آفتاب
در گفت‌وگو با ایسنا

هانی‌زاده: با روی کار آمدن یک نظامی، مصر به قبل از انقلاب 2011 برمی‌گردد

هانی‌زاده: با روی کار آمدن یک نظامی، مصر به قبل از انقلاب 2011 برمی‌گردد

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: با توجه به ارتقاء درجه السیسی از سوی دولت موقت مصر احتمال پیروزی او در انتخابات آتی ریاست جمهوری مصر پررنگ است و روی کار آمدن یک نظامی بازگشت مصر به قبل از انقلاب 2011 است.

حسن هانی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در رابطه با آخرین تحولات مصر و اعلام کاندیداتوری ژنرال السیسی برای انتخابات آتی این کشور خاطرنشان کرد: عبدالفتاح السیسی در حال حاضر چهره‌ای است که از سوی شورای نظامی مصر بر ملت این کشور تحمیل شده است.

وی افزود: درست است که متأسفانه اخوان‌المسلمین نتوانست طی یک سال حاکمیت خود بر مصر الگوی حکومتی قابل قبولی را ارائه دهد ولی وجود یک نظامی قدرتمند در رأس ساختار سیاسی این کشور به مفهوم بازگشت مصر به قبل از انقلاب 25 ژانویه 2011 خواهد بود.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه شورای نظامی مصر بر خلاف قانون به السیسی ارتقاء درجه داده است گفت: عدلی منصور برخلاف قانون اساسی مصر یک درجه ژنرالی بالاتر به السیسی داده تا او را به عنوان فرمانده کل نیروهای مسلح منصوب کند و پس از آن هم شورای نظامی السیسی را به عنوان نامزد انتخابات آینده مصر مطرح کرده است.

هانی‌زاده ادامه داد: معرفی السیسی به عنوان نامزد انتخابات آتی مصر بی‌توجهی به افکار عمومی این کشور است و نشان می‌دهد که مصر بدون یک نظامی قدرتمند نمی‌تواند به سمت ثبات و آرامش حرکت کند، بنابراین در آینده شاهد خواهیم بود که عبدالفتاح السیسی یکی از نامزدهای اصلی انتخابات ریاست جمهوری بوده و احتمال زیادی دارد تا او در انتخابات پیروز شود. همچنین به نظر می‌رسد که عربستان و آمریکا نیز به دنبال روی کار آمدن السیسی هستند در هر صورت با ادامه این روند به احتمال زیاد مصر وارد ساختار جدیدی شده و مجددا قدرت به دست نظامیان خواهد افتاد.

این کارشناس مسائل استراتژیک با اشاره به برگزاری علنی دادگاه مرسی گفت: مرسی قربانی پروسه تبلیغاتی جدید خواهد شد و هم زمان با آغاز مراحل انتخاباتی برای اینکه اخوان‌المسلمین را از صحنه سیاسی و قدرت مصر به طور کامل خارج کنند تلاش می‌کنند تا مرسی را در برابر رسانه‌ها و ملت مصر تحقیر کرده و در مظان اتهام قرار بدهند. بنابراین محاکمه مرسی ظرف هفته‌های آینده آغاز خواهد شد و از طریق رسانه‌ها به صورت مستقیم پخش می‌شود.

وی با بیان اینکه مبارک به فراموشی سپرده شده است، خاطرنشان کرد: دولت موقت مصر کمتر به وضعیت حسنی‌مبارک می‌پردازد زیرا او دیگر در ساختار اجتماعی و قدرت این کشور نقشی نداشته و مهره‌ای سوخته محسوب می‌شود. علاوه بر این امروز رویکرد سیاسی و تبلیغاتی هیات حاکمه مصر این است که اخوان‌المسلمین را زیر سوال برده و وانمود کنند که اخوان‌المسلمین برای قدرت‌های خارجی جاسوسی می‌کرده‌ است.

هانی‌زاده در بخش دیگری از این گفت‌وگو در رابطه با برگزاری مذاکرات ژنو 2 افزود: این مذاکرات همچنان به صورت ماراتونی بین هیات دولتی و هیات ائتلاف ملی سوریه در سوئیس ادامه‌ دارد و با توجه به اینکه هیأت اعزامی دولت سوریه بسته‌ پیشنهادی قابل قبولی ارائه کرده ولی متأسفانه طرف مقابل یعنی مخالفان دولت سوریه آن را نپذیرفتند به نظر نمی‌رسد که این مذاکرات نتیجه مطلوبی داشته باشد.

وی افزود: هرچند اخضر ابراهیمی فرستاده دبیرکل سازمان ملل به سوریه، تلاش زیادی برای پیشبرد مذاکرات ژنو داشته است، ولی باید گفت که این مذاکرات در آستانه شکست قرار دارد. زیرا هیأت ائتلاف ملی هیچگونه نمایندگی از سوی ملت سوریه نداشته و تحت تأثیر دستورات آمریکا، عربستان و قطر به سوئیس اعزام شده و در کنفرانس ژنو 2 شرکت کرده‌اند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل یکی دیگر از دلایل به نتیجه نرسیدن مذاکرات ژنو 2 تا این لحظه را نداشتن برنامه‌ای مدون از سوی مخالفان دولت سوریه دانست و گفت: تنها مبنای عمل مخالفان دولت سوری خروجی کنفرانس ژنو یک است که هنوز هیچ یک از تصمیمات این کنفرانس عملیاتی نشده است. همچنین این مجموعه‌ها هیچ‌گونه نفوذی بر روی گروه‌های تروریستی داخلی سوریه مانند داعش،‌ جبهة النصرة، ارتش آزاد و حتی گروه‌های دیگری که در داخل سوریه هستند هم ندارند. به همین دلیل در حال حاضر موضوع سوریه کاملا میدانی و نظامی شده است.

هانی‌زاده ادامه داد: از یک سو پیشروی نیروهای مسلح سوریه که اخیرا در مناطق مختلف این کشور داشته‌اند و از سوی دیگر سرکوب گروه‌های تروریستی از سوی ارتش سوریه نشان می‌دهد که راه‌حل سیاسی در این کشور کمرنگ شده و بیشتر راه‌حل‌های نظامی برای شرایط سوریه پاسخ می‌دهد به همین دلیل دولت سوریه با اعتماد به نفس بالایی تلاش می‌کند تا طی فرآیند شش ماهه یعنی تا انتخابات ریاست جمهوری سپتامبر 2014 سوریه تمام مناطق و شهرهای مختلف این کشور را از وجود گروه‌های تروریستی پاک کرده و انتخاباتی آزاد را برگزار کند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: در طول یک هفته گذشته مذاکرات ژنو 2 پیشرفت چندانی نداشته و در حال حاضر هیأت دولت سوریه تلاش می‌کند تا مخالفان را به نوعی وارد ساختار سیاسی و قدرت این کشور بکند اما تمامیت‌خواهی و نداشتن برنامه‌ای برای آینده‌ سوریه از سوی مخالفان دولت سوریه باعث شده است تا مذاکرات ژنو 2 با بن‌بست جدی روبرو شود و حتی اگر این گفت‌وگو‌ها تا چند هفته دیگر هم ادامه داشته باشد با وجود این شرایط سرانجام خوبی نخواهد داشت.

انتهای پیام

کد N88637

وبگردی