آفتاب
در گفت‌وگو با ایسنا

داوری: دورنمای توافق ژنو مثبت است

داوری: دورنمای توافق ژنو مثبت است

یک کارشناس مسائل استراتژیک گفت: با صراحت می‌گویم جمهوری اسلامی ایران در قبال توافق‌ ژنو کوچکترین کوتاهی نخواهد کرد و گامهای برداشته شده دورنمای مثبتی را برای توافق ژنو ترسیم کرده است.

علیرضا داوری در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در رابطه با مذاکرات گام نهایی ایران و 1+5 خاطرنشان کرد: لازم است از صبر دستگاه دیپلماسی کشورمان تقدیر و تشکر کنم زیرا پس از 8 سال این دستگاه وارد تعاملی سازنده شد که نتیجه آن را هم دیدیم.

وی افزود: من بر این باور هستم که توافق ژنو نتیجه شعار انتخاباتی روحانی یعنی" تعامل با جامعه جهانی "بود البته این جامعه جهانی تنها شامل کشورها نیست زیرا سازمان‌های بین‌المللی نیز در این زمینه تاثیرگذار بودند علاوه بر این دیپلمات‌های کار کشته‌ای که در این زمینه گام برداشتند نیزتاثیر زیادی در به نتیجه رساندن توافق ایران و 1+5 داشتند.

داوری با اظهار خرسندی از حمایت‌های مقام معظم رهبری و رییس جمهور از تیم مذاکره‌کننده ایران گفت: در رابطه با توافقنامه ژنو باید توجه کرد که هم طرف ایرانی و هم 1+5 مصمم بودند تا از بن‌بست مذاکرات خارج شوند. از سوی دیگر طرف های ایرانی و غربی هر دو از وضعیت ایجاد شده ناراضی بودند زیرا طرفین تاوان شرایط قبل از مذاکرات را پرداخت می‌کردند بنابراین اینکه گفته شود تنها یک طرف در مذاکره ضرر کرد درست نیست.

این کارشناس مسائل استراتژیک ادامه داد: اینکه رهبری فرموده‌اند ما به هیچ عنوان بمب اتم و سلاح هسته‌ای در کشور نداریم و از نظر شرعی هم آن را غیرقابل قبول اعلام کردند از یک سو و حضور بازسانان آژانس در ایران هم از سوی دیگر موید آن بود که جمهوری اسلامی ایران آماده است در چارچوب پادمان آژانس همکاری گسترده‌ای را انجام دهد. خوشبختانه امروز هم شاهدیم که تمام گامها در چارچوب توافقنامه برداشته شده است.

وی با بیان اینکه توافق ایران و 1+5 مخالفانی در ایران و آمریکا دارد خاطرنشان کرد: در آمریکا برخی جمهوری‌خواهان به طور جدی با این امر مخالفت می‌کنند، لابی صهیونیست‌ و سناتورهای طرفدار اسراییل نیز با این توافق موافق نیستند ولی در داخل به نظر می‌رسد مخالفت‌ها به دلیل مبهم ماندن برخی مسائل صورت می گیرد و این درحالی است که توافق هسته ای ایران و 1+5 به عنوان یک ره‌آورد ارزشمند محسوب شده و نیازمند سعه صدر از سوی مجلس و افرادی که تا حدی نگرش منفی به آن دارد است.

داوری با تاکید بر اینکه دورنمای مثبتی را برای توافق ژنو مشاهده می‌کند گفت: می‌توانم به صراحت بگویم که جمهوری اسلامی ایران در قبال توافق‌نامه ژنو کوچکترین کوتاهی نخواهد کرد زیرا هر زمان ما وارد کارزاری مانند مذاکرات، پیمان‌نامه‌ها و حتی چارچوب هایی شده‌ایم به صورت اساسی و اخلاقی که در دستگاه دیپلماسی ما نهادینه شده است با آن برخورد کردیم.

وی ادامه داد: شاهد هستیم که دولت روحانی در مورد توافقنامه هسته‌ای ایران و 1+5 در این مسیر گام بر می‌دارد علاوه بر آن شخص اوباما و دولت آمریکا و تا حدی کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز چنین روشی را اتخاذ کرده‌اند به طور کلی دور نمای گام نهایی مذاکرات ایران و 1+5 را مثبت و بدور از تنش ارزیابی می‌کنم ولی تا به دست آوردن نتیجه نهایی باز هم شاهد جزر و مدهایی خواهیم بود که بیشتر شامل اظهارات و تصمیمات حاشیه‌ای است که در روند اصلی کار تاثیری نخواهد داشت.

