آفتاب

امسال سال تو نیست آقای رئیس‌جمهور!

امسال سال تو نیست آقای رئیس‌جمهور!

ایسنا نوشت:

باراک اوباما در حالی سخنرانی سالانه خود را امشب در کنگره آمریکا برگزار خواهد کرد که طبق نتایج نظرسنجی شبکه خبری ان‌بی‌سی نیوز و نشریه وال استریت ژورنال، وی با تردید و انتقاد‌های گسترده مردم آمریکا روبروست.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در شرایطی که باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا قرار است ساعت 9 شب به وقت محلی نطق سالانه خود را در میان قانونگذاران آمریکایی در کنگره ایراد کند، وی با چالش‌های بسیاری در داخل و خارج مواجه است.

نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد که 51 درصد از اذعان عمومی در آمریکا عملکرد باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا را رد می‌کنند، در حالی که تنها 43 درصد از پاسخ دهندگان به این نظرسنجی، آن را تایید کردند.

با این آمار اوباما در کنار جورج بوش و هری اس ترومن، روسای جمهوری اسبق آمریکا، تنها رهبران آمریکایی هستند که ششمین سال ریاست خود را با مقبولیتی منفی آغاز می‌کند.

پیتر هارت دموکرات که به همراه همتای جمهوری‌خواهش بیل مک اینتورف این نظرسنجی را انجام دادند، عنوان کرد: چیزی که مردم آمریکا نمی‌خواهند دوباره بشنوند این است که اوباما می‌تواند دولتش را به مسیر صحیح باز گرداند.

بیشترین ضربه‌ای که اوباما در سال 2013 متحمل شد، مربوط به اجرای ضعیف تغییرات نظام بهداشت و درمان بود. 48 درصد از آمریکایی‌ها این اقدام را مضر خوانده در حالی که 34 درصد آن را تایید کردند.

همچنین تنها 28 درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی اعتقاد داشتند که آمریکا در حال حرکت در جهت صحیح است، در حالی که 63 درصد، جهت حرکت دولت اوباما را اشتباه خواندند. این نسبت در سال 2012، 35 درصد در مقابل 37 درصد بود.

علاوه بر این، تنها 40 درصد از آمریکایی‌ها نسبت به سه سال باقی مانده از ریاست اوباما، خوش‌بین، مطمئن یا امیدوارند، در شرایطی که 59 درصد از آن‌ها در این زمینه تردید دارند و به‌رغم نشانه‌هایی از تقویت اقتصاد آمریکا، تنها 28 درصد از مردم این کشور از شرایط اقتصادی راضی‌اند، در حالی که 71 درصد تا حدی یا کاملا ناراضی‌اند.

طبق این نظرسنجی، حدود 41 درصد از آمریکایی‌ها پیش‌بینی می‌کنند که اوباما توازن را در برخورد با جمهوری‌خواه‌هان کنگره به دست خواهد آورد. این در حالی است که 39 درصد اوباما را غیر منعطف می‌دانند.

همچنین دموکرات‌ها با کسب 45 درصد نظرات آمریکایی‌ها نسبت به 43 درصد رقیب خود، محبوبیت بیشتری برای کنترل کنگره پس از انتخابات نوامبر دارند.

در ادامه این نظرسنجی‌ نشان می‌دهد که 39 درصد از آمریکایی‌ها معتقدند که شرایط آمریکا از زمانی که اوباما پست ریاست جمهوری را تحویل گرفت، وخیم شده است. این در حالی است که 29 درصد تصور می‌کنند که تغییری نداشته است. همچنین 31 درصد نیز شرایط کنونی را بهتر از پنج سال پیش ارزیابی می‌کنند.

همچنین اکثر شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی، از واژه‌هایی با بار منفی برای توصیف شرایط کنونی آمریکا استفاده کردند: "دچار تفرقه" 37 درصد، "دچار مشکل" 23 درصد و "رو به افول" 21 درصد. این در حالی است که واژه‌های دیگری نیز در بین توصیف پاسخ‌دهندگان وجود داشت: "بازیابی" 19 درصد، "ورشکسته" 14 درصد و "امیدوار" 13 درصد. اما در کل این آمارهای منفی، نکات مثبتی نیز برای اوباما وجود داشت.

51 درصد آمریکایی‌ها برخلاف 43 درصد دیگر، دستور کار اوباما را روشن و واضح می‌دانند.

علاوه بر این، اکثر اولویت‌های اوباما برای مطرح کردن در سخنرانی سالانه‌اش در کنگره مورد حمایت اکثر مردم آمریکا است.

دیگر نکته برجسته این که اوباما و حزب دموکراتش، نسبت به حزب جمهوری‌خواه محبوبیت بیشتری دارند. از سوی دیگر 81 درصد از آمریکایی‌ها عملکرد کنگره را قبول ندارند.

این نظرسنجی از 22 تا 25 ژانویه بین 800 شرکت‌کننده صورت گرفت.

52261

کد N87300

وبگردی