آفتاب
گزارش خبری مهر/

اوباما رئیس جمهوری با دغدغه هایی از افغانستان تا کوبا

اوباما رئیس جمهوری با دغدغه هایی از افغانستان تا کوبا

خبرگزاری مهر-گروه بین اللمل : سخنرانی سالانه رئیس جمهور آمریکا شب گذشته انجام شد و باراک اوباما علاوه بر مسائل داخلی به موارد دیگری همچون حضور نظامی در افغانستان، سوریه، موضوع هسته ای ایران، زندان گوانتانامو، اعتراضات اوکراین و تحولات موجود در آفریقا پرداخت.

مسائل خارجی :

اوکراین : بارا ک اوباما، در سخنرانی سالانه خود به موضوع اوکراین اشاره کرد و گفت : آمریکا از توسعه آزادی های دموکراتیک در اوکراین حمایت می کند. از تونس تا میانمار، ما (آمریکا) از اقدامات همه کسانی که به شدت در حال تلاش برای توسعه دموکراسی هستند حمایت می کنیم.

رئیس جمهور آمریکا در ادامه تاکید کرد : در اوکراین موضع ما این است که همه مردم باید از آزادی بیان نظر خود به صورت مسالمت آمیز بهره مند باشند.

اوباما همچنین از آمادگی آمریکا برای توسعه دموکراسی در دیگر کشورهای جهان خبر داد و گفت : ما این کار را برای کمک به امنیت بلند مدت خود انجام می دهیم.

افغانستان : اوباما در سخرانی سالانه خود به موضوع افغانستان نیز اشاره و تاکید کرد که تا پایان سال 2014 میلادی بخش اعظم نظامیان آمریکایی از افغانستان خارج می شوند، اما بخش کوچکی از نیروهای آمریکایی برای کمک به نیروهای افغانی در این کشور باقی می مانند.

رئیس جمهور آمریکا گفت : در حالیکه نیروهای بومی افغان در حال به دست گرفتن کنترل امنیت کشور خود هستند ما نیز از آنها حمایت می کنیم. با هم و به همراه متحدانمان ماموریت خود را تا پایان سال جاری در افغانستان به پایان می رسانیم و جنگ طولانی آمریکا در نهایت به پایان می رسد.

گوانتانامو : اوباما در این سخنرانی که در کنگره آمریکا انجام شد به موضوع زندان گوانتانامو نیز اشاره کرد و گفت : در حالی که جنگ افغانستان رو به پایان است کنگره نیز باید در سال جاری محدودیت های موجود برای انتقال زندنیان گوانتانامو و تعطیل شدن این زندان را لغو کند تا ما نیز این زندان را تعطیل کنیم.

مسئله تروریسم : اوباما همچنین اظهار داشت : موضوع تهدید تروریسم همچنان در جهان وجود دارد. در حالیکه ما رهبری القاعده را در معرض شکست قرار داده بودیم به وجود آمدن شاخه های دیگری از شبکه های تروریستی القاعده در مالی، عراق، یمن و سومالی موجب شده تا خطر تروریسم همچنان وجود داشته باشد.

سوریه : باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا در پیام سالانه خود به کنگره اعلام کرد: ما به حمایت از مخالفان میانه رو در سوریه که با گروه های تروریستی و اقدامات آنها مخالف هستند، ادامه خواهیم داد. سلاح های شیمیایی سوریه با تلاش های دیپلماتیک (تلاش هایی که با تهدید به خشونت همراه است) در حال نابودی است. ما به همکاری با جامعه جهانی برای دستیابی شهروندان سوری به آینده ای که لایق آن هستند ادامه می دهیم!

اوباما خاطرنشان کرد: آمریکا از طرح نابودی سلاح های شیمیایی سوریه که از سوی روسیه مطرح شد حمایت می کند. بنا بر اعلام منابع آمریکایی و اروپایی، سلاح هایی که در اختیار مخالفان قرار خواهد گرفت به گروه هایی که در جنوب سوریه فعالیت می کنند خواهد رسید و این سلاح ها شامل سلاح های سبک و موشک های ضد زرهی است و شامل سامانه دفاع موشکی نخواهد بود.

