آفتاب
رسایی در مخالفت با کلیات بودجه93؛

تعلق نیمی از درآمد نفتی به شرکت نفت ناعادلانه است

تعلق نیمی از درآمد نفتی به شرکت نفت ناعادلانه است

نماینده مردم تهران با بیان اینکه آیا عادلانه است نیمی از درآمد نفت متعلق به یک شرکت باشد و نیم دیگر به کل ملت ایران متعلق باشد، گفت: طبق چه قانونی دولت در لایحه بودجه 93 شرت ملی نفت را از پرداخت سود سهام و مالیات معاف کرده است؟

به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر، در جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی کلیات لایحه بودجه 93 حمید رسایی نماینده مردم تهران در مخالفت با کلیات بودجه گفت: بخش مهمی از لایحه بودجه که مربوط به هدفمندی یارانه ها است چند روز قبل تقدیم مجلس شد و همین امر سبب شد کمیسیون های تخصصی و تلفیق نتوانند کار خود را به درستی انجام دهند و نتیجه تعجیل غیرمتعارف در تقدیم بودجه به نمایندگان اعتراضات صبح امروز آنها را به دنبال داشت اما به هر حال باید از تلاش برای تنظیم به موقع لایحه بودجه تشکر کرد.

وی افزود: در چند هفته اخیر نقدهای فنی خوبی به بودجه شد، اما متاسفانه بسیاری از این سوالات بی پاسخ مانده؛ در بودجه سال 93 بودجه شرکت نفت از کل بودجه عمومی دولت بیشتر است، آیا نمی خواهیم به این سوال پاسخ دهیم که چگونه می شود منابع و مصارف کل دولت در بودجه از منابع و مصارف یک شرکت دولتی کمتر است آن هم با یک فاصله نجومی؟

این نماینده مجلس ادامه داد: شرکت ملی نفت یک بنگاه اقتصادی است که همزمان با نهضت ملی شدن صنعت نفت ملی اعلام شد؛ در قانون بودجه 93 دولت این شرکت را یک شرکت سهامی اعلام کرده بدون اینکه اشاره کند براساس کدام مفاد از قانون اساسی، قانون برنامه پنجم توسعه و سایر اسناد بالادستی به این کار مبادرت کرده است.

رسایی ادامه داد: برخی از این اشکالات در دولت های قبلی هم بوده اما امید بود از این دولت که در این خصوص اقدام کند، در بودجه پیش رو بزرگترین بنگاه اقتصادی کشور یعنی شرکت سهامی نفت ایران نه شرکت ملی نفت ایران از دادن سود سهام به دولت معاف شده است، طبق چه منطق حقوقی، اقتصادی، مالی و محاسباتی سود یک شرکت دولتی متعلق به خودش است؟

نماینده مردم تهران افزود: بزرگترین بنگاه اقتصادی کشور یعنی همین شرکت از دادن مالیات معاف است، مالیات یکی از مصادیق درآمد عمومی است و اگر ما بزرگترین بنگاه اقتصادی را از مالیات معاف کنیم چگونه می توانیم از بنگاه های اقتصادی اشخاص حقیقی و حقوقی مالیات بگیریم . چگونه خزانه به اصطلاح خالی را پر کنیم؟

وی گفت: چگونه می خواهیم به اقتصاد مقاومتی بدون تکیه بر نفت تحقق بخشیم؟ وقتی شرکت ملی نفت را سهامی کردیم و از آن سود سهام نگرفتیم طبیعی است که نیمی از درآمد دولت به این شرکت تعلق خواهد داشت. آیا عادلانه است نیمی از درآمد نفت متعلق به یک شرکت باشد و نیم دیگر به کل ملت ایران متعلق باشد.

این نماینده مجلس ادامه داد: نفت و گاز و سایر معادن کشور طبق اصل 45 قانون اساسی جزو انفال محسوب می شود، به جز نفت و گاز 60 نوع ماده معدنی دیگر داریم، کجا یک ردیف درآمد مربوط به انفال مرتبط با اصل 45 قانون اساسی در بودجه تقدیمی از سوی دولت است؛ چرا دولت در پاسخ به این سوالات سکوت کرده است؟

وی افزود: اگر این اشکالات به بودجه وارد است آیا مجلس وظیفه رفع آن را ندارد و آیا بهتر نیست به جای چانه زنی با دولت در مورد 37 هزار میلیارد تومان طرح عمرانی، در مورد 315 هزار میلیارد تومان درآمد و 292 هزار میلیارد تومان هزینه های شرکت ملی نفت بحث کنیم.

