آفتاب
رییس مرکز تحقیقات سرطان:

با قاطعیت می گوییم آلودگی هوا عامل بروز سرطان است

با قاطعیت می گوییم آلودگی هوا عامل بروز سرطان است

تهران-ایرنا- رییس مرکز تحقیقات سرطان گفت: سازمان بهداشت جهانی در اکتبر سال 2006 میلادی پس از 15 سال کار تحقیقاتی اعلام کرد که آلودگی هوا در بروز سرطان موثر است بنابراین با قاطعیت اعلام می کنیم که این عامل در بروز سرطان موثر است.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، دکتر محمد اسماعیل اکبری روز چهارشنبه در نشستی با خبرنگاران به مناسبت برگزاری نهمین کنگره بین المللی سرطان سینه اظهار داشت: آلودگی هوا در ایران بیشتر به دلیل وجود منواکسید کربن در هوا بود اما با تولید بنزین بدون سرب درسال های 1380 تا 1382 در کشور میزان آلودگی های هوا کاهش یافت به طوری که اکنون دیگر منواکسید کربن در هوا نداریم.

وی افزود: مشکل کنونی آلودگی هوا در کشور ما وجود ذرات معلق هوا است که یکی از عوامل ایجاد کننده آن مصرف سوخت غیراستاندارد در خودروها و نیروگاه ها است.

اکبری گفت: طبق نتایج یکی از مطالعات صورت گرفته در ایران بر روی افراد شاغل در چهارراه ها که ساعات ها از عمر خود را در این مکان ها می گذرانند، مشخص شده است که حتی برخی ژن های این افراد به دلیل آلودگی هوا تغییر یافته و حتی خلقیات آنها نیز تغییر کرده است.

وی در ادامه به توضیح پدیده آلودگی خانگی و برون خانگی پرداخت و گفت: بر اساس تحقیقاتی که در سال 1380 در کشور صورت گرفت، پدیده آلودگی درون خانگی مهمترین آلودگی هوا در کشور بود و میزان آن در روستاها بیشتر از شهرها بود زیرا که در روستاها در یک اتاق تنور نان پزی بود و در همان اتاق قالی بافی می کردند، کودکان نگهداری می شدند و بسیاری دیگر از امور صورت می گرفت و این سبب افزایش آلودگی های خانگی در روستاها می شد.

اکبری افزود: اکنون با اقدامات آموزشی و حمایتی که در روستاها صورت گرفته این میزان کاهش یافته است و به جای آن آلودگی های برون خانگی افزایش یافته است.

وی تاثیر آلودگی هوا ناشی از سوخت گازوئیل در بروز سرطان را یادآور شد و گفت: در سال 2012 میلادی با تحقیقاتی که در سطح جهان صورت گرفت، تایید شد که آلودگی های ناشی از مصرف این سوخت نیز در بروز سرطان موثر است.

اکبری ادامه داد: به طور کلی 5 مورد به عنوان عامل بروز 89 درصد از مرگ و میرها در کشور ما شناخته شده است که به ترتیب شامل بیماری های قلبی عروقی، حوادث (تصادفات رانندگی، غرق شدگی و سوختگی ها)، سرطان ها، بیماری های حین تولد و بیماری های ریوی است.

وی افزود: بر این اساس یکی از علل بروز درصد بالایی از مرگ و میرها در کشور بیماری های ریوی است که تعداد قابل توجهی از آن بر اثر آلودگی های هوا بروز می کند.

اکبری ادامه داد: به طور کلی درصد تاثیر آلودگی هوا در بروز سرطان مشخص نیست اما تایید شده است که این عامل در بروز سرطان موثر است.

نهمین کنگره بین المللی سرطان سینه از 7 تا 9 اسفند ماه با همت مرکز تحقیقات سرطان و با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور، سازمان بهداشت جهانی، انستیتو آنکولوژی اروپا، انجمن بین المللی ISIORT و انجمن اروپایی آسیایی بیماری های سینه در دانشکده پزشکی شهید بهشتی برگزار می شود.

