آفتاب

ژاپن در شمال شرقی هند سرمایه گذاری می کند

ژاپن در شمال شرقی هند سرمایه گذاری می کند

دهلی نو - ایرنا - ژاپن روز سه شنبه برای سرمایه گذاری در ایالت های شمال شرقِی هند و اجرای طرح های انرژی در سریلانکا با هند به توافق رسید.

به گزارش ایرنا، «شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن در سفر سه روزه خود به هند با سرمایه گذاری در زمینه های جاده سازی و تقویت کشاورزی در ایالت های شمال شرقی هند موافقت کرد.

در قدم مهم دیگر در زمینه همکاری های دو جانبه هند و ژاپن، دو کشور در افزایش همکاری های خود در زمینه انرژی که شامل سرمایه گذاری در پروژه انرژی ترینکومل واقع درشرق سریلانکا می شود به توافق رسیدند.

توافق سرمایه گذاری مشترک ژاپن و هند در حالی اتفاق می افتد که چین هم اکنون در طرح های ساختاری سریلانکا سرمایه گذاری های گسترده انجام داده است.

پکن همچنین از اقدامات هند در ایالت های شمال شرقی این کشور که موضوع اختلاف بین دو کشور است، اظهار نگرانی کرده است.

«آنیل ودوا» معاون وزارت امور خارجه هند در مورد سرمایه گذاری ژاپن در بخش های جاده، کشاورزی، تامین آب، جنگل و فاضلاب در ایالت های شمال شرقی هند گفت: ژاپن بررسی های تکمیلی را جهت سرمایه گذاری در این بخش ها انجام خواهد داد.

ادعای ارضی دولت چین در مورد ایالت «ارنچال پرادش» که در شمال شرقی هند قرار دارد یک از مسایل مهم اختلاف بین پکن و دهلی نو است و با وجود اقدامات مختلف مانند برگزاری نشست های تبادل نظر در مناطق مرزی، این مساله همچنان به قوت خود باقی است.

همچنین در طول دیدار وزیر امور خارجه ژاپن از هند، دو کشور در زمینه افزایش همکاری های دو جانبه در بخش انرژی های مقرون به صرفه به توافق رسیدند. با وجود مشکلات تامین انرژی و گران بودن آنها گسترش این گونه طرح ها برای هند و کشورهای منطقه مهم است.

چین درحال حاضر دارای طرح زغال سنگ به ارزش یک میلیارد و 300 میلیون دلار در سواحل شمال غرب سریلانکا است.

«چین گانگ» سخنگوی وزارت امور خارجه چین در مورد دیدار «شینزو آبه» نخست وزیر ‍ژاپن از دهلی نو و حضورش در مراسم روز ملی هند گفت: این موضوع مساله ای دو جانبه بین هند و ژاپن است، اما ما امیدواریم گسترش همکاری های دفاعی و نظامی دو کشور خطری برای ثبات، صلح و امنیت در کل منطقه نباشد.

آساق ** 275 **1545
کد N87057

وبگردی