آفتاب

لیلاز: سخنرانی تاثیرگذار دکتر روحانی در اجلاس داووس ایران را در کانون توجه جهانیان قرارداد

لیلاز: سخنرانی تاثیرگذار دکتر روحانی در اجلاس داووس ایران را در کانون توجه جهانیان قرارداد

تهران- ایرنا- سعید لیلاز روزنامه نگار و تحلیل گر مسائل اقتصادی گفت: حضور رییس جمهوری در اجلاس داووس و سخنرانی تاثیرگذار دکتر روحانی در این اجلاس باعث شد ایران در کانون توجه هیات های سیاسی و پارلمانی کشورهای جهان قرار گیرد.

لیلاز روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : روی کار آمدن روحانی ، حل مناقشات ژئوپولوتیک و توافق انجام شده با گروه 1+ 5 همه از جمله دلایلی است که باعث شده ایران در صحنه سیاسی و اجتماعی در انظار جهانیان متفاوت جلوه کند.

استاد اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه حال، زمان این است که مسائل اقتصادی کشور نیز حل و فصل شود، خاطرنشان کرد : ایران امروز نیاز به 400 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی دارد و امکانات لازم برای جذب این سرمایه ها نیز در کشور فراهم است.

لیلاز تاکید کرد: این نیاز شدید ایران به سرمایه گذاری، با خروج نسبی کشورهای اروپایی از رکود اقتصادی و نیاز جهان به منابع جدید برای سرمایه گذاری، همزمان شده است. بنا براین، بسیاری از کشورها و شرکت های خارجی تمایل به سرازیرکردن سرمایه های خود در ایران دارند.

وی با بیان اینکه در8 سال گذشته مسیرهای سرمایه گذاری مختل شده بود، یادآور شد: نسبت تشکیل سرمایه به تولید ناخالص داخلی از 30 درصد دوره خاتمی به کمتر از 25 درصد در پایان دولت احمدی نژاد رسید و این به معنی کاهش 50 میلیارد دلاری سرمایه گذاری در دوران اخیر بوده است.

این روزنامه نگار و تحلیلگر مسائل اقتصادی و سیاسی افزود: اگر چه ایران به دلیل دارا بودن زمینه ها و منابع فراوان ، کشور بسیار مناسبی برای سرمایه گذاری است اما واقعیت این است که جذب 400 میلیارد دلار سرمایه خارجی در کوتاه مدت میسر نمی شود ؛ با این حال، در سایه رفع تحریم ها و همچنین با استفاده از تکنولوژی خارجی می توان بخش عمده ای از این سرمایه ها را به سمت کشور کشاند.

وی درباره اهمیت اجلاس داووس گفت: از جمله ویژگی مثبت اجلاس داووس در مقایسه با همایش های اقتصادی و سیاسی دیگر در عرصه بین الملل این است که دراین اجلاس در کنار مقامات بلندپایه کشورها، نمایندگانی از بخش خصوصی نیز حضور دارند و گفت و گوهای غیررسمی با تشریفات کمتر نیز صورت می گیرد.

این استاد دانشگاه افزود: ما انتظار داریم پس از حضور رییس جمهوری در اجلاس داووس و به دنبال تحولات و تغییراتی که در ایران به لحاظ دیپلماتیک رخ داده، شاهد جذب سرمایه خارجی باشیم.

به گزارش ایرنا، اجلاس سالانه مجمع جهانی اقتصاد همه ساله با حضور رهبران سیاسی و نخبگان اقتصادی و تجاری کشورهای جهان در سوئیس برگزار می شود و تحت تاثیر نام محل برگزاری به نام اجلاس داووس (Davos) مشهور شده است.

نشست چهار روزه امسال داووس از ۲۲ تا ۲۵ ژانویه ادامه داشت.

حضور روحانی در اجلاس داووس سوئیس (سوم بهمن ماه)، دومین حضور وی در یک اجلاس بین المللی پس از شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل (۲ مهر) به شمار می رود.

سیام(4)9173**1449
کد N87166

وبگردی