آفتاب

اقدام کانادا علیه مقامات اوکراینی/ تماس دوباره بایدن با یانوکوویچ

اقدام کانادا علیه مقامات اوکراینی/ تماس دوباره بایدن با یانوکوویچ

کانادا اعلام کرد، از ورود مقامات دولت اوکراین که در سرکوب اعتراضات اخیر در این کشور دست داشته اند، جلوگیری خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، "کریس آلکساندر"، وزیر مهاجرت کانادا اعلام کرد: دولت کشور ما به مقامات مهم دولت اوکراین که مسئول سرکوب شهروندان و مخالفانی که با شجاعت و جسارت در حمایت از آزادی و دموکراسی اعتراض می کنند، اجازه ورود به کانادا را نمی دهد و این سریعا اجرا می‌شود.

وی در سخنانش به شخصیت و مقام خاصی اشاره نکرد.

این اقدام به دنبال اقدام چند روز پیش آمریکا در لغو روادید چند تبعه اوکراینی در ارتباط با خشونتها در شهر کی یف صورت می گیرد.

در ماه نوامبر اعتراضات در اوکراین به دنبال اقدام رییس‌جمهوری این کشور در لغو امضای معاهده با اتحادیه اروپا بالا گرفت.

برآورد شده است که در کانادا نزدیک به 1.2 میلیون نفر کانادایی با اصالت اوکراینی زندگی می کنند. کانادا از نزدیک تحولات اوکراین را زیر نظر داشته است.

این در حالی است که معاون رئیس جمهوری آمریکا از پیشرفت به دست آمده در بحران سیاسی اوکراین استقبال کرد.

ویکتور یانوکوویچ، رئیس‌جمهوری اوکراین روز گذشته با جو بایدن، معاون رئیس جمهوری آمریکا تماس گرفته و وی را در جریان آخرین اخبار این کشور قرار داد. همان موقع بود که نخست وزیر اوکراین استعفا داد و پارلمان قوانین ضد اعتراضات را که باعث افزایش درگیری‌های خشونت آمیز با معترضان شود لغو می کرد.

در عرض کمتر از یک هفته این سومین مکالمه‌ تلفنی یانوکوویچ و بایدن محسوب می‌شود.

کاخ سفید اعلام کرد، بایدن به یانوکوویچ تاکید کرد تا بدون معطلی لایحه لغو قوانین ضد اعتراضی را امضا کند. معاون رئیس جمهوری آمریکا همچنین یانوکوویچ را تشویق به همکاری با مخالفان کرد. وی خواستار تدوین قانون عفو و ایجاد دولتی جدید شد که اوکراین را به مسیر اروپا سوق دهد.

از سوی دیگر نخست‌وزیر موقت اوکراین عنوان کرد که انتظار دارد روسیه دومین بخش از کمک مالی خود که میزان کلی آن 15 میلیارد دلار است را بزودی به این کشور پرداخت کند.

"سرگئی آربوزف"، نخست‌وزیر موقت اوکراین در اولین دیدار خود با وزرای کابینه گفت: ما تاکنون تنها بخش اول این بسته کمکی به مبلغ سه میلیارد دلار را دریافت کرده‌ایم و امیدواریم که بزودی بخش دوم به مبلغ دو میلیارد دلار را دریافت کنیم.

آربوزف که پس از استعفای میکولای آزارف، نخست‌وزیر پیشین اوکراین، روز سه‌شنبه این سمت را در دست گرفت همچنین اظهار داشت: بانک مرکزی اوکراین به درستی کنترل بازار مالی را در دست دارد.

نخست‌وزیر موقت اوکراین همچنین با اشاره به امتیازاتی که ویکتور یانوکوویچ و پارلمان اوکراین به مخالفان داده است عنوان نمود: مهمترین نکته در حین تلاش برای مصالحه بین طرفین درگیر، کاهش تاثیر منفی آن بر اقتصاد است.

وی همچنین تاکید کرد که تنها راه پایان دادن به درگیری‌ها، گفتگو است.

انتهای پیام

کد N89306

وبگردی