آفتاب

جنجال در مجلس به هنگام نطق رسایی

جنجال در مجلس به هنگام نطق رسایی

حمید رسایی در مخالفت با بودجه و در نقد توافقنامه ژنو در حال سخنرانی در مجلس بود که نطق وی در مجلس جنجال آفرید.

به گزارش آفتاب به نقل از تسنیم، حجت‌الاسلام حمید رسایی نمیانده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی پیش از ظهر امروز طی سخنانی در مخالفت با کلیات لایحه بودجه گفت: از دولت که تلاش کرد، بودجه در وقت مقرر تقدیم شود، تشکر می‌کنیم هر چند این اتفاق به طور کامل رخ نداد و کمیسیون تلفیق نتوانست کار خود را به نحو مناسب انجام دهد.
وی افزود: در چند وقت اخیر نقدهای خوب و درستی به بودجه شده اما بسیاری از سوالات درباره بودجه بی‌پاسخ مانده است. در بودجه سال 93، بودجه شرکت ملی نفت از کل بودجه عمومی دولت بیشتر است. چگونه کل منابع و مصارف دولت از یک شرکت دولتی کمتر است؟
نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد: دولت این شرکت را سهامی اعلام کرده بدون اینکه توضیح دهد بر اساس چه چیزی به این کار اقدام کرده است؟ در بودجه پیش رو بزرگترین بنگاه اقتصادی کشور شرکت سهامی نفت ایران از دادن سود به سهام معاف شده است. شرکت سهامی نفت از مالیات هم معاف شده است. چگونه می‌خواهیم با این معافیت‌ها خزانه به اصطلاح خالی را پر کنیم.
رسایی ادامه داد: آیا عادلانه است، نیمی از درآمد نفت متعلق به یک شرکت باشد و نیمی دیگر متعلق به کل ملت ایران.
نماینده مردم تهران در مجلس خاطرنشان کرد: بدون تردید باید گفت که بند الف این لایحه بودجه با اصول 52 و 53 قانون اساسی تغایر دارد. چرا دولت در پاسخ به این سوالات و نقدها سکوت کرده است؟
وی افزود: این ضعف‌ها را باید مجلس برطرف کند. اشکالات حقوقی و سیاسی توافقنامه ژنو که بنده با علم و یقین بابت پذیرش آن به ملت تسلیت گفتم، بسیار است. نمی توان بر دهان منتقدان توافقنامه مهر پلمب زد. شاید بتوان بر مشروح مذاکرات مهر پلمب زد اما نمی‌توان بر دهان رسانه‌های منتقد مهر پلمب زد.
نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد: درست است که مشاور عالی رئیس جمهور محترم همه آنان که به ایشان رای نداده‌اند را افراطی و تندرو می‌داند اما نمی‌توان واقعیت‌های توافقنانه و تاثیر آن بر بودجه آینده را نادیده گرفت.
در حین نطق رسایی، حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد که ریاست بخش دوم جلسه را برعهده داشت، مکررا به وی تذکر داد که در موضوع نقد بودجه سخنرانی کند.
رسایی در پاسخ به این تذکرات نائب رئیس مجلس گفت: اشکال ندارد بر دهان من پلمب بزنید.من دارم درباره یک توافقنامه بسیار مهم بین المللی صحبت می‌کنم که بر بودجه تاثیر دارد.
حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد در این خصوص گفت: قضاوت عمومی نمایندگان هم ملاک است. نمایندگان معتقدند که شما درباره موضوع صحبت نمی‌کنید.
وی با قرائت یک بند از آئین‌نامه تاکید کرد که من طبق آئین نامه داخلی مجلس می‌توانم جلوی ادامه نطق شما را بگیرم. اگر درباره بودجه بحثی دارید بفرمایید.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، رسایی در ادامه نطق خود اظهار داشت: ملت بیدار باشید، ببینید چه اتفاقی درحال وقوع است. قرار است تفکر کوپنیسم در بودجه آینده شایع شود. آیا این "گداپروری" نیست؟
کد N89149

وبگردی