آفتاب

مراسم ایرانی رونمایی از نقض حقوق بشر در آمریکا صدرنشین اخبار رسانه های خارجی

مراسم ایرانی رونمایی از نقض حقوق بشر در آمریکا صدرنشین اخبار رسانه های خارجی

تهران - ایرنا - مراسم رونمایی از ˈنقض حقوق بشر در آمریکا (2013)ˈ و اظهارات سخنران های این نشست به ویژه سخنان فرمانده بسیج مستضعفین در دانشگاه تهران، صدر نشین اخبار اکثر رسانه های خارجی بود.

به گزارش ایرنا، گزارش های بی شمار نقض حقوق بشر در آمریکا با حضور ˈمحمد رضا نقدیˈ رییس سازمان بسیج مستضعفین، ˈعلاالدین بروجردیˈ رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، ˈابومحمد عسگرخانیˈ رییس مرکز مطالعات عالی و ˈاحمد اسفندیاریˈ معاون روابط بین الملل سازمان بسیج مستضعفین روز دوشنبه (هشتم بهمن/27 ژانویه) به چهار زبان فارسی، انگلیسی، عربی، اسپانیولی در تالار شیخ انصاری دانشکده حقوق دانشگاه تهران رونمایی شد.

*رسانه های خارجی

تارنمای ˈصدای آلمانˈ با توضیحی از سابقه زمانی و مکانی اجرای این مراسم، نوشت: در مراسمی معاونت امور بین المللی سازمان بسیج مستضعفان گزارش خود را از آنچه ˈوضعیت نقض حقوق بشرˈ در آمریکا عنوان شد، رونمایی کرد.

این منبع خبری غربی، با اشاره به انتشار همزمان متن این گزارش از طریق اینترنت، ادامه داد: متن فارسی این گزارش در 37 صفحه تنظیم شده و با تعریف حقوق بشر آمریکایی و نقض آن آغاز می شود. حدود یک سوم این متن به ˈنقض حقوق زندانیانˈ در آمریکا از جمله شکنجه زندانیان اعتصاب غذا کرده در ˈگوانتاناموˈ از طریق تغذیه اجباری اختصاص دارد.

به نوشته این رسانه، بسیجیان در ادامه به نقض حریم خصوصی مردم، نقض حقوق اقلیت ها و بومیان آمریکا، نقض حریم خصوصی مسلمانان، تبعیض نژادی در سیستم قضایی آمریکا و نقض حقوق کودکان پرداخته اند.

در بخش نقض حریم خصوصی به فعالیت های آژانس امنیت ملی آمریکا در شنود مکالمات و ضبط اطلاعات شهروندان نیز اشاره شده است.

این منبع خبری با نگاهی مفصل به محتویات این گزارش، از بسیج به عنوان مدافع آزادی بیان شهروندان آمریکا یاد کرده، اضافه می کند: در بخشی از این گزارش و در دفاع از حقوق شهروندان آمریکایی به ماده 19 اعلامیه جهانی حقوق بشر و دیگر قوانین بین المللی اشاره شده که آزادی بیان را به رسمیت شناخته اند.

این تارنمای غربی با روش مرموز کنایه آمیزی می نویسد: بسیج دولت آمریکا را متهم به نقض ماده 19 میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی می کند که در آن به صراحت آمده است، ˈهیچ کس را نمی توان به خاطر عقایدش مورد مزاحمت قرار دادˈ.

مجمع عمومی سازمان ملل 27 آذر ماه با صدور قطعنامه ای از محدودیت آزادی بیان، نقض حقوق اقلیت ها، تبعیض علیه زنان و اعمال مجازات های خشن در ایران انتقاد کرد و نقض جدی حقوق بشر در این کشور را نگران کننده خواند.

در بخش دیگری از گزارش این رسانه بیگانه، از دشمنی اوباما با آزادی بیان به استناد گزارشی از ˈکمیته حفاظت از روزنامه نگارانˈ منتشره در اکتبر 2013 سخن به میان آمده است.

به تفسیر این منبع خبری، در گزارش مورد استناد بسیجیان، دولت باراک اوباما متهم شده که از زمان ریاست جمهوری ˈریچارد نیکسونˈ بیشترین تلاش برای ایجاد محدودیت در زمینه چرخش آزاد اطلاعات را داشته اما به سابقه بد اوباما اشاره ای نشده است.

به نوشته این رسانه غربی در حالی که گزارش بسیج تقریبا بر مبنای گزارش های تنظیم شده توسط روزنامه نگاران آمریکایی تهیه شده است، نقدی علت کم حجم بودن آن را عدم آزادی خبرنگاران ایرانی در ایالات متحده و رسیدن دنیا به آرامش را در گرو تغییر این رژیم و روی کار آمدن رژیمی بر اساس آراء مردم عنوان می کند.