رسایی با اشاره به ارتباط بودجه 93 با توافقات ژنو گفت: اشکالات حقوقی و سیاسی توافقنامه ژنو که بنده با علم و یقین بابت پذیرش آن از سوی دولتمردان و آقای ظریف و روحانی به ملت ایران تسلیت گفتم بسیار است اما در اینجا قصد ندارم به آن مسایل بپردازم.

وی افزود: شاید بتوان بر مراکز تحقیقاتی و هسته ای مهر پلمپ زد اما نمی توان بر دهان منتقدان توافقنامه مهر پلمپ زد، شاید بتوان در متن سخنان پشت در اتاق توافقات مهر پلمپ زد و ملتی را نامحرم دانست اما نمی توان بر قلم هایی که به نقد این توافقنامه در رسانه ها می پردازند مهر پلمپ زد.

نماینده مردم تهران خاطرنشان کرد: مگر می شود ترازوی دو ستونی عملکرد مالی یک رویداد مالی مترتب بر اهداف میلیاردی فناوری یک کشور را محرمانه دانست و آن را فوق سری کرد؟

وی افزود: درست است که مشاور عالی رئیس جمهور همه آنهایی که به ایشان رای ندادند را افراطی و تندگو می داند اما نمی تواند واقعیت های روشن در توافقنامه ژنو و ارتباط آن با بودجه 93 را نادیده گرفت، بلاتکلیف ماندن حدود 96 میلیارد دلار از قطره چکانه شده 4 میلیارد دلار از مجموع 100 میلیارد دلار اموال خودمان که نه مسئولین نفتی و مسئولین بانک مرکزی و نه مسئولین خزانه داری کل کشور در چگونگی تقدیم آن هیچ اطلاع رسانی نکرده و نمی کنند به عهده کیست؟.

به گزارش مهر در این بخش از سخنان رسایی به دلیل دو دو کردن نمایندگان فضای مجلس بر هم ریخت که محمدحسن ابوترابی فرد نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی که ریاست جلسه را بر عهده داشت گفت: بر اساس آیین نامه داخلی مجلس یکی از بحث هایی که موافق و مخالف بر آن تاکید دارند این است که در دایره موضوع بحث شود، قضاوت عمومی همکاران ما ملاک است و قضاوت عمومی این است که اظهارات شما با نقد بودجه تفاوت دارد.

وی ادامه داد: اگر خارج از بحث صحبت کنید میکروفن شما را قطع می کنم که در پاسخ این اظهارات ابوترابی فرد تعدادی از نمایندگان فریاد احسنت احسنت سر دادند که رسایی گفت اشکالی ندارد آقایان پلمپ بزنید!

رسایی ادامه داد: من درباره ارتباط یک توافق بین المللی بسیار مهم با بودجه صحبت می کنم که این حق من است اگر تعدادی مخالف هستند لطف کرده سکوت کنند و نقدها را بشنوند.

وی گفت: 35 سال پیش یک عنصر اصلاح طلب آمریکایی که امروز به دلیل مشارکت در کودتای سال 88 در زندان است با الحاق ده ها سند توافقی که مجلس وقت از مفاد هیچکدام خبر نداشت....

در این قسمت از سخنان رسایی میکروفن وی قطع و ابوترابی فرد گفت: بر اساس ماده 113 آیین نامه داخلی مجلس ناطق نباید از موضوع مورد بحث خارج شود، هر گاه رئیس تشخیص دهد  ناطق از موضوع خارج شده و در ضمن یک نطق دو نوبت تذکر دهد و باز ناطق ادامه دهد دفعه سوم می تواند وی را از ادامه نطق در آن موضوع در تمام جلسه منع نماید.

وی افزود: انضباط مجلس باید برای ما از اهم مسایل باشد بنابراین خواهشم می کنم شما درباره مساله هسته ای که حق قطعی شما و همه نمایندگان است صحبت نکنید، 5 دقیقه یا 10 دقیقه وقت مناسبی است که به این مسایل بپردازید و الان راجع به نقد بودجه ارایه شده از سوی کمیسیون تلفیق صحبت کنیم.

