آفتاب

مرگ یک جوان دیگر در زندان‌های بحرین

مرگ یک جوان دیگر در زندان‌های بحرین

در پی کشته شدن یک جوان بحرینی در اثر اصابت گلوله در زندان، سازمان عفو بین‌الملل از مقامات این کشور خواست تا در خصوص این حادثه و مداخله نیروهای امنیتی در آن تحقیق کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، عفو بین‌الملل از مقامات بحرینی خواست تا در مورد مرگ این جوان 19 ساله شفاف‌سازی و تحقیقات کامل و مستقلی را در خصوص آن آغاز کنند.

معاون سرپرست بخش خاورمیانه و شمال آفریقا در عفو بین‌الملل، اظهار کرد: اطلاعات بحث برانگیزی که تاکنون در مورد این حادثه منتشر شده است، لزوم و فوریت انجام چنین تحقیقاتی را بیشتر نشان می‌دهد.

بر اساس گزارش پایگاه اینترنتی عفو بین‌الملل، فاضل عباس جوان 19 ساله بحرینی در 26 ژانویه به دلیل جراحات شدید هنگام بازداشتش و اصابت گلوله از سوی نیروهای امنیتی جان خود را از دست داد.

وزارت کشور اعلام کرده است که وی در هشتم ژانویه در حالی که با خودرو به نیروهای امنیتی حمله کرده بود هدف اصابت گلوله قرار گرفته و نیروها در دفاع از خود دست به چنین کاری زده‌اند.

فعالان حقوق بشر پس از اعلام خبر مرگ فاضل عباس گفتند که تصاویر بدست آمده از جسد وی نشان می‌دهد که با نیروهای امنیتی به شدت درگیر شده و جراحات شدیدی برداشته و همچنین در ناحیه سر هدف اصابت گلوله قرار گرفته است.

گفته می‌شود عباس و چند تن دیگر در روز دستگیری قصد ملاقات با یک زندانی تازه آزاد شده را داشتند که با مداخله پلیس و نیروهای امنیتی مواجه می‌شوند.

خانواده وی در گفت‌وگو با عفو بین‌الملل تشریح کردند که علیرغم مراجعه به پلیس آن ها هیچ اطلاعی به خانواده وی نمی‌دهند، در نتیجه تا چندین روز آن‌ها تصور می‌کردند که فاضل عباس ناپدید شده است. پس از آن نیز خانواده فاضل قادر به ملاقات با او نبوده و در واقع تا زمان مرگش از وضعیت جسمانی او هیچ اطلاعی نداشته‌اند.

مرگ فاضل عباس در زندان واکنش‌های شدیدی را در محل سکونت و مراسم خاکسپاری وی در پی داشت، اما پلیس با استفاده از گاز اشک‌آور و شلیک گلوله معترضان را متفرق کرد.

از زمان آغاز اعتراضات ضدحکومتی از 14 فوریه 2011 تا کنون در بحرین ده‌ها تن در جریان این اعتراضات یا در زندان‌های این کشور زیر شکنجه کشته و شمار زیادی بازداشت شده‌اند. در این میان اما تنها تعداد کمی از عاملان این حوادث و نیروهای پلیس محاکمه شده‌اند که در صورت مجازات نیز محکومیت آن‌ها هیچ تناسبی با جرمشان نداشته است.

عفو بین‌الملل در ادامه اعلام کرد: اعتراضات اطرافیان فاضل عباس در مراسم خاکسپاری وی نشان دهنده بی‌اعتمادی عمیق مردم این کشور به حکومت و اطلاعاتی است که آن‌ها منتشر می‌کنند. این مسئله ثابت می‌کند که مقامات بحرینی هیچ تلاشی برای محاکمه نیروهای امنیتی و اجرای عدالت نمی‌کنند و قربانیان برای آن‌ها هیچ جایگاهی ندارند، از این رو این سازمان ضمن هشدار در مورد حق مردم بحرین برای اعتراض و برگزاری تجمعات از مقامات خواست تا در مورد حقایق مرگ این جوان تحقیق کنند.

انتهای پیام

کد N88957

وبگردی