آفتاب

هاشمی: اولویت دولت ساماندهی تهران است نه انتقال آن

هاشمی: اولویت دولت ساماندهی تهران است نه انتقال آن

تهران - سید حسین هاشمی استاندار تهران انتقال پایتخت را« صرفا یک طرح مطالعاتی و اجرای آن را نیازمند 20 سال زمان » دانست و گفت: در حال حاضر اولویت دولت ساماندهی تهران است.

وی روز سه شنبه پس از بازدید از بخش های خبری و دیدار با مدیرعامل ایرنا گفت:برای تسهیل سرمایه گذاری بخش خصوصی، ساماندهی صنایع،تعیین حریم وحل مشکل ترافیک و آلودگی هوای تهران کمیته هایی در استانداری تهران تشکیل شده است.



**کارگاه های خیابان جمهوری نیازمند ساماندهی هستند

استاندار تهران با اشاره به واقعه تلخ کشته شدن دو هموطن در حادثه آتش سوزی خیابان جمهوری گفت: بسیاری از ساختمان های واقع در این خیابان وضعیت مشابهی دارند و احتمال وقوع حوادث مشابه در آنها وجود دارد که لازم است وزارت کار، ستاد بحران و شهرداری برای ساماندهی آنها اقدام کند.



**تشکیل کمیته بانوان نخبه در استانداری تهران

مقام عالی استان از تشکیل کمیته بانوان متشکل از مجموعه ای از بانوان نخبه کشور جهت ارائه مشاوره فکری به استانداری برای بهبود وضعیت بانوان پایتخت خبر داد.

وی، استفاده از بانوان در معاونت های استانداری و حتی انتخاب آنها به عنوان فرماندار را در دستور کار دانست و گفت : قرار بود یک بانو فرماندار شمیرانات شود که به خاطر بازنشسته بودن ، وزیر با انتخاب وی مخالفت کرد.

هاشمی اضافه کرد با این حال به فرمانداران ابلاغ شده که برای انتصاب بانوان به عنوان معاونان فرماندار، هیچ مانعی وجود ندارد تا بتوانند از ظرفیت های بانوان در دستگاه های مرتبط با وزارت کشور به خوبی استفاده کنند.

استاندار تهران تاکید کرد افرادی که در این پست ها مشغول به کار می شوند باید از بدنه وزارت کشور بوده ، 10 سال فعالیت در وزارت کشور داشته باشند.

به گفته وی این افراد باید ضمن داشتن مدرک مرتبط با حوزه کاری، دارا بودن اعتدال و پذیرفتن سیاست های دولت را به عنوان ملاک اصلی برای خود بدانند.



**کمربند سبز تهران قدرت تصفیه آلودگی هوا را ندارد

هاشمی با اشاره به این که در اکثر کشورها یک کمربند سبزدر اطراف شهر برای پالایش آلودگی هوای آن وجود دارد گفت: کمربند سبز تهران توان پالایش آلودگی هوای ناشی از هشت هزار و 600 تاکسی فرسوده و چند میلیون ماشین و صنایع آلاینده را ندارد.

وی گسترش برقی کردن اتوبوس های شهری، افزایش تولید بنزین یورو4 و واردات این نوع از بنزین استاندارد و در عین حال استفاده از ظرفیت های حاکمیتی برای از رده خارج کردن خودروهای فرسوده را از موضوعاتی دانست که می تواند باعث کاهش آلودگی هوای تهران شود.



** تقسیم تهران به 3 منطقه آسیبی

استاندار تهران گفت: به منظور مبارزه جدی با انواع آسیب های اجتماعی بویژه موادمخدر، تهران به سه منطقه تقسیم شده است.

وی افزود: دولت «تدبیر و امید» نیز برای مبارزه با موادمخدر از هیچ کوششی دریغ نمی کند و برنامه ای برای حضور و مشارکت جدی مردم برای مبارزه با این معضل اجتماعی دارد.



** راه اندازی دو مرکز غربالگری و بازپروری معتادان در تهران



استاندار تهران جمع آوری معتادان از سطح شهر تهران و بازپروری آنها را یکی از دستور کارهای این استانداری دانست و گفت: فاز یک مرکز غربالگری شهر قدس با ظرفیت هزار نفر و مرکز اخوان با ظرفیت سه هزار نفر در حال آماده شدن هستند.

هاشمی گفت:با توسعه این مراکز و تامین بودجه مورد نیاز، فازهای دو و سوم نیز افتتاح می شود که ظرفیت بازپروری سه هزار نفر از معتادان در سطح استان را داشته باشد.

هاشمی با بیان اینکه با راه اندازی این مرکز ، جمع آوری معتادان راحت تر صورت می گیرد، افزود: بطور یقین بازپروری نیز با یک مدیریت درست و منطقی در سطح استان به شیوه ای اصولی انجام می شود.