***41 هزار ایرانی در سال گذشته در اثر سرطان جان خود را از دست دادند

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی همچنین گفت: سال گذشته 41 هزار نفر در سنین مختلف در کشور جان خود را در اثر ابتلا به انواع بیماری سرطان از دست دادند.

دکتر اکبری افزود: 18 درصد از موارد ابتلا به سرطان در کشور ما کودکان هستند که در سطح دنیا نیز آمار در همین حد است.

وی گفت: همچنین میزان مرگ و میر ناشی از سرطان در بین کودکان مبتلا 50 درصد است درحالی که آمار جهانی در این مورد 30 درصد است.

اکبری با بیان اینکه 60 درصد بیماری های سن بلوغ عامل ایجاد کننده آنها در سن کودکی و نوجوانی در بدن افرادشکل گرفته است، اظهار داشت: روند ابتلا به سرطان در کودکان کشور ما مانند کشورهای اروپایی است اما میزان مرگ و میر آنها از کشورهای اروپایی بیشتر است.

فوق تخصص غدد درون ریز و متابولیسم افزود: بیماری سرطان یک بیماری ژنتیکی نیست اما باید گفت که هیچ سرطانی نیز بدون بروز تغییرات ژنتیکی رخ نمی دهد و در واقع این بیماری یک بیماری اپی ژنتیکی است.

اکبری در مورد وضعیت نوبت دهی به بیماران برای معاینه توسط پزشکان گفت: وضعیت نوبت دهی در کشور ما نسبت به کشورهای اروپایی بهتر است اما در مورد تجهیزات تشخیصی و درمانی با کمبودهایی مواجه هستیم.

وی توضیح داد: حدود 30 درصد در زمینه دستگاه های رادیوتراپی در کشور کمبود داریم و به تبع آن هزینه استفاده از این دستگاه ها گران است.

اکبری با بیان اینکه روند ابتلا به سرطان در کشور ما روبه رشد است، افزود: یکی از علل بروز این بیماری افزایش سن و امید به زندگی در بین مردم است؛ اکنون امید به زندگی در بین زنان کشور ما تا سن 5/74 سال و در بین مردان 72 سال است این درحالی است که در سال 1355 امید به زندگی تا سن 56 سالگی بود.

وی در مورد تاثیر دکل های برق فشار قوی در بروز سرطان گفت: زندگی در کنار این دکل ها خطرناک است اما با فاصله زیاد مشکلی ایجاد نمی کند و به طور کلی می توان گفت که از نظر تئوری این دکل ها می توانند سرطان زا باشند.

اکبری در مورد تاثیر پارازیت ها نیز توضیح داد: پارازیت ها یا امواج الکترومگنتیک هیچ تاثیر سرطان زایی ندارند اما می توانند ضررهای دیگری داشته باشند؛ امواج یونیزون سرطان زا هستند.

وی افزود: سازمان بهداشت جهانی بارها اعلام کرده است که پارازیت ها تاثیری در بروز سرطان ها ندارد چون امواج آنها از نوع امواج سرطان زا نیست.

اکبری در ادامه به همراهی خیرین در ساخت و راه اندازی مراکز درمان سرطان و همچنین انجام تحقیقات در این زمینه اشاره کرد و گفت: با کمک خیرین بیمارستانی در منطقه یافت آباد در جنوب تهران با هزینه ای بالغ بر 100 میلیارد تومان در حال ساخت است که دارای بخش عمومی و بخش سرطان خواهد بود. همچنین بیمارستان شهدای تجریش نیز با خیرین با مبلغ 100 میلیارد تومان در حال ساخت است.

وی افزود: برای اولین بار در کشور یک خیریه نیز پذیرفته است که تمام هزینه های تحقیقاتی مرکز تحقیقات سرطان را به طور سالانه و مستمر تامین کند.

علمی(3)1834**1599
کد N89668

وبگردی