آفتاب

آیا سیسی بهتر از مرسی است؟

آیا سیسی بهتر از مرسی است؟

واحد مرکزی خبر نوشت:

پایگاه اینترنتی نشریه فارن پالسی در تحلیلی به قلم گریگ کالستروم نوشت پس از آنکه ژنرال عبدالفتاح السیسی فرمانده ارتش مصر یک گام دیگر به اعلام نامزدی خود در انتخابات ریاست جمهوری آتی مصر نزدیک شد، به نظر می رسد ارتش مصر بیش از هر زمان دیگری خود را در قله قدرت در مصر پس از سرنگونی حسنی مبارک دیکتاتور سابق این کشور می بیند.
قدرت ژنرال سیسی در صحنه سیاسی مصر به بیش از هر زمان دیگری رسیده است. عدلی منصور رییس جمهور موقت مصر روز دوشنبه عبدالفتاح سیسی را از ژنرالی به سپهد ارتقا درجه داد که این اقدامی نمادین می تواند حاکی از استعفای آتی وی از ارتش باشد.
در همین حال سیسی و همکارانش نشستی مشترک برگزار کردند و پس از آن شورای عالی نیروهای مسلح مصر طی بیانیه ای تلویزیونی اعلام کرد ژنرال سیسی به ندای وظیفه پاسخ داده است.
این شورا اعلام کرد به تمایل توده مردم مصر برای نامزدی ژنرال عبدالفتاح السیسی احترام می گذارد. با این حال در این بیانیه به طور رسمی استعفای سیسی از ارتش برای نامزدی در انتخابات اعلام نشد.
رمزگشایی ادبیات این بیانیه بسیار دشوار است که تنها دو روز پس از آن منتشر شد که دهها هزار تن از مردم مصر در سومین سالروز انقلاب مصر به میدان تحریر ریختند و حمایت خود را از یک ژنرال دیگر اعلام کردند.
هدی بدری که زنی خانه دار است در اشاره به قانون اساسی که دولت موقت پیش نویس کرده است و اوایل این ماه با 98 درصد آرا به تصویب رسید گفت ما با تصویب قانون اساسی ماموریت سیسی را به وی اعلام کردیم و بر این باوریم که وی می تواند کشور را از دست اخوان المسلمین نجات دهد.
با این حال دور از سیاست رسمی و تظاهرات گسترده مردمی، شکاف های داخلی در مصر بیش از گذشته شده است. خارج از جشن هایی که بیست و پنج ژانویه در میدان تحریر برگزار شد، خونریزی گسترده ای در جریان است. وزارت بهداشت مصر اعلام کرد چهل و نه نفر در طول این تجمع کشته شده اند و گروههای طرفدار حقوق بشر نیز میزان تلفات را بیش از این اعلام کردند. بیشتر خشونت ها مربوط به هواداران محمد مرسی رییس جمهور مخلوع مصر است با این حال نیروهای امنیتی که نیز فعالان لیبرال را که هم مخالف اخوان و هم مخالف ارتش هستند به شدت سرکوب کرده اند.
اگر سیسی ریاست جمهوری مصر را به عهده بگیرد باید این مشکل را برطرف کند. این سپهبد مصری نه تنها باید با مخالفت های شدید هواداران مرسی و تهدید های ناشی از خشونت فزاینده روبرو شود بلکه برخورد با مشکلات عمیق اجتماعی و اقتصادی مصر را که پیش از این رهبران گذشته مصر با آن روبرو بوده اند به میراث خواهد برد.
خالد فهمی از مورخان برجسته مصر می گوید جمال عبدالناصر رییس جمهور پیشین نیز خواستار عدالت اجتماعی و آینده ای بهتر برای مردم مصر بود.
وی گفت سیسی در حال برطرف کردن یکی از اساسی ترین نیازهای غریزی نه تنها مردم مصر بلکه همه بشریت یعنی ترس است.

