آفتاب
نشست کشورهای آمریکای لاتین و حوزه دریای کارائیب،

رائول کاسترو حل مسائل آمریکای لاتین بدون حضور آمریکا و کانادا را خواستار شد

رائول کاسترو حل مسائل آمریکای لاتین بدون حضور آمریکا و کانادا را خواستار شد

رئیس‌جمهوری کوبا از رهبران آمریکای لاتین و حوزه دریای کارائیب خواست تا برای حل مشکلات منطقه‌ای با تمام کشورهای نیمکره غربی به جز آمریکا و کانادا همکاری کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، "رائول کاسترو"، رئیس‌جمهوری کوبا در سخنرانی مهم خود در نشست جامعه کشورهای آمریکای لاتین و حوزه دریای کارائیب به این مساله پرداخت که این نشست باید برای اتحاد و علی‌رغم اختلافات موجود اشتیاق از خود نشان دهد.

وی این رویکرد از جانب کشورهای مذکور را معرف مشروع منافع ‌آمریکای لاتین و کشورهای حوزه دریای کارائیب توصیف کرد و افزود: ما باید یک الگوی همکاری بین‌المللی و منطقه‌ای جدید ایجاد کنیم. در مورد نشست مذکور، ما این امکان را داریم که یک مدل جدید برای خود ایجاد کرده و آن را با واقعیات بر مبنای اولویت‌های سود و منفعت مشترک سازگار کنیم.

شعار اصلی این نشست مقابله با فقر، نابرابری و گرسنگی است. بنا بر گزارش کمیسیون اقتصادی سازمان ملل درباره آمریکای لاتین و کشورهای حوزه دریای کارائیب، 28 درصد سکنه این کشور در فقر هستند و 11 درصد به شدت در فقر به سر می‌برند.

کاسترو همچنین مورد نکوهش بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل که به عنوان ناظر به این نشست دعوت شد، و با کاسترو دیدار کرد، قرار گرفت.

مخالفان، گروه‌های بین‌المللی حقوق بشر و واشنگتن نگرانی خود را درباره گزارش افزایش بازداشت و ایجاد رعب و وحشت علیه مخالفان دولت هاوانا در چند روز پیش از برگزاری نشست و در جریان آن ابراز داشتند. دولت کوبا، مخالفان را خائن می‌داند که در خدمت منافع کشورهای خارجی و تضعیف‌کننده استقلال و تمامیت ارضی این کشور هستند.

دیلما روسف، رئیس‌جمهوری برزیل در خطابه عصر روز سه‌شنبه خود گفت: پیوستن و انسجام آمریکای لاتین یک پروژه استراتژیک است. نشست مذکور مانع برقراری روابط منافع دو جانبه با خارج و داخل منطقه نمی‌شود. در عوض باعث تقویت روابط می‌شود.

کاسترو همچنین در سخنرانی خود خواستار انسجام و همکاری با آرژانتین در مورد ادعای این کشور درباره جزایر فاکلند تحت کنترل انگلیس، استقلال پورتوریکو و نبرد حقوقی اکوادور با کمپانی آمریکایی نفت شورون شد.

وی همچنین تحریم 52 ساله اقتصادی آمریکا علیه کوبا را مورد نکوهش قرار داد و جاسوسی واشنگتن از تماس‌های تلفنی و رصد داده‌های اینترنتی در کشورهای دیگر را مورد انتقاد قرار داد.

روسف به همراه کریستینا فرناندز، رئیس‌جمهوری آرژانتین و پوریتا سیمپسون میلر، نخست‌وزیر جامائیکا با فیدل کاسترو، رئیس‌جمهوری سابق کوبا دیدار کردند.

انتهای پیام

کد N88061

وبگردی