آفتاب

کمبود کاغذ در ونزوئلا خبرنگاران و دانشجویان معترض را به خیابان‌ها کشاند

کمبود کاغذ در ونزوئلا خبرنگاران و دانشجویان معترض را به خیابان‌ها کشاند

خبرنگاران و دانشجویان روزنامه‌نگاری در ونزوئلا در خیابان‌های کاراکاس، پایتخت این کشور دست به راهپیمایی اعتراضی زده و خواستار کم شدن قیمت دلار از سوی دولت برای خرید کاغذ توسط روزنامه‌ها شدند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، حدود صدها خبرنگار و دانشجوی روزنامه‌نگاری در مقابل مرکز ملی تجارت خارجی که مسئول فروش ارز است، تجمع کرده و فریاد زدند: "روزنامه و رسانه در رنج است، به ونزوئلا کمک کنید".

میگوئل انریکه اوترو، سردبیر روزنامه اِل ناسیونال که یکی از پر تیتراژترین روزنامه‌های ونزوئلا محسوب می‌شود، اخیرا اعلام کرد، این روزنامه تنها تا فوریه 2014 ذخیره کاغذ دارد.

بسیاری از روزنامه‌نگاران،‌مقام‌های دولت ونزوئلا را به خاطر این کمبود ذخیره کاغذ مقصر می‌دانند و مدعی شدند که دولت کاراکاس می‌خواهد با این کار، روزنامه‌ها را خاموش و ساکت کند؛ روزنامه‌هایی که به انتقاد از دولت چپگرای ونزوئلا می‌پردازند. اما مقام‌های دولت ونزوئلا این اتهام را رد می‌کنند و می‌گویند "جنگ اقتصادی" یک مخالف سیاسی است که روزنامه‌ها آن را مطرح کرده و می‌خواهند دولت را بی‌ثبات کنند.

دبیرکل سندیکای ملی کارمندان روزنامه‌های ونزوئلا گفت: این یک اوضاع فوق‌العاده است که باید سریعا حل و فصل شود. تعدادی روزنامه اصلی در خطر تعطیلی تا چند هفته آتی هستند.

مدیران روزنامه‌های ال ایمپولسو و کورئو دو کارونی اعلام کردند که تنها برای چند روز آتی کاغذ دارند.

یکی از روزنامه‌نگاران ونزوئلایی گفت: ما نمی‌دانیم که چه اتفاقی در حال رخ دادن است.

بخشی از کاغذ روزنامه‌ها در آمریکای لاتین از کانادا وارد می‌شود اما این خرید نیازمند دلار است و دولت ونزوئلا دستیابی به دلار را برای 11 سال است که محدود کرده است.

این روزنامه‌نگار افزود: دولت قول داده که اطلاعات کافی درباره این مساله ارائه کند اما اگر این اتفاق نیفتد و دلایل کافی نباشند، روزنامه‌نگاران در مقابل ساختمان‌های دولتی دست به تظاهرات بیشتری می‌زنند.

انتهای پیام

کد N88520

وبگردی