آفتاب
سفیر لبنان در گفتگو با مهر/ پایانی:

مرگ ماجد الماجد مسائل پشت پرده‌ای نداشت/ سرازیر شدن تروریستهای تکفیری از سوریه به لبنان

مرگ ماجد الماجد مسائل پشت پرده‌ای نداشت/ سرازیر شدن تروریستهای تکفیری از سوریه به لبنان

سفیر لبنان در تهران با اشاره به تمجید برخی مقامات ایرانی از عملکرد دستگاههای امنیتی لبنان در پرونده ماجد الماجد اظهارداشت: ما توانستیم در زمانی بسیار حساس سرنخ های اصلی این انفجار را کشف کنیم تا جایی که حتی برخی مقامات ایرانی از جمله وزیرخارجه ایران در سفر به بیروت از سرعت عمل دستگاه امنیتی لبنان در کشف پشت پرده این اقدامات تمجید کردند.

بخش پایانی مصاحبه مهر با فادی حاج علی سفیر لبنان در تهران به این شرح است :

* با توجه به صحبتهایی که درباره انفجار تروریستی بیروت مطرح کردید می خواستم سوالی درباره پرونده "ماجد الماجد" سرکرده گروه تروریستی عبدالله عزام داشته باشم. برخی منابع معتقدند در این باره ابهامات زیادی وجود دارد؟

- فادی حاج علی: از زمان وقوع انفجار تروریستی بیروت با وجود امکانات نه چندان زیاد دستگاههای امنیتی لبنان، توانستیم در زمانی بسیار حساس سرنخ های اصلی این انفجار را کشف کنیم تا جایی که حتی برخی مقامات ایرانی از جمله وزیرخارجه ایران در سفر به بیروت از سرعت عمل دستگاه امنیتی لبنان در کشف پشت پرده این اقدامات تمجید کردند.

اما درباره حضور هیئت قضایی یا امنیتی لبنان در جریان بازجویی از "ماجد الماجد" و یا کالبدشکافی جسد وی باید بگویم که "عدنان منصور" وزیرخارجه لبنان طی اظهاراتی آمادگی کامل لبنان برای از بین بردن هر گونه ابهامی در این پرونده را اعلام کرد.

من معتقدم که باید میان دستگاههای امنیتی ایران و لبنان همکاری خوب و نزدیکی در راستای مسائل مشترک وجود داشته باشد.

البته در موضوع مرگ ماجد الماجد باید توجه داشته باشیم که وی فقط به مدت چهار روز در بازداشت نیروهای اطلاعاتی ارتش لبنان قرار گرفت و توسط یک پزشک رسمی مورد معاینات دقیق قرار گرفت. بنابر گزارشهای پزشکی موجود وی در همین مدت هرگز حالت هوشیاری نداشته است و در همین وضعیت فوت کرده است.

این موضوع در گزارش پزشک رسمی آمده است و دیگر پزشکان نیز با بررسی های انجام شده آن را تایید کردند. در واقع من معتقدم در موضوع مرگ ماجد الماجد هیچ مسئله پشت پرده ای وجود ندارد و وی در نتیجه وضعیت نامساعد جسمانی مرده است. البته الماجد قبل از بازداشت در برخی بیمارستانهای دیگر در لبنان نیز تحت مداوا قرار گرفته بود اما کسی از هویت واقعی وی خبر نداشت تا اینکه ارتش وی را بازداشت کرد.

من معتقدم در این موضوع و دیگر مسائل امنیتی میان ایران و لبنان تفاهم مشترک وجود دارد. این گونه اقدامات تروریستی در لبنان در درجه اول مردم لبنان را هدف قرار داده و سپس تلاش دارد به منافع دیگر کشورهای دوست ما آسیب برساند.

* می خواهم از شما درباره وضعیت کلی امنیت در لبنان بپرسم. برخی تلاش دارند در این موضوع حزب الله لبنان و به طور کلی مقاومت را به عنوان عامل بر هم زننده امنیت در لبنان معرفی کنند. آیا حزب الله با توجه به عملکردی که طی سالهای اخیر داشته، ضامن امنیت لبنان در برابر دشمن صهیونیستی نیست؟

- من جمله آخر شما را درباره اینکه حزب الله ضامن امنیت لبنان است کاملا تایید می کنم. باید توجه داشته باشیم که حزب الله در چه زمانی متولد شد؛ حزب الله در روزهای اشغال لبنان توسط دشمن صهیونیستی و اقدامات مختلف تجاوزکارانه آنها علیه لبنان شکل گرفت. حزب الله زمانی تشکیل شد که رژیم صهیونیستی به طور ویژه از بین بردن تاسیسات زیربنایی لبنان را در دستور کار قرار داده بود.

قطعا در این اقدامات علاوه بر رشادتهای حزب الله، برخی کشورها نیز به آنها کمک کردند. در نهایت از این اقدامات قهرمانانه حزب الله در یک بیانیه وزارتی تمجید شد و به صورت سندی همیشگی با عنوان "ملت، ارتش و مقاومت" در تاریخ لبنان درآمد.

همین اصل بوده که تاکنون در لبنان درباره مقاومت وجود داشته است. از سوی دیگر ما مقاومت را یک میراث واقعی از فعالیتهای سیاسی و مبارزاتی می دانیم و در راستای حفظ آن تلاش می کنیم.

* درباره چشم انداز امنیتی در لبنان توجه دارید که هم اکنون با دو چالش خظرناک روبرو هستید. نخست موضوع تجاوزات رژیم صهیونیستی و موضوع دوم خطرات ناشی از وجود گروههای تروریستی تکفیری در منطقه و لبنان است. راهکار لبنان در مواجهه با این دو عامل خطرناک چیست؟

- من معتقدم در موضوع چالشهای امنیتی پیش روی لبنان ما با یک چالش همیشگی روبرو هستیم و آن هم تجاوزات هر روز آنها به حریم هوایی و زمینی لبنان است. این یک چالش واقعی است که ارتش لبنان تلاش دارد با حمایت و پشتیبانی حزب الله مانع این گونه اقدامات و تجاوزات صهیونیستها شود.

در این موضوع باید به شکوائیه جدید دولت لبنان به شورای امنیت سازمان ملل اشاره کنم که در آن به کشف تجهیزات جاسوسی رژیم صهیونیستی در خاک لبنان اشاره شده و نسبت به این موضوع شدیدا اعتراض شده است.

درباره موضوع ترورها و اقدامات تروریستی اخیر در خاک لبنان که تکفیریها مسئول آن هستند با بگویم که این مسائل برای کشوری که از بحران جنگهای داخلی بیرون آمده بسیار تاسف بار است.

متاسفانه طولانی شدن بحران در سوریه در وقوع این اقدامات تروریستی در لبنان بی تاثیر نبوده است. گروههای تروریستی که وارد سوریه شده اند به شدت مورد حمایت قرار دارند و علاوه بر سوریه به لبنان و عراق نیز به شکل خطرناکی سرازیر شده اند. تروریستهای تکفیری تلاش دارند برخی مناطق را از کنترل دولت و ارتش خارج کنند، اما به نظر من با توجه به تلاشهایی که صورت گرفته به هدف خود نمی رسند.

همچنین تشکیل دولت لبنان که اخیرا تلاشها در راستای آن سرعت گرفته است می تواند تاثیر بسزایی بر وضعیت امنیتی داشته باشد.

-----------------------------------------------------------------

مصاحبه : فریدون ناعمی ، محمدعلی تخت رونده

کد N87915

وبگردی