** مرکز ترک اعتیاد شفق تهران تعطیل شد

استاندار تهران گفت:مرکز شفق درکهریزک به علت غیربهداشتی بودن با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تعطیل شد تا با بازسازی و نوسازی آن در کوتاه ترین زمان ممکن با همکاری ستاد مبارزه با موادمخدر و تامین منابع مورد نیاز آن، غربالگری در این مرکز صورت گیرد.



** ناهنجاریهای اجتماعی در تهران کمتر شده است

استاندار تهران گفت: با همکاری بسیار خوب نیروی انتظامی و کاهش تعداد معتادان در سطح شهر تهران، اکنون ناهنجاری ها در سطح تهران کمتر شده که در این زمینه از ماموران پرتلاش نیروی انتظامی قدردانی می شود.

هاشمی افزود: با توجه به سیاست دولت و حساس بودن موضوع معتادان، تلاش های جدی در این زمینه صورت گرفته تا بتوان نسبت به جمع آوری مطلوب تر معتادان در سطح خیابان های شهر تهران اقدام کرد.



** برخورد جدی و قاطع قوه قضاییه با مراکز تولید مواد افیونی و صنعتی

استاندار تهران گفت: تولید موادمخدر متاسفانه به سمت صنعتی شدن پیش می رود، به همین منظور با همکاری قوه قضاییه مبارزه با مراکز تولید مواد افیونی و صنعتی با جدیت از سوی دستگاه قضا در دست اقدام است و تاکنون برخوردهای قاطع و جدی در این راستا صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه همچنان تا وضعیت مطلوب فاصله زیادی داریم، ادامه داد: با تقسیم تهران به سه منطقه شرق، غرب و مرکز می توان بهتر نسبت به کاهش اثرات سوءموادمخدر به عنوان بلای خانمانسوز توفیق کسب کرد.



** نتیجه بررسی آتش سوزی خیابان جمهوری به زودی اعلام می شود



استاندار تهران با اعلام اینکه نتیجه بررسی علل و عوامل بروز حادثه تلخ و دلخراش آتش سوزی در خیابان جمهوری تهران بزودی اعلام خواهد شد گفت پرونده این حادثه در دست بررسی است و سازمان هایی نظیر شهرداری و نیز وزارت کار و ستاد بحران درباره علل این سانحه وارد عمل شده اند.

وی با بیان اینکه ساختمان های منطقه خیابان جمهوری قدیمی هستند، ادامه داد: بیشتر این ساختمان ها به مراکز تولیدی تبدیل شده اند و این در حالیست که تمام آنها از استاندارد های لازم برخوردار نیستند.

استاندار تهران گفت: سازمان آتش نشانی پیش از این به ساختمان یاد شده درباره غیر استاندار بودن، اخطار داده بود، اما وقتی اخطاری داده می شود، باید کنترل و نظارت هم صورت گیرد؛ یعنی هم شهرداری و وزارت کار باید این نظارت را عهده دار می شدند اما متاسفانه در این باره ضعیف عمل شد.

به گفته وی، این حادثه باعث حساسیت مسوولان شهرداری شده است.

وی افزود: کمیته ای در وزارت کشور تشکیل شده که در حال بررسی موضوع این حادثه است و نتایج آن بزودی اعلام می شود؛ هرچند فرمانداری نیز جلسه ای را با حضور برخی دستگاه های ذیربط برگزار و نتیجه را به کمیته یاد شده اعلام کرده است.



** سرخابی های باید واگذار شوند

استاندار تهران در بخش دیگری از این گفت و گو از لزوم واگذاری سرخابی ها سخن گفت و افزود: دو باشگاه پرسپولیس و استقلال باید به بخش خصوصی واگذار شوند.

هاشمی خاطرنشان کرد: این دو باشگاه متعلق به دولت هستند و قرار بود در دولت قبل کار واگذاری آنها انجام شود که این اتفاق رخ نداد.

وی تاکید کرد: اعتقاد دارم باید کارهای واگذاری این دوباشگاه به مردم هرچه سریعتر انجام شود زیرا این دو باشگاه هواداران زیادی دارند و می توانند خصوصی اداره شوند.

استاندار تهران اظهار داشت: البته باید خصوصی سازی این دو باشگاه طبق سیاست های اصل 44 انجام و به افراد داری صلاحیت آنها واگذار شود که این مساله بسیار اهمیت دارد. باید بدانیم واگذاری این دو باشگاه به افراد با صلاحیت بسیار اهمیت دارد زیرا نمی خواهیم بازهم شاهد بازگشت آنها به دولت باشیم.

وی افزود: واگذاری اصولی و صحیح این دو باشگاه باعث پویا تر شدن آنها خواهد شد و شاهد این خواهیم بود که آنها به معنای واقعی تبدیل به باشگاه خواهند شد. این دو تیم اصلا به رشته های غیر فوتبالی نمی پردازند و انتظار از آنها این است که به تمام رشته ها بپردازند.

