آفتاب

پیشنهاد ولایتی برای ورود غیرمتعهدها به موضوع سوریه

پیشنهاد ولایتی برای ورود غیرمتعهدها به موضوع سوریه

ولایتی و کوفی‌عنان طی دیداری راه‌حل‌های عبور از بحران سوریه را بررسی کردند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، علی‌کبر ولایتی که ظهر امروز در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام پذیرای گروه متنفذین به ریاست کوفی عنان بود، دیدار خود را با کوفی‌عنان رییس گروه متنفذین و سایر اعضای این گروه مثبت ارزیابی کرد و در جمع خبرنگاران خاطرنشان کرد: ما در این گفت‌وگوها به بررسی مسائل مربوط به سوریه و همچنین گفت‌وگوهای هسته‌ای بین ایران و 1+5 پرداختیم.

وی افزود: تکیه بیشتر کوفی عنان بر روی مساله سوریه بود و دیدگاه ایران را در این رابطه جویا شد و من برای او شرح دادم که ایران تمایل دارد از دخالت خارجی‌ها در امور سوریه خودداری شود و مساله سوریه راه‌حل نظامی نداشته و باید وضعیت سوریه به خود ملت این کشور واگذار شود.

ولایتی با بیان اینکه سرنوشت سوریه باید به دست دولت، ملت و افرادی که علیه سوریه اسلحه به دست نگرفتند تعیین شود. تا جایی که ما اطلاع داریم دولت سوریه آمادگی دارد تا با گروه‌هایی که حامی صلح هستند مذاکره کند و اگر جامعه بین‌الملل قصد دارد در راستای مساله سوریه کمکی داشته باشد، باید با تصویب قطعنامه‌ای توسط اعضای دائم شورای امنیت از ورود تروریست‌ها به داخل خاک این کشور جلوگیری شود.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک ادامه داد: براساس ارزیابی یکی از مراکز تحقیقاتی در انگلیس از حدود 70 کشور تروریست‌هایی به سوریه اعزام شدند و گفته می‌شود از سوی برخی کشورها با پول و اسلحه حمایت می‌شوند، بنابراین باید حتما موضوع سوریه و مشکلات این کشور از وجود تروریست‌ها و بحث تروریست‌ها مورد توجه قرار بگیرد. همچنین باید بدانیم برای حل بحران سوریه باید با تروریست مبارزه شود البته کوفی‌عنان نیز در گفت‌وگو با من تاکید کرد که برخی کشورها و طرف‌ها بودند که در ابتدای مساله سوریه فکر می‌کردند ظرف مدت کوتاهی و از طریق راه حل نظامی مشکل سوریه حل خواهد شد ولی امروز آنها با کوفی‌عنان هم عقیده‌ شده‌اند که سوریه راه‌حل نظامی نداشته و راه‌حل آن سیاسی است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه قرار است کوفی‌عنان این مذاکرات و صحبت‌ها را در کجا مطرح کند، گفت: عموما گروه‌هایی مانند متنفذین، NGO هستند که در ساختن افکار کنونی جهان تاثیرگذار بوده و هرچند مسوولیت رسمی در یک کشور یا سازمان بین‌المللی ندارند ولی در هر صورت اعلام موضع آنها در ساختن افکار عمومی مردمی ملت‌ها که در حکومت‌هایشان تاثیرگذار هستند، نمود خواهد داشت، هرچند که این تاثیرگذاری‌ها غیرمستقیم باشد ولی نمی‌توان آن را نادیده گرفت.

ولایتی در پایان خاطرنشان کرد: از نظر من عبور از بحران سوریه این است که از سازمان‌های بین‌المللی مثل غیرمتعهدها استفاده شود تا تنها سازمان ملل مسائل را بررسی نکند و سایر سازمان‌ها مانند غیرمتعهدها هم به آن کمک کنند. احتمال دارد کوفی‌عنان این پیشنهاد را در مرکز گروه متنفذین به بحث بگذارد و در این صورت همکاری بین غیرمتعهدها و سازمان ملل متحد برای حل بحران سوریه صورت گیرد.

انتهای پیام

کد N89591

وبگردی