ایران : اوباما در سخنرانی سالانه خود در برابر اعضای کنگره، تهدید کرد اگر تحریم جدیدی علیه ایران تصویب شود، وی آن را وتو خواهد کرد.

مسائل داخلی :

اوباما سخنرانی سالانه خود را در حالی انجام داد که در بخش داخلی همچنان با چالش هایی در خصوص طرح خدمات درمانی مورد نظر خود که به "اوباما کر" معروف شده مواجه است. همانطور که انتظار می رفت بخش قابل توجهی از سخنان اوباما در مورد موضوعات داخلی آمریکا به مباحث اقتصادی اختصاص یافت.

اوباما در این رابطه گفت : طی پنج سال گذشته آمریکا با کمترین آمار بیکاری روبرو بود. رئیس جمهور آمریکا از تلاش کنگره برای تصویب بودجه آمریکا تشکر کرد و گفت: سازش بر سر موضوع بودجه نباید موجب برور بحران بیشتر شود، بلکه باید به ایجاد مشاغل بیشتر کمک کند.  

اوباما همچنین ابراز امیدواری کرد در سال 2014 میلادی همکاری های بیشتری میان دولت و کنگره به ویژه در مسائل اقتصادی و فرایند تصویب بودجه انجام شود. در سال 2013 میلادی امتناع کنگره از قبول طرح اوباما در خصوص  طرح خدمات درمانی، سبب تصویب نشدن بودجه و تعطیل شدن دولت برای نزدیک به سه هفته شد.

رئیس جمهور آمریکا در مورد شرایط اقتصادی کشورش نیز گفت : با وجود بهبود شرایط اقتصادی آمریکا در سالهای گذشته، هنوز باید فرصتهای شغلی بیشتری ایجاد کرد. در این رابطه (اشتغال زایی) ما نیازمند کمک بیشتر کنگره هستیم، اما هر کجا که لازم باشد برای ایجاد فرصت بیشتر برای خانواده های آمریکایی بدون حمایت کنگره وارد عمل می شوم.

اوباما خواستار اصلاحات و نیز کاهش مالیات برای ایجاد فرصت های کاری بیشتر در داخل آمریکا و جلوگیری از خروج سرمایه از  این کشور شد. به اعتقاد وی، برای ایجاد شغل بیشتر در آمریکا باید توجه ویژه ای به موضوع انرژی کرد.

اوباما معتقد است سیاستی که او از چند سال پیش آغاز کرده به موفقیت نزدیک می‌ شود. و این سیاست، استقلال ایالات متحده در منابع انرژی از دیگر کشورهای جهان است.

او در عین حال از استفاده بیشتر از انرژی خورشیدی نیز دفاع کرد. اوباما بر حمایت از صاحبان مشاغل کوچک، آموزش نیروهای کاری برای مشاغل مورد نیاز و ایجاد اصلاحاتی در این زمینه تاکید کرد.

اوباما در مورد مسائل آموزشی نیز گفت : برای تربیت نیروی متخصص باید شرایط آموزشی را برای کودکان بهتر از قبل کرد. دولت آمریکا در حال بازتعریف سازوکار آموزشی‌ در دبیرستانهاست به طوری که شهروندان را ساده تر از قبل به سوی پیدا کردن کار رهنمون شود.

اوباما گفت : من و همسرم خواهان آن هستیم که هر کودکی در آمریکا همان بختی را داشته باشند که آمریکا به من و میشله داده است. بازگرداندن رویای آمریکایی در صورتی ممکن است که اقتصاد آمریکا به  سخت کوشی احترام بگذارد.

اوباما در پایان سخنرانی خود در مسائل داخلی، از طرح خدمات در مانی در طرح بیمه همگانی خود که از آغاز سال ۲۰۱۴ میلادی اجرایی شده است، دفاع کرد.

کد N88891

وبگردی