آفتاب

جوبا "موضع جدی" اتحادیه آفریقا در قبال کودتای سودان جنوبی را خواستار شد

جوبا "موضع جدی" اتحادیه آفریقا در قبال کودتای سودان جنوبی را خواستار شد

یکی از مقام‌های ارشد دولت سودان جنوبی گفت، جوبا از اتحادیه آفریقا می‌خواهد تا در نشست قریب‌الوقوع خود موضعی قوی علیه کودتای نافرجام در سودان جنوبی اتخاذ کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایرن (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری شینهوا، تیک گیر تیک، یکی از مقام‌های ارشد وزارت امور خارجه سودان جنوبی گفت: اتحادیه آفریقا هنوز وقوع کودتای اخیر در سودان جنوبی را به طور واضح محکوم نکرده است.

وی افزود: تنها سازمان‌های منطقه‌ای این کودتای نافرجام را محکوم کردند. امیدواریم که این نشست به این اقدام غیرقانونی برای سرنگونی یک دولت مشروع در سودان جنوبی اذعان و آن را محکوم کند و از تلاش‌های میانجی‌گرایانه نهادهای میان دولتی در مورد توسعه برای رسیدگی به این مناقشه حمایت کند.

به گفته این مقام ارشد، سودان جنوبی از اواسط ماه گذشته میلادی شاهد درگیری‌هایی است که تاکنون جان 5000 تن را گرفته و 50 هزار تن دیگر را آواره کرده است.

وی افزود: این درگیری‌ها تاثیراتی بر تولید نفت در سودان جنوبی گذاشته چرا که تعدادی از کارمندان شرکت‌های نفتی تخلیه و به مکان‌های امنی برده‌ شده‌اند.

این درگیری‌ها به دو استان از سه استان مهم تولید کننده نفت سودان جنوبی به شدت تاثیر گذاشته و اوضاع انسانی در برخی از این مناطق به وحشتناک‌ترین سطح رسیده است.

در همین حال این مقام اعلام کرد که سالوا کر، رئیس‌جمهوری سودان جنوبی به دلیل داشتن قرار ملاقات‌های دیگری در چند روز آتی در نشست روسای کشور و دولت‌های آفریقا شرکت نمی‌کند.

انتهای پیام

کد N88066

وبگردی