سازمانهای تروریستی در مصر که به نظر می رسد هر روز از فناوریهای بیشتری برخوردار می شوند قصد دارند ترس را به عنوان یک نیروی قدرتمند در حیات سیاسی خود حفظ کنند. آنها هر روز به بمب گذاری های پر شمار در مناطق مختلف مصر ادامه می دهند و شمار فزاینده ای از مردم مصر هر روز در این انفجارها کشته می شوند.
مسئولیت بیشتر حملات صورت گرفته در مصر را گروهی موسوم به انصار بین المقدس به عهده گرفته است که گروهی مستقر در صحرای سینا است و طی چند ماه اخیر فعالیت های خود را به شدت افزایش داده است. همچنین توان این گروه به طور فزاینده ای افزایش یافته است که از جمله آن توان این گروه برای سرنگون کردن یک هلیکوپتر ارتش بر فراز صحرای سینا با یک موشک زمین به هوا بود.
با توجه به درد و رنجی که مردم مصر طی سه سال گذشته تجربه کرده اند، ادامه خشونت ها موجب شده است که حمایت از دولت کنونی این کشور افزایش یابد. با این حال اگر سیسی نتواند حملات تروریستی را تحت کنترل درآورد، ستون اصلی که موجب این سطح از حمایت از وی شده است را از دست خواهد داد.
هشام هلیر تحلیلگر موسسه بروکینگز می گوید میل مردم برای بازگشت ثبات دلیل اصلی است که به دولت موقت این سطح از اختیار عمل را داده اند. با این حال اگر این اقدام مردم فایده نداشته باشد خیلی زود پی خواهند برد چه بر سرشان آمده است و دیگر صبر نخواهند کرد.
تاکنون مردم هیچ نکته مثبتی از دولت موقت مصر مشاهده نکرده اند. منصور روز یکشنبه قول داد دادگاههای بیشتری برای محاکمه تروریست ها تاسیس کند، با این حال خبرنگاران الجزیره همچنان در مصر زندانی هستند و هفته گذشته دستگاه امنیتی مصر یک مترجم آمریکایی و یک فیلمساز مصری را به اتهام تهدید امنیت ملی مصر بازداشت کرد. به نظر می رسد دادستان های مصری با همه برخورد می کنند به جز تروریست ها. اخیرا نیز دادگاههای مصر دو شرکت پپسی و ودافون را به دامن زدن به خشونت ها در مصر متهم کرده اند. دادستان های مصری می گویند تبلیغات این دو شرکت به خشونت ها در مصر دامن زده است.
برخی از مردم مصر مسئولان بلندپایه مصری را مسئول ادامه خشونت های تروریستی در این کشور می دانند. یکی از ساکنان قاهره اخیرا در محل یکی از انفجارهای قاهره که چندین کشته برجا گذاشت فریاد می زد چرا محمد ابراهیم وزیر کشور مصر اخراج نمی شود.
اخوان المسلمین نیز به بی ثباتی در مصر دامن می زند. این گروه در حال حاضر استراتژی انتحاری اعتراضات روزانه را پیگیری می کند. این در حالی است که کشتار و بازداشت هواداران این گروه همچنان ادامه دارد. بیش از چهل تن از تلفات روز شنبه تنها به دو محله قاهره مربوط می شود جایی که صدها هوادار مرسی به خیابانها ریخته بودند.
ائتلاف ضد کودتا به رهبری اخوان نیز که از گروههای مخالف دولت به شمار می رود، اعلام کرده است کنترل خود بر گروههای مختلف عضو این ائتلاف را از دست داده است. این گروه در بیانیه ای اعلام کرده است ائتلاف ضد کودتا شاهد خشم فزاینده در میان اعضای خود ناشی از جنایات کودتا چیان است.
هلیر می گوید به نظر می رسد اخوان المسلمین چنین محاسبه کرده است که حتی اگر بر اثر اقدامات این گروه کل مصر نیز دگرگون شود هیچ ایرادی نخواهد داشت. این استراتژی کاملا غیرسازنده است زیرا حتی کل مصر نیز نابود شود باز مردم از زیر آوار بیرون نخواهد آمد و از اخوان حمایت نخواهند کرد.
حتی اگر سیسی به عنوان رییس جمور مصر بتواند عنان امنیتی این کشور را در دست بگیرد وی باید وضع اقتصاد مصر را بهبود دهد که مردم این کشور را با مشکلات فراوانی روبرو کرده است. اقتصاد مصر طی سال گذشته تنها دو درصد رشد داشته است که این رقم برای کشوری که سالانه 2.6 میلیون نفر به جمعیتش اضافه می شود کافی نیست. تورم و بیکاری در مصر به بالاترین سطح رسیده است.
اقتصاد مصر از زمان برکناری مرسی تنها با کمک 12 میلیارد دلاری از عربستان سعودی، امارات و کویت همچنان سرپا مانده است. به نظر می رسد که با روی کار آمدن سیسی این کمک ها نیز خاتمه یابد و سیسی گزینه های بسیار محدودی برای احیای اقتصاد بیمار مصر پیش رو خواهد داشت.
حتی در تجمع روز شنبه در میدان تحریر نیز شکایات و شعار های گسترده درباره اقتصاد مصر شنیده می شد. یکی از شرکت کنندگان در این مراسم گفت این گونه تجمع ها بخش گردشگری مصر را مختل کرده است. وی در حالی که یک دستفروش را که پرچم مصر می فروخت پس می زد گفت پرچم مصر چه به درد من می خورد. پرچم را که نمی توان خورد من نان می خواهم مردم مصر پول نیاز دارند.

52261

کد N87027

وبگردی