آفتاب

کارگران خارجی در قطر، قربانی مسابقات جام جهانی

کارگران خارجی در قطر، قربانی مسابقات جام جهانی

تهران- ایرنا- چندین هزار کارگر مهاجر در اجرای برنامه های ساختمانی و دیگر طرح های مربوط به مسابقات جام جهانی سال 1401 خورشیدی در قطر حضور دارند؛ در عین حال از حقوق اندک و نوع زندگی بدی برخوردارند که واکنش های بین المللی را برانگیحته است.

قطر به عنوان یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان و به ویژه خاورمیانه به حساب می آید و شهروندان این کشور از پردرآمدترین شهروندان جهان از نظر درآمد سالیانه محسوب می شوند. با توجه به آمارهایی که در سال 1391 خورشیدی در تارنمای «سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا» آمده، درآمد هر قطری طی یک سال به طور متوسط 90 هزار و 149دلار است.

شاید به دلیل این ثروت و درآمد قطری ها بوده است که «فدراسیون بین المللی فوتبال» (فیفا) راضی شد جام جهانی سال 1401 خورشیدی (2022 میلادی) در این کشور که یکی از کوچک ترین کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس است، برگزار شود؛ اما ثروت بسیار قطری ها باعث نشد سازمان های جهانی نادیده گرفتن حقوق بشر در این کشور را در نظر نگیرند.

به گزارش ششم بهمن ماه تارنمای آلمانی «دویچه وله»، کنفدراسیون بین المللی اتحادیه های کارگری اعلام کرد قطر باید وضع زندگی مهاجران کارگری را که در اجرای طرح های در نظر گرفته شده برای برگزاری مسابقات فوتبال جام جهانی فعالیت دارند، بهبود بخشد.

این کنفدراسیون با انتشار گزارشی اعلام کرد تاکنون نشانه های اندکی از گرایش مقام های بلند پایه قطر برای تغییر قوانین کارگری مشاهده شده است؛ قوانینی که به گفته فعالان حقوق بشر زمینه بهره کشی از کارگران را فراهم می سازد.

صدها هزار کارگر مهاجر که بیشتر آنان از جنوب آسیا هستند در اجرای طرح های ساختمانی و دیگر برنامه های قطر شرکت دارند؛ اما در عین حال از حقوق اندکی برخوردارند و اغلب به کشورهای خود بازگردانده می شوند.

در میان کشورهای آسیایی هند، پاکستان، سریلانکا و نپال بیشترین تعداد کارگران مهاجر را به دوحه داشته اند.

** وضع بد کارگران نپالی در قطر

------------------------------------------------

شرایط غیرانسانی کارگران خارجی در قطر برای نخستین بار در شهریورماه سال جاری موضوع رسانه ها شد.

در این ماه نشریه آلمانی «اشپیگل آنلاین» اعلام کرد شمار کارگران نپالی کشته شده در جریان ساخت و سازها برای برگزاری بازی های جام جهانی فوتبال در قطر به 185 تن رسیده است.

در میان کارگران مهاجر به قطر، کارگران نپالی از نظر تعداد در ردیف ششم جای گرفته اند.

این موضوع فقط به کارگران نپالی منحصر نمی شود، بلکه بسیاری از کارگران کشورهای دیگر هم در این کشور کشته شده اند.

در قطر حدود 2 میلیون کارگر خارجی در شرایط بسیار سختی زندگی و کار می کنند.

**پارلمان اروپا و کارگران خارجی قطر

--------------------------------------------------

پارلمان اروپا هم نگرانی خود را نسبت به بدرفتاری با کارگران مهاجر خارجی در قطر اعلام کرده و مقام های دوحه را به پایان دادن بازداشت افراد به دلیل فرار از دست کارفرمایان فراخوانده است.

به گزارش دوازدهم مهرماه تارنمای شبکه خبری «العالم»، پارلمان اروپا که در شهر «استراسبورگ» فرانسه تشکیل شده بود، بیانیه ای داد و پیش بینی کرد 500 هزار کارگر مهاجر با هدف ساخت تاسیسات لازم در قطر برای میزبانی جام جهانی راهی این کشور شوند.

پارلمان اروپا از فدراسیون بین المللی فوتبال خواست به قطر آشکارا پیام دهد که با استفاده از جام جهانی بر موضوع حقوق مهاجران سرپوش نگذارد.

همچنین نمایندگان پارلمان اروپا، از موسسات اروپایی فعال در طرح های زیربنایی قطر خواستند متناسب با معیارهای بین المللی، شرایط کاری را برای کارگران شاغل در این کشور فراهم کنند.

سازمان عفو بین الملل، اتحادیه بین المللی سندیکاهای کارگری و رسانه هایی مانند روزنامه انگلیسی «گاردین» در ماه های گذشته گزارش هایی درباره بدرفتاری با کارگران مهاجر در قطر ارایه کرده بودند.

در این پیوند، به نوشته اول آذرماه العالم، دوحه با توجه به تلاش هایی که پارلمان اروپا برای سامان یافتن وضع کارگران داشته است، آمادگی خود را برای گفت و گو با اعضای این نهاد ابراز داشته و همچنین بیان کرده است قطر ادعاهای مطرح شده درباره بخش ساخت و ساز را با تمام توان دنبال و سازوکار مستقلی را به منظور حل این موضوع ایجاد می کند.

شمار بالای کارگران کشته شده نپالی زنگ خطری برای فدراسیون جهانی فوتبال است؛ زیرا نشان می دهد مسوولان قطری همچنان اهمیت چندانی به اعتراض های جهانی در این زمینه نمی دهند.

به گفته ناظران بین المللی، کارگران خارجی در قطر به طور منظم مورد بهره کشی قرار می گیرند. آنان در مکان هایی به سر می برند که دارای کمترین امکانات لازم برای زندگی کردن است. همچنین کمترین میزان از ایمنی در محیط کارشان وجود ندارد.

سازمان عفو بین الملل در گزارش شهریور ماه خود، نوشت: کارگران خارجی در قطر شرایط زندگی فاجعه باری دارند، بهداشت شان در سطح پایینی قرار دارد، حقوق شان به موقع پرداخت نمی شود و آنان هیچ آینده ای برای خود پیش بینی نمی کنند.

این سازمان تاکید کرد «بهره کشی هشدار دهنده کارگران خارجی قطر شرایطی شبیه کار اجباری را ایجاد کرده است».

**فرجام سخن

---------------------------------

سازمان های حقوق بشری و کارگری، فدراسیون جهانی فوتبال و پارلمان اروپا مدت هاست که به شرایط سخت کاری کارگران خارجی در قطر برای ساخت تجهیزات ورزشی جام جهانی و کشته شدن شماری از آنان واکنش نشان داده اند.

با این همه، مسوولان دولتی در قطر هنوز پاسخ قانع کننده ای به این اعتراض های بین المللی نداده اند. آنان شمار بالای کارگران کشته شده را پنهان می کنند و برای مخفی کردن آمارهای مربوط به آن می کوشند.

مدارک منتشر شده درباره تعداد کشته شدگان و ادامه شرایط نامناسب کاری کارگران نیز نشان می دهد مخالفت های جهانی در اعتراض به زندگی غیرانسانی کارگران خارجی در قطر هیچ تاثیری نداشته و این کارگران همانند گذشته در این کشور قربانی می شوند.

گروه تحقیق و تفسیر خبر

پژوهش **م.ک**1961**1358
کد N89208

وبگردی