آفتاب
/تحلیل- النشره/

پنج دلیل شکست "ژنو 2"

پنج دلیل شکست "ژنو 2"

همانطور که از لحظه آغاز نشست ژنو 2 در سوئیس و حتی از چند ماه گذشته و از زمان مقدمه‌چینی‌ها برای برگزاری این نشست شکست آن قابل پیش بینی بود؛ نتایج نهایی مذاکرات میان دو هیات اعزامی از سوی دولت و ائتلاف مخالفان سوریه ناامید کننده خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایرن (ایسنا)، سایت اینترنتی النشره در تحلیلی با عنوان پنج دلیل شکست ژنو2 نوشت: از جمله اصلی‌ترین دلایل شکست این نشست می‌توان به نکات زیر اشاره کرد:

1. هیچ یک از طرف‌های درگیر در سوریه تا به امروز نتوانسته‌اند اوضاع میدانی را به نفع خود به دست بگیرند و تمام تهدیدهای پیشین مخالفان برای حمله به دمشق ناکام مانده و در مقابل نیز وعده‌های نظام سوریه برای بازپس‌گیری حلب، حمص و القلمون تاکنون به نتیجه‌ای نرسیده است و بدین ترتیب هریک از طرفین تنها این توانایی را دارد تا دست به حملات مستقیم یا غیرمستقیم بزند و خود را برای جنگ‌های آتی آماده کند.

2. با وجود این که مذاکرات پیشین آمریکا و روسیه و همچنین مذاکرات میان ایران و آمریکا و گروهی از کشورهای اروپایی در خصوص مسائل مهم خاورمیانه با پیشرفت‌هایی مواجه بوده است، اما پیشنهادها و طرح‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در خصوص بحران سوریه تاکنون پخته و سازماندهی شده نبوده است و تا زمانی که این مذاکرات میان این طرف‌ها طولانی‌تر شود، احتمال این مساله که زمان تصمیم گیری در خصوص مساله سوریه نیز طولانی‌تر شود، قوت می‌یابد.

3. تعدادی از کشورهای حوزه خلیج فارس به حمایت‌های مالی، تسلیحاتی و انسانی خود به بخشی از مخالفان سوریه ادامه می‌دهند و هیات‌های عربی و خارجی و شخصیت‌های تندرو تاثیرگذار نیز از دیگر گروه‌های مخالف سوریه حمایت می‌کنند؛ روسیه نیز به حمایت تسلیحاتی خود از نظام سوریه ادامه می‌دهد و از این کشور در صحنه بین‌الملل حمایت به عمل می‌آورد و این مساله به معنای ادامه حمایت‌ها از طرف‌های درگیر و همچنین ادامه درگیری‌ها تا دوره زمانی غیرمشخصی است.

4. نظام سوریه به این باور رسیده است که پایدار‌ی‌اش در مقابل حملات امنیتی علیه این کشور ظرف سه سال گذشته باعث شده است تا مساله سرنگونی نظام با توسل به زور به صورت کاملا نهایی از بین برود و در نتیجه‌ی حمایت‌های برخی طرف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی از دمشق، نظام سوریه به این باور دست یافته که می‌تواند با موفقیت سیاست کنترل گرفتن مناطقی که از سوی مخالفان سوری اشغال شده است، ادامه دهد. نظام سوریه همچنین شاهد این مسئله است که شبه نظامیان مخالف در درگیری‌های شدید ضعیف‌تر شده‌اند و این نگرش خوشبینانه مسئولان سوریه در جسارت‌های بسیار هیات اعزامی از دولت سوریه در سوئیس نمود پیدا کرده که چه در زمینه اظهارات مطبوعاتی و همچنین در داخل اتاق‌های مذاکرات با جسارت تمام از مواضع خود دفاع می‌کند.

5. مخالفان مسلح سوریه نیز براین باورند که امکان کنترل مجدد نظام بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه بر تمامی مناطق این کشور امری غیر ممکن است و آن‌ها برای این نظر خود این دلیل را ذکر می‌کنند که نظام سوریه ظرف ماه‌های طولانی از درگیری های نظامی و علی رغم استفاده از تمام تجهیزات نظامی خود همچون هلیکوپترها، جنگنده‌ها و تانک‌ها نتوانسته است این هدف خود را محقق سازد. مخالفان سوریه همچنین براین باورند که حمایت‌های بین‌المللی از نظام بشار اسد کمرنگ شده است که این رویکرد خوش بینانه مخالفان در تندروی‌ها و سخت‌گیری‌های هیات مذاکره کننده آن‌ها در سوئیس نمود پیدا کرده است.

در مقابل درخواست مخالفان سوریه برای کناره گیری بشار اسد و تشکیل دولت انتقالی به عنوان تنها راه برای پایان دادن به بحران خونین در سوریه، نظام سوریه می‌گوید که این درخواست‌ها توهمی بیش نیست؛ در سایه عدم حضور یک قدرت بین‌المللی که بتواند پذیرش حل و فصل را بر همگان تحمیل کند، فرصت ژنو 2 از بین رفته است و راه برای دور جدیدی از خشونت‌ها در این کشور باز شده است.

بهترین چیزی که مذاکرات در ژنو سوئیس می‌تواند به بار داشته باشد، وارد کردن مقادیری از کمک‌های انسانی به تعدادی از مناطق و شهرهای محاصره شده یا آزادی گروهی از بازداشت شدگان و زندانیان یا خالی کردن برخی از مناطق و اردوگاه‌های تخریب شده است نه بیشتر... .

انتهای پیام

کد N89307

وبگردی