آفتاب

انتقاد توکلی از بررسی زود هنگام بودجه و عدم حضور نمایندگان دولت در مجلس

انتقاد توکلی از بررسی زود هنگام بودجه و عدم حضور نمایندگان دولت در مجلس

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در تذکری آئین نامه ای نسبت به عدم رعایت قانون نسبت به بررسی بودجه 93 در مجلس انتقاد کرد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر احمد توکلی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز چهار شنبه پیش از آغاز سخنرانی موافقان و مخالفان کلیات بودجه تذکری آئین نامه ای را درخصوص بررسی زود هنگام کلیات بودجه بیان کرد.

وی در این تذکر گفت: ما چندین سال تحت فشار بودجه را رسیدگی می کردیم اما این اولین سالی که بعد از مدت ها دولت به موقع بودجه را تحویل مجلس داده است و فرصت کافی برای رسیدگی وجود دارد، من نمی دانم چه عجله ای وجود دارد که هیأت رییسه بر خلاف قانون بررسی بودجه را امروز در دستور کار گذاشته است.

وی ادامه داد: چرا بر خلاف قانون ماده 104 آئین نامه داخلی مجلس عمل می کنیم. دستور هفتگی مجلس باید به ترتیب وصول طرح ها و لوایح از کمیسیون ها از سوی هیأت رئیسه مجلس تهیه و پس از چاپ و توزیع در تابلوی محفوظ نسب شود و رعایت این نکات الزامی است.

این نماینده مردم تهران ادامه داد: اما روی جلد نوشته اند گزارش کمیسیون تلفیق درمورد لایحه بودجه سال 93 در حالی که گزارشی وصول نشده است و در ترتیب هفتگی مجلس جایش مشخص نیست وقتی قانون آئین نامه داخلی می گوید رعایت این ترتیب الزامی است چرا رعایت نمی شود در جائی که آئین نامه اعلام می کند هر گزارشی باید 24 ساعت قبل از بررسی و  طرح در مجلس بین نمایندگان باید توزیع شود.

وی گفت: دیروز ساعت 11 این گزارش توزیع شده اما دوستانی که به کازیو سر زدند گفتند چیزی آنجا نبوده و امروز من از چند نفر پرسیده ام که گفتند از ساعت 2 به بعد توزیع شده است.

توکلی گزارش کمیسیون تلفیق را ناقص خواند و گفت: امروز به ما یک برگه دادند که ارقام را پر کنیم. گزارش ناقصی که بر خلاف قانون تهیه شده و بی موقع در ردیف قرار گرفته است که قابل بررسی نیست.

این نماینده مجلس اظهار داشت: بر خلاف عرف متعارف کسی از دولت در این جلسه حضور نداشته است که از لایحه بودجه دفاع کند.

 در ادامه لاریجانی با بیان اینکه این تذکر را وارد نمی دانیم گفت: دیروز موضوع گزارش کمیسیون تلفیق را به ما منعکس کردند بنابراین نمی توانیم از آحاد کمیسیون تلفیق امضا بگیریم و همیشه روال این بود که وقتی رئیس کمیسیون گزارش داد ما این را در دستور قرار می دهیم.

وی تصریح کرد: تاریخ رسمی کار کمیسیون تلفیق 9 دی بوده است وکلای ملت 15روز برای رسیدگی وقت داشتند و 23 دی زمانشان به پایان رسید. تقاضا کردند و مهلت جدید خواستند که حداکثر طبق آئین نامه دو هفته می توانیم وقت دهیم.

وی ادامه داد: این دو هفته را وقت دادیم بنابراین دوشنبه 7 بهمن زمان دو هفته ای تمام شد و اگر آقای مصباحی مقدم هم گزارشی نمی دادند طبق آئین نامه ما باید همان لایحه را در دستور کار قرار می دادیم  ما آئین نامه را دقیق بررسی کردیم و آقای مصباحی مقدم هم گزارش داده اند و از نظر آئین نامه ای هیچ اشکالی وارد نیست .

وی در خصوص عدم اطلاع توکلی که در تذکرش به آن اشاره کرده بود گفت: حتما آقای توکلی خبر داشتند چون عضو کمیسیون بودجه هستند اما درگزارش آمده است که بودجه سرجمع چقدر تغییر کرده است ، تغییرات جزئی مهم نیست و مهم ترین مفاد تبصره ها است که آمده است. این سرجمع بودجه کلان، بودجه عمومی و بودجه شرکت ها است و لذا درمورد کلیات آن می توان صحبت کرد و راهی غیر از این نداریم و به محض اینکه کمیسیون تلفیق گزارش داد باید کارمان را شروع کنیم و تذکری وارد نیست .

 

 

کد N87964

وبگردی