آفتاب

پیش نویس سند راهبردی شبکه ملی تحقیقات سرطان رونمایی می شود

پیش نویس سند راهبردی شبکه ملی تحقیقات سرطان رونمایی می شود

تهران-ایرنا-دبیر شبکه ملی تحقیقات سرطان گفت: پیش نویس سند راهبردی شبکه ملی تحقیقات سرطان در کنگره ملی جامع کنترل سرطان در بهمن ماه جاری رونمایی می شود.

دکتر کاظم زنده دل روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا با یادآوری فعالیت های شبکه های تحقیقاتی کشور اظهار داشت: تشکیل شبکه های تحقیقاتی در مورد بیماری های مختلف در سال 1388 در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به تصویب رسید.

وی افزود : بر اساس این مصوبه 20 شبکه تحقیقاتی در مورد بیماری های مختلف تشکیل شد که یکی از آنها در مورد بیماری های غیرواگیر مانند دیابت، سرطان، تروما، ایدز و بیماری های تنفسی و قلبی عروقی بود.

زنده دل ادامه داد: یکی از اهداف تاسیس این شبکه ایجاد ارتباط بین سازمان ها و دستگاه های فعال در زمینه بیماری های غیرواگیر و ایجاد هماهنگی بین فعالیت های آنها بود.

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات سرطان در مورد برنامه های انجام شده در شبکه تحقیقاتی سرطان گفت: در بخش دارویی مدیریت داروهای گران قیمت به نفع نظام سلامت، شرکت های بیمه و بخش خصوصی، حذف داروهای غیرضروری و تغییر پروتکل مصرفی از جمله اقدامات این شبکه بوده است.

زنده دل افزود: به عنوان نمونه در مورد داروی ˈهرسپتینˈ که برای درمان بیماران مبتلا به سرطان سینه استفاده می شود و طی سه سال گذشته برای هر بیمار، 50 میلیون تومان هزینه دربرداشت با اقداماتی که در این شبکه صورت گرفت هزینه تهیه این دارو برای هر بیمار به 9 میلیون تومان رسید.

دبیر شبکه ملی تحقیقات سرطان سامان دهی نظام ثبت سرطان در کشور را از دیگر اقدامات انجام شده این شبکه عنوان کرد و گفت: تجهیز و توسعه قطب های علمی سرطان کشور باید جزو اولویت های سلامت کشور باشد.

زنده دل افزود: انستیتو کانسر که درحال حاضر بزرگترین مرکز درمان سرطان در کشور است، مشکلات زیادی دارد و باید برای رفع مشکلات این مرکز حمایت های لازم صورت گیرد.

وی درمورد تعداد مراجعین به این مرکز گفت: سالانه حدود چهار تا پنج هزار نفر تمام مراحل تشخیص تا درمان مانند شیمی درمانی را در این مرکز دریافت می کنند و اگر تعداد بیمارانی راکه برای تکمیل درمان از شهرستان به این مرکز مراجعه می کنند به این رقم افزوده شود، آمار مراجعه سالانه به انستیتو کانسر به 15 تا 20 هزار نفر می رسد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه هنوز به ثبت صددرصدی موارد ابتلا به سرطان در کشور نرسیده ایم، گفت: ثبت دقیق سرطان در ایران، بهتر شده است اما هنوز 20 تا 25 درصد سرطان ها در کشور شناسایی نشده اند.

زنده دل ادامه داد: به طور کلی با افزایش تعداد میانسالان کشور، تعداد مبتلایان به سرطان نیز افزایش یافته است، بنابراین لازم است برنامه های پیشگیری از سرطان با جدیت بیشتری دنبال شود تا روند رو به گسترش ابتلا به سرطان در کشور کند شود.

کنگره ملی برنامه جامع کنترل سرطان که در روزهای 15 تا 17 بهمن ماه سال جاری در محل سالن همایش های بین المللی سازمان صدا و سیما برگزار می شود.

علمی(4)1834**1599
کد N86309

وبگردی