این کارشناس مسائل استراتژیک با تاکید بر اینکه توافق ایران و 1+5 با گفت‌وگو با آمریکا سدی را شکست که بسیاری تا 15 سال آینده نیز آن را تصور نمی‌کردند خاطر نشان کرد: به همین دلیل باید این امر را به فال نیک گرفت و اجازه بدهیم دستگاه دیپلماسی کشورمان باید به کار خود ادامه داده و اطمینان داشته باشیم آنها نسبت به قدم‌هایی که بر می‌دارند آگاهی داشته و علاوه بر آن دیپلمات‌های ما از قدرت چانه‌زنی بالایی برخوردار هستند و خوشبختانه ملت ایران هم از چارچوب های سیاست خارجی کشورمان حمایت می‌کنند.

داوری در رابطه با گام نهایی مذاکرات ایران و 1+5 گفت: ایران در حال حاضر گام‌های خود را در این زمینه برداشته است و بازدید از کلیه مراکز هسته‌ای ما،‌ تعلیق‌های صورت گرفته،‌سخنان روحانی در مجمع داووس همگی نشان دادند که سیاست دولت تدبیر و امید سیاستی روشن است و نقطه ابهامی را برای طرفین ندارد و گام های نهایی در همین راستا خواهد بود زیرا دیدیم که آژانس اعلام کرده است که دفتری در تهران احداث خواهد کرد.

وی افزود: اگر ایران سیاست بسته و غیر صلح‌آمیز در قبال انرژی هسته‌ای داشت آژانس هیچ گاه اجازه بازگشایی چنین دفتری را در تهران نمی‌داد ولی از آنجا که ما اقدام به اعتمادسازی کردیم نشان دادیم که جمهوری اسلامی ایران گام‌های اساسی خود را برای رسیدن به توافق نهایی برداشته و در این مسیر طرف غربی هم کاملا مصمم است.

این کارشناس مسائل استراتژیک با اشاره به تعامل دولت تدبیر و امید با سایر کشورها گفت: همانطور که می‌بینید امروز تهران مرکز رفت و‌آمدهای دیپلماتیک شده است این در حالی است که در هشت سال گذشته چنین شرایطی در کشورما حاکم نبود و به طورکلی در عرصه دیپلماتیک داشتن روابط گسترده و حضور نمایندگان کشورهای مختلف در یک کشور نشان دهنده پذیرفته شدن آن دولت توسط جامعه جهانی است و مراودات سیاسی و دیپلماتیک یک دولت نیز از سرزنده بودن آن حکایت می کند،. ولی زمانی که این رفت و آمدها کاهش یابد نشان می‌دهد که دستگاه دیپلماتیک در انزوا و انفعال قرار گرفته است.

داوری در بخش دیگری از صحبت‌های خود در رابطه با تهدیدهای آمریکا علیه ایران افزود: از نظر من صحبت‌های جان کری در رسانه‌های داخلی به صورت ناقص منعکس شده است و نکته جالب این است که یکی از بازوهای اجرای توافق‌نامه ژنو شخص کری است و اساس کار این است که این گفت‌وگوها به نتیجه نهایی برسند. در دوره‌های گذشته نیز چندین بار بحث گزینه نظامی مطرح شده است ولی سیاست رسمی سیاستی است که کشورها براساس آن راهبرد تعریف می‌کنند ولی گزینه روی میز صرفا یک صحبتی است که مطرح می‌شود ولی از آنجا که به عنوان سیاست اساسی آمریکا مد نظر قرار نگرفته است قابل اعتنا نیست.

وی ادامه داد: براساس منشور مصوب سال 1945 سازمان ملل هیچ کشوری حق تهدید کشور دیگری را ندارد در رابطه با آمریکا هم همین امر صادق است ولی در ایران هم پاسخ تهدیدهای آنها داده شده است و به طور کلی می‌توان گفت این صحبت‌ها لف و نشر دیپلماتیک بوده و هیچگونه ضمانت اجرایی ندارد.

این کارشناس مسائل استراتژیک در پایان با بیان اینکه سیاست خارجی آمریکا دو بخش رسمی و فرعی دارد خاطر نشان کرد: بخش رسمی سیاست خارجی این کشور خواهان به نتیجه رسیدن توافق‌ها میان ایران و 1+5 است ولی بخش فرعی شاهد اظهار نظرهایی است که تاثیری در توافق ندارند چرا که اگر واقعا تاثیرگذار بودند هیچ وقت شخص اوباما با روحانی تلفنی صحبت نمی‌کرد و کری هم با ظریف دیدار نداشت و قطعا این تماس‌ها و گفت‌وگوها از عزم جدی دو طرف برای به نتیجه رسیدن توافق‌ ایران و هسته ای دارد.

انتهای پیام

کد N89285

وبگردی