هاشمی خاطرنشان کرد : این دو باشگاه می توانند درآمد زایی خوبی داشته باشند و مشکلاتشان کمتر شود که به طور حتم با تدبیر گودرزی بهترین تصمیم برای آنها گرفته خواهد شد.

وی تاکید کرد: متاسفانه عملکرد نه چندان خوب این دو باشگاه و کیفیت پایین بازی های آنها هواداران همیشگی آنها را کمتر کرده است که باید این مساله نیز مورد بررسی قرار گیرد.

** سرانه پایین فضای ورزشی استان تهران

هاشمی فضای ورزشی استان تهران را از متوسط کشور پایین تر دانست و گفت با توجه به نیاز مردم به ورزش باید توجه بیشتری در این زمینه داشته باشیم.

وی ادامه داد: دولت منابع محدودی دارد اما مطمئن باشید اگر بخش خصوصی علاقه مند به سرمایه گذاری در شهر تهران باشد ما بدون هیچ شرطی از او حمایت خواهیم کرد.

استاندار تهران گفت: سلامت مردم برای همه ما اهمیت زیادی دارد و به همین دلیل تصمیم داریم فضا هایی را که بیش از 80 درصد کار های ساخت آنها انجام شده با تامین بودجه تکمیل کنیم.

وی تصریح کرد: اولویت بعدی ما پرو‍ژه هایی است که درصد کمتری از کار آنها انجام شده که باید منتظر تامین منابع آنها باشیم.

وی در خصوص اینکه به نظر می رسد بسیاری از پرو‍ژه های نیمه تمام دولت قبل استاندارد های لازم را نداشته است اظهار داشت: وزارت ورزش و جوانان طرح های آماده ای را از قبل دارد که باید پرو‍ژه ها از روی آنها ساخته شود و در غیر این صورت بودجه آنها تامین نخواهد شد.



**تشکیل کمیته ای در استانداری برای تسهیل سرمایه گذاری خصوصی

هاشمی از تشکیل کمیته ای در استانداری تهران برای کاهش بوروکراسی اداری و تسهیل صدور مجوز برای فعالیت های بخش خصوصی با هدف سرمایه گزاری خبر داد و گفت: اولویت دولت یازدهم جلب مشارکت مردمی در اشتغال زایی و پویا کردن صنایع است.

وی، ساماندهی صنایع بویژه استفاده از تمامی ظرفیت های خالی آنها را در دستور کار دانست و افزود: در جهت کاهش آلودگی هوا، درباره انتقال صنایع آلاینده به خارج از شعاع 120 کیلومتر جدی هستیم.



**انتقال پایتخت دو دهه طول می کشد

استاندار تهران، انتقال پایتخت یا تقسیم آن به سه استان را طرح هایی مطالعاتی دانست و گفت: انجام چنین طرح هایی زمانبر است و انتقال پایتخت حداقل دو دهه طول می کشد.

وی خاطرنشان کرد: برنامه دولت برای تهران در کوتاه مدت و میان مدت ساماندهی آن با گسترش تعاملات بین دستگاه های استانی مثل شهرداری، استانداری و فرمانداری ها، شورای شهر و مجمع نمایندگان پایتخت است.



**تعیین حریم تهران و حومه ؛ یک ماه دیگر

هاشمی با اشاره به تشکیل کمیته ای بین شهرداری و استانداری پایتخت برای تعیین حریم شهری تهران و حومه گفت: کمیته مزبور تا حدود یک ماه دیگر حریم تهران را تعیین می کند که این موضوع اقدام مهمی در جهت جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز است.



**حضور شهردار و استاندار در هیات دولت حل مشکلات را تسهیل می کند

استاندار تهران در خصوص درخواست مجمع نمایندگان شهرستان های تهران از رئیس جمهوری برای حضور استاندار پایتخت در هیات دولت گفت: حضور شهردار و استاندار تهران می تواند در حل مشکلات آن که بسیاری از آنها ملی محسوب می شوند تسهیل کننده باشد.

وی در عین حال، این موضوع را تصمیمی حاکمیتی دانست و افزود: مسائل تهران آثار ملی و گاهی بین المللی دارند.



**برخی مناطق پایتخت محروم تر از سایر مناطق است

استاندار تهران به محروم بودن برخی از مناطق این استان اشاره کرد و گفت: از لحاظ شاخص ها و بر اساس گزارش دستگاه های نظارتی و با توجه به جمعیت تهران، سرانه بودجه مردم تهران بسیار پایین است.

هاشمی افزود: رفع محرومیت ها و نابسامانی های پایتخت کشور بویژه حومه آن سال ها زمان می برد.

وی همچنین از دستور معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهوری برای رسیدگی به بودجه تهران بر اساس شاخص های ملی خبر داد.

تهرام/9191 1568
کد N87362

وبگردی