آفتاب

اردوغان: اراده سیاسی برای رسیدن مبادلات تجاری ایران و ترکیه به 30میلیارد دلار وجود دارد

اردوغان: اراده سیاسی برای رسیدن مبادلات تجاری ایران و ترکیه به 30میلیارد دلار وجود دارد

تهران- ایرنا- نخست وزیر ترکیه با بیان اینکه باید گام های مشترکی بر اساس برد - برد بین تهران - آنکارا برداشته شود، گفت: اراده سیاسی میان مقامات دو کشور برای افزایش روابط دو جانبه و مبادلات تجاری 30 میلیارد دلاری وجود دارد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، رجب طیب اردوغان در حاشیه امضای اسناد همکاری میان ایران و ترکیه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه بعد از دو سال بنا به دعوت برادر عزیزم آقای جهانگیری به ایران سفر کردم، افزود: از لحظه ورودم مهمان نوازی ایرانی ها شامل حالم بود و اینجا (ایران) را خانه خود احساس کردم.

اردوغان با بیان اینکه این سفر فرصتی برای مرور روابط دوجانبه است و در راستای منافع دو کشور مفید خواهد بود، گفت: از امضای سند توافق دو کشور در زمینه تجارت ترجیحی خرسندیم.

وی با اظهار امیدواری از اینکه توافق نامه شورای عالی همکاری دو کشور در سفر آتی دکتر روحانی به ترکیه امضا شود، اضافه کرد: آنکارا و تهران فاصله هوایی دو ساعته دارند و به لحاظ جغرافیایی پایتخت های دو کشور بسیار به هم نزدیک هستند.

نخست وزیر ترکیه خاطرنشان کرد: روسای کمیسیون های مشترک و همچنین نمایندگان ویژه دو کشور برنامه های خوبی فراهم آوردند تا روبط دو کشور بیش از پیش تعمیق یابد.

وی روابط اقتصادی ایران و ترکیه در سال 2012 را « بسیار برجسته» توصیف کرد و گفت: در این سال حجم روابط تجاری از مرز 8/21 میلیارد دلار گذشت.

اردوغان با بیان اینکه روابط دو کشور روابطی متوازن بود، ادامه داد: متاسفانه این روابط در سال 2013 به 5/13 میلیارد دلار کاهش یافت.

وی به هدف 30 میلیارد دلاری مبادله تجاری بین ایران و ترکیه در سال 2015 اشاره کرد و گفت: برای رسیدن به این هدف اراده سیاسی بین مقامات دو کشور وجود دارد.

نخست وزیر ترکیه اظهار امیدواری کرد: سال 2014 تولد خوبی در روابط دو کشور باشد و با این تجربه بتوانیم هدف 30 میلیارد دلاری را در سال 2015 محقق سازیم.

اردوغان نفت خام و گاز طبیعی را محصولات استراتژیک ایران دانست و گفت: ما به این مواد اولیه نیازمندیم و می توانیم بیش از گذشته از ایران دریافت کنیم.

وی با بیان این که صنایع رو به پیشرفت ترکیه بسیار نیازمند محصولات انرژی به ویژه گاز ایران است، گفت: ما باید گام های مشترک بر اساس برد- برد برداریم.

نخست وزیر ترکیه با بیان اینکه کشورش می تواند محصولات متعددی را در اختیار ایران قرار دهد که در این باره وزرای اقتصادی دو کشور اقدامات خوب و اثر بخشی داشته اند، خاطر نشان کرد: تصور بر این است که این دو وزیر به نقطه مشترکی رسیده اند

سیام**1429**9012**1572
کد N89113

وبگردی