آفتاب
گزارش خبری/

چرخ گردشگری ایلام نمی چرخد/ احداث بانک گردشگری در دستور کار قرار گرفت

چرخ گردشگری ایلام نمی چرخد/ احداث بانک گردشگری در دستور کار قرار گرفت

ایلام - خبرگزاری مهر: استان ایلام با قدمت 10 هزار ساله و تمدن غنی فرهنگی در کنار آثار تاریخی و طبیعی متعدد می تواند به عنوان یکی از قطبهای گردشگری کشور محسوب شود اما ضعف در زیر ساختها و عدم معرفی داشته های استان موجب شده این صنعت در وضعیت نامناسبی قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار مهر، استان ایلام به عنوان بخش مهمی از تمدن عیلام باستان قدمتی در حدود 10 هزار ساله دارد و گویای این قدمت نیز تپه علی کش واقع در شهرستان دهلران است.

این تپه تاریخی حدود 10 هزار سال قدمت تاریخی دارد و در زمانهای بسیار دور با تمدن بین النهرین نیز ارتباط داشته است.

علاوه بر قدمت تاریخی استان ایلام و آثار قابل توجهی مثل شهر تاریخی دره شهر، شهر تاریخی سیروان، تنگه بهرام چوبین، پل تاریخی گاومیشان، تپه های متعدد تاریخی، قلعه های باستانی و...این استان به دلیل طبیعت بکر و داشتن جاذبه های طبیعی نیز به عنوان "عروس زاگرس" در کشور شناخته شده است.

دریاچه دوقلوی سیاه گاو، تنگه رازیانه، تنگه ارغوان، آبشار اما، غار زینه گان و...همه از آثار طبیعی استان ایلام هستند که چشم هر گردشگری را به خود جذب می کند.

چرایی ناشناخته بودن ایلام در کشور

استان ایلام با این همه آثار طبیعی و تاریخی در حوزه گردشگری در کشور متاسفانه نشناخته مانده است، این در حالی است که می توان در بخش گردشگری استان را توسعه داد ولی هنوز زیرساختهای این صنعت در استان شکل نگرفته است.

یک کارشناس مسائل گردشگری به خبرنگار مهر گفت: واقعیت این است که استان ایلام در حوزه گردشگری در کشور مظلوم واقع شده است چراکه که این استان آثار بی نظیری در حوزه تاریخی و طبیعی دارد ولی در کشور مطرح نیستند.

علی مرادی بیان داشت: متاسفانه آثار تاریخی و طبیعی استان کمتر در سطح ملی معرفی شده اند، بنابراین گردشگران و مسافران از آثار استان شناخت کافی ندارند.

وی تصریح کرد: بسیاری از جاذبه های طبیعی و تاریخی استان ایلام می تواند هزاران گردشگر را به خود جذب کند ولی عدم معرفی درست، عدم وجود زیرساختهای مناسب و به طور کلی عدم برنامه مشخص برای توسعه صنعت گردشگری استان باعث شده این استان به جایگاه خود نرسد.

این کارشناس اظهار داشت: چشمه های آبگرم واقع در شهرستان دهلران می تواند منبع عظیمی از درآمد از طریق آب درمانی به گردشگران را وارد شهرستان و استان کند ولی متاسفانه هم اکنون این چشمه ها از حداقل امکانات برخوردار نیستند.

وی افزود: بیشتر آثار طبیعی و تاریخی استان ایلام به خوبی معرفی نشده است و همچنین از راه دسترسی مناسب برخوردار نیستند و به راحتی گردشگران نمی توانند از این جاذبه ها دیدن کنند.

مرادی بیان داشت: راه دسترسی و تسهیل در عبور و مرور به آثار تاریخی و طبیعی استان ایلام یکی از مهمترین معضلها بر سر راه توسعه صنعت گردشگری استان ایلام به شمار می رود.

لزوم تاسیس بانک گردشگری در ایلام

استاندار ایلام به خبرنگار مهر گفت: برای بهبود وضعیت گردشگری ومیراث فرهنگی و استفاده از قابلیت های این حوزه برنامه ریزی دقیقتری باید انجام شود

محمدرضا مروارید بیان داشت: توسعه زیرساختها، سهولت دسترسی به آثار تاریخی، ایجاد امکانات رفاهی برای گردشگران وفعال سازی بانک گردشگری از جمله راهکارهای بهبود وضعیت گردشگری، میراث فرهنگی وصنایع دستی است

استاندار ایلام گفت: یکی از بناهای تاریخی استان ایلام قلعه والی است که از آثار مهم به جای مانده از دوران قاجاریه و شهر ایلام است وموزه مردم شناسی ایلام را نیز در دل خود جای داده است.

مروارید افزود: بحث گردشگری و میراث فرهنگی بحثی تاریخی است و ایران از نظر آثار تاریخی و میراث فرهنگی که دارد جز 10 کشور اول دنیا است.

وی ادامه داد : از نظر گردشگری هرکسی که وارد استان ایلام شده، زیبایی های استان را ستوده است و باید زیرساختهای لازم برای آثار تاریخی را فراهم کرد

مروارید ادامه داد: بانک گردشگری را در استان باید  فعال کنیم که اگر ما بتوانیم بانک گردشگری را فعال کنیم بسیاری از زیرساختها و راه های دسترسی به آثار تاریخی فراهم می شود.

برنامه میراث فرهنگی برای معرفی استان

مدیرکل میراث فرهنگی ، گردشگری وصنایع دستی استان ایلام نیز به خبرنگار مهر گفت: برای معرفی قابلیت های استان برنامه هایی در دست اجرا داریم[span dir='LTR'] .

عبدالمالک شنبه زاده افزود: در زیرساختها باید گام های اساسی برداشته شود تا زیرساختهای اساسی در استان ایجاد نشود اتفاق خاصی نمی افتد.

وی ادامه داد:  فعالیت های زیرساختی از جمله راه دسترسی و امکانات اقامتی در کنار این آثار تهیه خواهد شد .

به طور کلی باید گفت استان ایلام ظرفیت بی نظیری در بخش گردشگری دارد و برنامه ریزی درست و ایجاد امکانات در استان می تواند باعث تحول در این بخش شود.

امروزه بسیاری از کشورهای جهان از طریق گردشگری درآمدهای بسیار زیادی کسب می کنند و استان ایلام به عنوان یک استان محروم در کشور می تواند از طریق توسعه بخش گردشگری شاهد تحول در دیگر بخشهای استان باشد.

 

 

کد N87939

وبگردی