانه ما بسیار محدود و در حد نصف است و بنده موظف هستم با همین نصف، تا پایان سال بدون کسری، حقوق و مزایا و عیدی همه کارکنان دولت را بدهیم.

نوبخت ادامه داد: به همین خاطر برای آن بخشی که مربوط به اعتبارات عمرانی است یک مقدار دست نگه داشته ایم و انشاالله برای آن دسته از طرح هایی که شرایط دارند و می توانند امسال به بهره برداری برسند تلاش خود را به کار خواهیم گرفت.

سیام(3)9254** 1429 ** 1418 ** 1449
کد N89734

وبگردی