آفتاب

تهدید شورای امنیت برای تحریم رهبران ناآرامی‌های جمهوری آفریقای مرکزی

تهدید شورای امنیت برای تحریم رهبران ناآرامی‌های جمهوری آفریقای مرکزی

شورای امنیت سازمان ملل امروز (سه شنبه) رهبران ناآرامی‌های مرگبار در جمهوری آفریقای مرکزی را تهدید به اعمال تحریم کرد و به نیروهای اتحادیه اروپا دستور داد تا به نیروهای بین‌المللی مستقر در این کشور کمک کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، این قطعنامه پیش‌نویس شده توسط فرانسه که قرار است به اتفاق آرا از سوی 15 کشور عضو شورای امنیت تصویب شود، فشار بر کاترین سامبا پانزا، رئیس جمهوری موقت جمهوری آفریقای مرکزی را برای برقراری مجدد نظم افزایش می‌دهد.

دولت جمهوری آفریقای مرکزی مارس سال گذشته میلادی توسط ائتلافی از شورشیان سرنگون شد این در حالی است که ناآرامی‌های این کشور باعث کشته شدن هزاران تن شده است.

این قطعنامه شورای امنیت تحریم‌هایی را علیه افراد و گروه‌هایی که صلح، ثبات یا امنیت جمهوری آفریقای مرکزی را متزلزل می‌کنند، اعمال می‌کند.

این قطعنامه شامل اقداماتی است علیه آنچه که توافق نامه‌های موقت یا روند گذار سیاسی از جمله برگزاری انتخابات دموکراتیک آزاد و عادلانه را تهدید یا نقض و یا ناآرامی‌ها را تشدید می‌کند.

این قطعنامه راه را برای اقدامات کمیته اعمال تحریم شورای امنیت علیه چندین تن از رهبران شورشی باز می‌کند.

این قطعنامه همچنین به حدود 500 سرباز اتحادیه اروپا که قرار است به جمهوری آفریقای مرکزی اعزام شوند اجازه می‌دهد تا به نیروهای بین‌المللی مستقر در این کشور کمک کنند.

این قطعنامه به نیروهای اتحادیه اروپا حق استفاده از تمامی اقدامات ضروری از جمله اعمال زور برای حفاظت از غیر نظامیان را می‌دهد. در حال حاضر حدود 1600 نیروی فرانسوی و حدود 3500 نیروی آفریقای در جمهوری آفریقای مرکزی برای حفاظت از غیر نظامیان مستقر هستند.

بلژیک، استونی، لهستان و اسپانیا در مورد احتمال همکاری با نیروهای اتحادیه اروپا مشغول رایزنی هستند.

قرار است نیروهای برقراری ثبات اتحادیه آفریقا در سال جاری به نیروهای حافظ صلح سازمان ملل تبدیل شوند.

این قطعنامه شورای امنیت می‌گوید، انتخابات سراسری جمهوری آفریقای مرکزی باید هر چه سریعتر و نهایتا تا فوریه سال 2015 میلادی برگزار شود.

این قطعنامه همچنین از بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل می‌خواهد تا فورا کمک به هیات سیاسی سازمان ملل در جمهوری آفریقای مرکزی را افزایش دهد.

این هیات به دولت جمهوری آفریقای مرکزی در سازماندهی انتخابات کمک می‌کند.

انتهای پیام

کد N86777

وبگردی