این سایت اینترنتی، ادعا می کند: در حالی که دولت یازدهم تنش زدایی با غرب را از محورهای سیاست خارجی خود توصیف می کند، نایب اول رئیس مجلس در این مراسم تاکید کرد که نظام جمهوری اسلامی از ابتدای تشکیل، آمریکا را هدف قرار داد و امروز این کشور در مرکز حمله نظام جمهوری اسلامی و دیگر ملت های مستضعف جهان است.

بی بی سی، دستگاه سخن پراکنی انگلیس هم ضمن اشاره به گزارش بسیج از نقض حقوق بشر در آمریکا، به ارزیابی سخنان ˈعلاءالدین بروجردیˈ در کنار سخنان محمدرضا نقدی می پردازد.

این رسانه انگلیسی هم با ذکر سابقه ای از مراسم فوق با انتشار بخش های برگزیده ای از آن می نویسد: در قسمتی از گزارش بسیج آمده است که افزایش شدید شمار محکومان به مرگ در سال ۲۰۱۳ [در آمریکا] نشان می دهد که این کشور به جای تلاش برای کاهش اعدام، در مسیر مخالف گام برداشته است.

به نوشته این شبکه خبری غربی، تهیه کنندگان گزارش همچنین طرح موسوم به ˈبرنامه نظارتی اداره پلیس [نیویورک] بر مسلمانانˈ، نقض حقوق بومیان آمریکا و نقض حقوق مهاجران را مواردی از نقض حقوق اقلیت ها در آمریکا دانسته اند.

این گزارش حاکی است: نظام قضایی، سیستم اقتصادی نظام آموزشی و دستگاه های پلیسی و امنیتی آمریکا در این گزارش به اعمال تبعیض نژادی متهم شده اند.

بی بی سی به مواردی چون استناد گزارش بسیج به مطالب منتشره از سوی منابع مدافع حقوق بشر از جمله دیدبان حقوق بشر و عفو بین الملل، انتقادهایی از نقض حقوق بشر در ایران در گزارش های منتشره سالانه سازمان ها و دولت های غربی و این که مقامهای ایرانی معمولا این گزارش ها را مغرضانه می خوانند، نگاهی مبسوط دارد.

این رسانه انگلیسی می نویسد: منطق و زبان به کار گرفته شده در گزارش سازمان بسیج مستضعفین در مورد نقض حقوق بشر در آمریکا، بسیار شبیه گزارش های سازمان ها و نهادهای غربی است.

تارنمای العربیه هم با نگاهی به این موضوع، می نویسد: محمدرضا نقدی فرمانده نیروهای بسیج ایران از آنچه تبعیض نژادی عیله سیاه پوستان در آمریکا نامید، انتقاد کرد و گفت که حقوق آنان پایمال شده است.

این رسانه عربی نیز با شرحی از سابقه این مراسم با انتشار بخش هایی از سخنان سردار نقدی، اضافه می کند: فرمانده بسیج ایران با بیان این که امروز در داخل آمریکا بد ترین مدیریت ضد حقوق بشر از طرف حکومت اعمال می شود، اظهار می دارد که اکثر زندانیان آمریکا را سیاهان تشکیل می دهند در حالی که سیاه پوستان آمریکایی جمعیت اقلیت هستند و نوعی تبعیض نژادی در خصوص آن ها صورت می گیرد.

بازتاب این مراسم در صدر اخبار رسانه بیگانه نه تنها از میزان اهمیت بالای این موضوع حکایت دارد، بلکه با توجه به انتشار گزارش های متعددی از سوی نهادهای حقوق بشری در رابطه با نقض حقوق بشر در دیگر کشورها حساسیت هایی را موجب شده است.

رسانه های فارسی زبان خارجی در گزارش های منتشره در این باره می نویسند: ظاهرا گزارش بسیج واکنش به گزارش های متعدد نهادهای بین المللی حقوق بشری در انتقاد از پایمال شدن حقوق شهروندان ایران و زندانی کردن و ایجاد محدودیت برای منتقدان جمهوری اسلامی است.

اکثر این منابع خبری متفق النظر هستند که مراسم رونمایی از جزوه بسیج درباره وضعیت حقوق بشر در آمریکا، که شماری از شخصیت های ارشد حکومت جمهوری اسلامی در آن حضور داشتند، بهانه ای برای راه انداختن موج جدیدی از آمریکاستیزی است که اصولگرایان تندرو برای مخالفت با توافق هسته ای ژنو به راه انداخته اند.

مینا غفرانی آذر

**7074**1275
کد N86627

وبگردی