آفتاب
تحولات اوکراین/

مذاکرات اشتون و یانوکوویچ در کی یف/ تاکید "بان" بر لزوم انجام مذاکرات فراگیر

مذاکرات اشتون و یانوکوویچ در کی یف/ تاکید "بان" بر لزوم انجام مذاکرات فراگیر

مذاکرات مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با ویکتور یانوکوویچ، تاکید دبیرکل سازمان ملل متحد بر لزوم انجام مذاکرات فراگیر و اشغال ساختمان شورای منطقه ای از جمله خبرهای مرتبط با اوکراین به شمار می رود.

به گزارش خبرگزاری مهر، خبرگزاری فرانسه از سفر امروز سه شنبه کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به کی یف پس از دیدار با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در بروکسل با هدف کمک به حل بحران اوکراین خبر داد.

خبرگزاری فرانسه نیز با اشاره به نگرانی اشتون درباره بدتر شدن اوضاع در اوکراین و درخواست برای خویشتنداری طرفین در این کشور گزارش داد که مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سفر دو روزه به کی یف با ویکتور یانوکوویچ رئیس‌جمهوری اوکراین و رهبران مخالفان گفتگو می کند.

شینهوا نیز به تماس تلفنی دبیرکل سازمان ملل متحد با ویکتور یانوکوویچ و تاکید بان کی مون بر لزوم انجام مذاکرات فراگیر در اوکراین با هدف حل و فصل بحران سیاسی در این کشور و جلوگیری از کشتار و خونریزی بیشتر اشاره کرد.

رویترز نیز از پیشنهاد رئیس جمهوری اوکراین برای آزادی صدها نفر از بازداشت شدگان و امتیازات دیگر به مخالفان با هدف کاهش تنش‌ ها خبر داد، این درحالیست که معترضان خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام هستند.

راشا تودی نیز با اشاره به اشغال ساختمان شورای منطقه ای از سوی مخالفان دولت اوکراین در شمال شهر چرنیگف در ادامه تصرف ساختمان‌ های دولتی گزارش داد که معترضان در پی تعیین این ساختمان به عنوان مقر پارلمان جدید اوکراین هستند.

کارشناسان معتقدند که ویکتور یانوکوویچ رئیس جمهور اوکراین به احتمال زیاد "نیکلای آزاروف" نخست وزیر اوکراین را قربانی خواهد کرد. علاوه بر موضوع بقا یا برکناری آزاروف، در نشست روز سه شنبه پارلمان، رسیدگی به قوانین آزادی مطبوعات و آزادی برگزاری اجتماعات که به تازگی مورد بازبینی قرار گرفته و محدودتر شده است، در دستور کار نمایندگان خواهد بود. لغو این محدودیتها یکی از درخواستهای "ویتالی کلیچکو" قهرمان بوکس جهان و از رهبران اپوزیسیون اوکراین است.

در جریان اعتراضات اخیر اوکراین که بزرگترین تظاهرات بعد از وقوع انقلاب نارنجی در این کشور به شمار می رود، بیش از 500 هزار معترض در خیابانهای کی یف دست به تظاهرات ضد دولتی زده و خواستار کنار رفتن دولت شدند. اعتراضات اوکراین از 21 نوامبر 2013 (30 آبان) و بعد از تصمیم دولت برای تعلیق گفتگوها با اتحادیه اروپا آغاز شد. اروپایی ها معتقدند تصميم کی يف تحت فشار روسيه صورت گرفته است.

کد N86261

وبگردی