آفتاب
در گفت‌وگو با ایسنا

رییس ایمنی هسته‌یی ورود هرگونه غبار آلوده به رادیواکتیو به کشور را تکذیب کرد

رییس ایمنی هسته‌یی ورود هرگونه غبار آلوده به رادیواکتیو به کشور را تکذیب کرد

رییس نظام ایمنی هسته‌یی کشور وجود هرگونه غبار آلوده به مواد رادیواکتیو به کشور را تکذیب کرد.

ناصر راست‌خواه در گفت‌وگو با خبرنگار انرژی هسته‌یی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) درباره انتشار برخی اخبار مبنی بر احتمال ورود غبار آلوده به اورانیوم به کشور گفت: اطمینان می‌دهم که چنین رویدادی را در کشور شاهد نبوده‌ایم.

او با غیرکارشناسی دانستن اظهارات در این باره گفت: برای روشن شدن ابعاد چنین اخباری سازمان انرژی اتمی بارها با قرار دادن دستگاه‌های مکنده بزرگ به آنالیز و اندازه‌گیزی غبار در نقاط مختلف اقدام کرده است و بعد از آزمایش به موردی از آلودگی به مواد رادیواکتیو برنخورده‌ایم.

رییس نظام ایمنی هسته‌یی کشور تاکید کرد: نباید با طرح چنین مباحثی بدون پشتوانه علمی و تخصصی افکار عمومی را نگران کرد.

به گزارش ایسنا، دکتر اصغر محمدی فاضل، رییس دانشگاه محیط زیست در همایش محیط زیست،‌ بهداشت و ایمنی (HSE) شرکت‌ها و واحدهای تابع سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدن ایران (ایمیدرو) با اشاره به اینکه موضوع ریزگرد و گرد و غبار امروز به یکی از مهم‌ترین مسائل کشور در حوزه محیط زیست تبدیل شده است، عنوان کرد:‌ بررسی‌های ما از میکروفسیل‌های موجود در ریزگرد و گرد و غبار موجود در کشور نشان می‌دهد که این گرد و غبار از منطقه شاخ آفریقا با استفاده از جریان هوا وارد کشورمان شده است.

وی افزود: این ریزگردها از مناطقی که در آن از اورانیوم ضعیف شده استفاده شده وارد ایران می‌شود. در عراق هم که کاملا تائید شده که از اورانیوم ضعیف شده استفاده شده است. به این ترتیب می‌توانیم نتیجه بگیریم که احتمال ورود غبار آلوده به اورانیوم وجود دارد.

او با اشاره به این که این توانایی در دنیای امروز وجود دارد که با استفاده از غبار مردم یک منطقه را تحت تاثیر قرار داد، گفت: مثلا می‌توان با افزودن موادی به غبار، مردم یک منطقه را غم‌زده، ناراحت یا حتی خوشحال کرد. ما باید به جای توقع از دیگران که مراقب محیط خود باشند، خودمان مراقب محیط اطراف‌مان باشیم.

انتهای پیام

کد N86838

وبگردی