آفتاب

کرزای، آمریکا را عامل بخشی از حملات تروریستی در افغانستان می‌داند

کرزای، آمریکا را عامل بخشی از حملات تروریستی در افغانستان می‌داند

روزنامه واشنگتن پست گزارش داد، رئیس‌جمهوری افغانستان مظنون به این است که آمریکا حامی حملات تروریستی نسبت داده شده به شبه‌نظامیان طالبان بوده به این هدف که دولت او را تضعیف کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این در حالی است که براساس این گزارش حامد کرزای برای ادعای خود هیچ شواهد مستندی ارائه نکرد.

روزنامه واشنگتن‌پست به نقل از یک مقام افغان گزارش داد: حامد کرزای، رئیس جمهوری افغانستان که طی چند سال گذشته روابط‌ اش با واشنگتن رو به وخامت بوده است فهرستی شامل ده‌ها حمله تروریستی را که معتقد است دولت آمریکا ممکن است در آن‌ها دست داشته باشد، تدوین کرده است.

این روزنامه به نقل از یک مقام کاخ ریاست جمهوری افغانستان گفت: کرزای حتی مظنون است به این که آمریکایی‌ها ممکن است عامل حمله مرگبار ماه جاری میلادی به یک رستوران لبنانی محل رفت و آمد خارجی‌ها در کابل بوده باشند.

در کابل مقامات افغان درباره این گزارش اظهارنظر نکرده‌اند. مقامات آمریکایی در محافل خصوصی به این اتهامات واکنش نشان داده و قانونگذاران آمریکایی نیز شدیدا از این مساله ابراز نارضایتی کرده‌اند.

سناتور کارل لوین، رئیس کمیته نیروهای مسلح مجلس سنای آمریکا گفت: من فکر می‌کنم ما مجبوریم از کرزای عبور کنیم.

سناتور جمهوری خواه کلی آیوت نیز گفت از بابت این که کرزای تقریبا در خصوص نقش آمریکا در افغانستان دچار توهم شده شدیدا نگران است. جان مک کین، سناتور جمهوری خواه گفت: آنچه که کرزای انجام می‌دهد، باعث برافروخته شده خشم ما می شود. وی و سناتور لوین اعلام کردند که بهتر است تا پس از برگزاری انتخابات پنجم آوریل افغانستان منتظر ماند چرا که ممکن است رئیس جمهوری جدید افغانستان بیشتر متمایل به انعقاد پیمان دو جنبه امنیت باشد.

جان مک کین با اشاره به وضعیت عراق پس از خروج نیروهای آمریکایی از این کشور گفت: ما پس از انتخابات تمهیدات را اتخاذ خواهیم کرد که به معنی این است. حضور ما مداوم خواهد بود نه اینکه تاریخی برای خروج داشته باشد زیرا ما مشاهده کردیم چه بر سر عراق آمد.

انتهای پیام

کد N88228

وبگردی