آفتاب

فاطمه آجرلو: بازبینی جدی در حوزه‌های سرمایه‌گذاری کشور انجام شود

فاطمه آجرلو: بازبینی جدی در حوزه‌های سرمایه‌گذاری کشور انجام شود

یک فعال سیاسی اصولگرا گفت: اینکه در مجامع بین‌المللی بگوییم دیوار بتنی دور کشورمان نکشیده‌ایم و آمادگی پذیرش سرمایه‌گذاران و صاحبان فکر را در کشورمان داریم، حرکتی خوب است.

یک فعال سیاسی اصولگرا گفت: اینکه در مجامع بین‌المللی بگوییم دیوار بتنی دور کشورمان نکشیده‌ایم و آمادگی پذیرش سرمایه‌گذاران و صاحبان فکر را در کشورمان داریم، حرکتی خوب است.

فاطمه آجرلو در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با اشاره به دعوت رئیس‌جمهور از سرمایه‌گذاران خارجی برای حضور در ایران که در مجمع جهانی اقتصاد مطرح شد، اظهار کرد: این‌گونه دعوت‌ها از نظر سیاست خارجی و روابط بین‌الملل، اتفاق خوبی است.

این نماینده پیشین مجلس با اشاره به موانع موجود بر سر راه سرمایه‌گذاری در ایران، افزود: هنوز برای سرمایه‌گذاران داخلی برنامه‌ریزی مناسب نشده است و وقتی یک سرمایه‌گذار با طرح و برنامه پا به میدان می‌گذارد، به قدری مانع بر سر راه آن تراشیده می‌شود که از اقدام خود منصرف می‌شود. البته بخشی از این موانع به فساد سیستم اداری و فساد حاکم بر سیستم اقتصادی مربوط می‌شود چون اغلب کارها بصورت رابطه‌ای انجام می‌شود و ضابطه حاکم نیست پس باید برای زیرساخت‌های لازم سرمایه‌گذاری و مشارکت بخش خصوصی برنامه‌ریزی کنیم، چون اگر موانع سر راه سرمایه‌گذاران را برداریم و سرمایه‌گذاران داخلی را بازی دهیم و راه را برایشان باز کنیم، نیازی به سرمایه‌گذار خارجی نخواهیم داشت.

این فعال سیاسی با بیان اینکه "اصل 44 قانون اساسی در حد یک قانون باقی مانده است"، گفت: بویی از اجرا در دستگاه‌های اجرایی در حوزه اصل 44 به مشام نمی‌رسد و در واقع اراده واقعی برای استفاده از بخش خصوصی در حوزه تأمین زیرساخت‌های کشور و سرمایه‌گذاری به صورت عملی وجود ندارد.

وی افزود: در ساختارهای استان‌ها آنقدر کمیته‌های کارشناسی وجود دارد که فرآیند کار سرمایه‌گذاران را طولانی می‌کند و گرچه به ظاهر از حضور آنها استقبال می‌شود اما در سیکل اجرایی فرسایشی قرار می‌گیرند که از اقدام خود پشیمان می‌شوند یا آنقدر باید رشوه دهند که از حوصله صاحبان فکر خارج است. پس ترجیح می‌دهند سرمایه خود را در حوزه‌هایی هزینه کنند که سود داشته باشند؛ بنابراین بیشتر جذب دلالی می‌شوند.

آجرلو همچنین با بیان اینکه "برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی در کشور باید فیلترهای امنیتی لازم را تدبیر کنیم"، توضیح داد: خیلی از سرمایه‌گذاران در قالب سرمایه‌گذاری وارد یک کشور شده و تبدیل پایگاه و جایگاهی برای دشمن می‌شوند. پس باید تدابیر لازم را به خرج دهیم تا زمینه را برای رشد و نمو دشمن در داخل کشور بوجود نیاوریم که در این رابطه بخش‌های حاکمیتی مسئول هستند اما از آنجا که نظام ما یک نظام مردمی است، باید همه دقت نظر داشته باشند و حواسشان جمع باشد.

این فعال سیاسی با اشاره به اینکه در تجربه ساخت فرودگاه پیام کرج از سرمایه‌گذاران خارجی استفاده کردیم اما آنقدر مانع بر سر راه ایجاد شد که پروژه را رها کردند و رفتند، گفت: به نظر من زیرساخت‌های حضور سیاست‌گذاران خارجی در کشور فراهم نیست و نباید عجله کرد و ابتدا باید این زیرساخت‌ها را فراهم آورد.

این نماینده پیشین مجلس همچنین گفت: ابتدا باید بررسی کنیم که چقدر در حوزه جذب سرمایه‌گذاران داخلی موفق هستیم و این تجربه را به سرمایه‌گذاران خارجی تعمیم دهیم. درست نیست برای سرمایه‌گذاران داخلی مانع ایجاد کنیم و تنها از سرمایه‌گذاران خارجی برای حضور در کشور دعوت کنیم. پس اگر با دقت برنامه‌ریزی کنیم، در کشور به اندازه کافی سرمایه‌گذار داریم که اگر از توانشان استفاده کنیم، در تامین زیرساخت‌های کشور به نتیجه خواهیم رسید.

آجرلو با بیان اینکه "باید بازبینی جدی در تمامی حوزه‌های سرمایه‌گذاری، اجرا، اصل 44 و بخش خصوصی انجام شود"، خاطرنشان کرد: ما سرمایه‌ای محدود برای شکوفایی کشور داریم که با این بودجه نمی‌توان سرعت توسعه و تعالی را افزایش داد اما شاهدیم که در نگاهی حکیمانه،‌ مقام معظم رهبری، هشت سال پیش موضوع اصل 44 قانون اساسی را مطرح کردند و نشان دادند کاملا در حوزه‌های اقتصادی و زیرساخت‌های کشور اشراف دارند. پس اگر بخواهیم در کشور اشتغال واقعی ایجاد کنیم و در حوزه توسعه‌ای و رقابتی عرصه جهانی حضور داشته باشیم، باید به حوزه استفاده از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی ورود پیدا کنیم و از حالت شعاری خارج شویم. یعنی دست واسطه‌ها و رشوه‌بگیران را کوتاه و سیستم مریض اداری را ترمیم کنیم و سپس از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و خارجی دعوت کنیم.

انتهای پیام

کد N88044

وبگردی