رسایی گفت: یک جمله از رهبر معظم انقلاب را می خوانم، رهبر انقلاب در 12 آبان ماه عنوان کردند به مذاکرات جاری خوش بین نیستم چرا که معلوم نیست نتایجی را که ملت انتظار دارند به همراه بیاورد اما معتقدم این تجربه ایرادی ندارد به شرط این که ملت هوشیار باشد و بداند چه اتفاقی می افتد.

وی با بازگشت به موضوع بودجه 93 افزود: آیا در بودجه سال بعد برای سبد کالا که شامل دو کیلو روغن، 10 کیلو برنج غیرایرانی، 4 کیلو گوشت مرغ، 800 گرم پنیر و یک کیلو و 800 گرم تخم مرغ است، فکری شده است، پیش از این وقتی پول یارانه به حساب شخصی مردم ریخته می شد و مردم با مدیریت خود یارانه را خرج می کردند آقایان امروز نام آن را گداپروری می خواندند آیا الان که قرار است کوپن فروشی شایع شود و در کنار تفکر کوپونیسم سبز شود و دلالیسم هم رونق بگیرد این روش گداپروری نیست؟

نماینده مردم تهران ادامه داد: امسال در حالی که گفته می شد خزانه خالی است 1500 میلیارد تومان برای تهیه سبد کالا در نظر گرفته شده است، راستی اگر خزانه خالی بود پس از این 15 هزار میلیارد از کجا آمده و اگر خالی نیست که نیست چرا دو بار در حالی که تیمی که اسم آن را نمی آورم پشت میز مذاکره بود و چشم مردم در انتظار تصمیم دولت در مورد چرخیدن هسته ای و چرخ کارخانه ها بود از خزانه خالی سخن گفتید تا مردم را قانع کنید که اگر می خواهید چرخ زندگیتان بچرخد باید چرخ هسته ای نچرخد.

وی گفت: یکی از درآمدهای سال آینده یک مشت دلاری است که آمریکایی ها در قبال تحقیر کشور و نابود کردن زحمات 8 ساله دانشمندان هسته ای به شیوه قطره چکانی در اختیار ما قرار می دهند، ما می دانیم چقدر دریافت می کنیم اما نمی دانیم قرار است چقدر هزینه کنیم، آیا مجلس از مفاد آن خبر دارد؟

نماینده مردم تهران گفت: بند 15 و بند 16 نطق خود را که مربوط به ارتباط مسایل هسته ای با بودجه است را نمی توانم بخوانم، دولت حتی حاضر به ارایه اطلاعات به نمایندگان نیست. منظورم اطلاعات هدفمندی است، 4-5 نفری که دو دو می کنند بدانند من چه چیزی را می خواهم بگویم.

وی ادامه داد: بند 17 نطقم را نمی توانم بخوانم. دولتی که شعار قانون گرایی سر می دهد چرا با توجه به تاکیدات قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه بودجه عملیاتی ارایه نکرده است؟ بودجه آن طور که ادعا می شود شفاف نیست، چرا نماینده دولت اطلاعات لازم درباره هدفمندی یارانه ها را در سال بعد ارایه نداد و نمایندگان کمیسیون تلفیق از جزئیات آن بی اطلاع بودند و مجبور شدند با این فضا تصمیم بگیرند.

رسایی گفت: بند 19 نطق خود را به دلیل آن که مساله هسته ای دارد نمی توانم بخوانم؛ مقام معظم رهبری در طول سال های گذشته سال ها را با عناوین مختلف نامگذاری کردند و بر اقتصاد مقاومتی تاکید فراوان داشته و آن را نیازمند اتکا به توان درونی و جوانان این مرز و بوم دانستند، بودجه ارایه شده هیچ برنامه ای برای اجرای اقتصاد مقاومتی و نگاه به درون ندارد.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: بودجه ای که متکی به درآمدهای نفتی باشد و بر مصرف گرایی تاکید کند و از 194 هزار میلیارد تومان بودجه عمومی 148 میلیارد تومان آن هزینه های جاری و مصرفی باشد چگونه می تواند در برابر تهدیدات آمریکا در خصوص موضوعاتی که نمی توانم اسم آن را بیاورم مقاومت کند.

وی افزود: حدود سه میلیون خانوار منتظر حل مشکل مسکن مهر هستند، این بودجه چه راه حلی برای مسکن مهری که رئیس جمهور در نطق های انتخاباتی خود آن ها را وعده داد و 57 دهم درصد رای لب مرزی کسب کرد، دارد؟

کد N89125

وبگردی