آفتاب

لاوروف: ماموریت اصلی ژنو2 پایان تروریسم در سوریه است نه برکناری اسد

لاوروف: ماموریت اصلی ژنو2 پایان تروریسم در سوریه است نه برکناری اسد

وزیر خارجه روسیه اظهار کرد: ماموریت اصلی از برگزاری نشست ژنو2 پایان دادن به خشونت‌ها در سوریه است نه برکناری اسد از قدرت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از شبکه خبری روسیه الیوم، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه پس از پایان نشستی که میان روسیه با اتحادیه اروپا برگزار شد در مصاحبه با خبرنگاران اظهار کرد: روسیه از فرد یا گروه خاصی در سوریه حمایت نمی‌کند. ما دوستان بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه و یا خانواده وی نیستیم اما آنچه که برای ما مهم است کشوری است که مهد مسیحیت در خاورمیانه بوده و اکنون عرصه فعالیت تروریست‌ها و تندروهایی است که به هیچ دین و آیینی ایمان ندارند.

وی خاطر نشان کرد: این تندروها و تروریست‌ها صومعه‌ها و مساجد را به آتش می‌کشند و سالخورده‌ها و زنان و کودکان را می‌کشند و اقداماتشان به هیچ وجه با انسانیت همخوانی ندارد.

سرگئی لاوروف عنوان داشت: اعلام می‌کنم که نباید بر روی خواسته‌های پیش پا افتاده متمرکز شد چرا که آسان است که بگوییم بشار اسد باید کنار برود و پس از آن اوضاع در سوریه شاهد ثبات خواهد شد. اما ما با یادآوری آنچه که در یوگسلاوی سابق اتفاق افتاد می‌بینیم همگان خواهان برکناری اسلوبودان میلوچویچ، رهبر سابق صربستان و یوگسلاوی بودند، ‌ما همچنین شاهد آنچه که در عراق رخ داد و روشی که علیه صدام در پیش گرفته شد بودیم. در لیبی و در خصوص معمر قذافی، رهبر سابق این کشور نیز همین اتفاق افتاد و ما دیدیم که شرایط در چه مسیری قرار گرفت.

وزیر خارجه روسیه تصریح کرد: ما امروز شاهد این مساله هستیم که برخی برای تغییر نظام در سوریه پافشاری می‌کنند. چرا که برخی بشار اسد را دوست ندارند اما این اقدام افراد خردمند و منطقی نیست.

وی خاطر نشان کرد: وظیفه اصلی ژنو 2 پایان دادن به خشونت و حل و فصل مسائل انسانی و همچنین توافق میان دولت و مخالفان برای ساختن کشوری آزاد و دموکرات و عاری از تروریسم است نه برکنار کردن بشار اسد از قدرت.

وزیر خارجه روسیه تصریح کرد: دو طرف درگیر سوری باید در خصوص اصول اساسی جهت اصلاح کشورشان به توافق برسند.

سرگئی لاوروف در خصوص انتشار اخباری مبنی بر اینکه دولت سوریه گروه تروریستی "دولت اسلامی عراق و شام" موسوم به "داعش" را تاسیس کرده و از آن حمایت مالی می‌کند، گفت: این گونه اخبار هیچ ارتباطی با واقعیت نداشته و به هیچ وجه درست نیست و کسانی که بر مخالفان حکمرانی می‌کنند و به ویژه آن دسته افرادی که خود دست به این تبلیغات می‌زنند مسئولیت این اقدامات را بر عهده دارند.

وزیر خارجه روسیه عنوان داشت: گروه "دولت اسلامی عراق و شام" این هدف را دنبال می‌کند که نه تنها حکمرانی در سوریه را تحت کنترل خود درآورد بلکه "حکومت اسلامی" در منطقه تشکیل دهد.

انتهای پیام

کد N88051

وبگردی