آفتاب

دبیرکل ناتو: راه حل نظامی برای بحران سوریه مطرح نیست

دبیرکل ناتو: راه حل نظامی برای بحران سوریه مطرح نیست

تهران -ایرنا-ˈآندرس فوگ راسموسنˈ دبیرکل ناتو با طرح این ادعا که تهدید به حمله نظامی علیه سوریه راه را برای اجرای توافق امحای سلاح های شیمیایی این کشور هموار کرد گفت: تنها راه حل بحران سوریه، راهکار سیاسی بر پایه اصول توافقنامه ژنو1 است.

به گزارش روز سه شنبه شبکه خبری ˈ سی.ان.انˈ عربی دبیرکل ناتو در مصاحبه با این شبکه خبری تاکید کرد: باید منتظر نتایج نشست ژنو 2 و مذاکرات میان نمایندگان دولت و مخالفان سوریه ماند.

وی گفت: هیچ گونه راه حل نظامی برای بحران سوریه وجود ندارد و تنها راه حل بحران سوریه راهکار سیاسی است.

راسموسن خاطرنشان کرد: ما هنوز از نتایج نهایی نشست ژنو 2 اطلاع نداریم، اما من امیدوارم که مذاکرات ژنو راهی به روی حل سیاسی دائم بحران سوریه بگشاید.

وی در خصوص امکان رسیدن به توافق با وجود اختلافات کنونی در نشست ژنو2 گفت: متاسفانه هیچ راه حل دیگری وجود ندارد. هیچ راه حل نظامی برای بحران سوریه وجود ندارد و تنها راه حل ممکن راه حل سیاسی است که برپایه اصول توافقنامه ژنو1 مبتنی باشد که در آن بر لزوم تشکیل دولت انتقالی تاکید شده است.

راسموسن با شاره به موضع قبلی خود نسبت به گزینه حمله نظامی به سوریه در صورت عدم موافقت دمشق با امحای تسلیحات شیمیایی مدعی شد: به عقیده من تهدید به حمله نظامی به سوریه راه را در مقابل تلاش های سیاسی جهت دستیابی به راه حلی برای مساله سلاح های شیمیایی گشود و ما دیدیم که دولت سوریه با امحای تسلیحات شیمیایی موافقت و توافقنامه منع استفاده از این سلاح ها را امضا کرد.

وی در ادامه افزود: باید میان استفاده از سلاح های شیمیایی و راه حل دائمی برای بحران سوریه تفاوت قائل شد. موضع من نسبت به استفاده از سلاح های شیمیایی کاملا آشکار بود خواسته من وجود واکنش هوشیارانه از سوی جامعه بین الملل بود و این همان چیزی است که به توافق برای امحای تسلیحات شیمیایی سوریه انجامید، اما در خصوص مساله سیاسی باید بگویم که هیچ کس به حل نظامی بحران سوریه اعتقاد ندارد و تنها راه حل راه حل سیاسی و دیپلماتیک است.

راسموسن همچنین افزود: کشورهای عضو ناتو گفت وگوهایی را با شرکای خود در راستای ˈطرح همکاری استانبولˈ که بحرین، کویت، قطر و امارات به آن پیوستند برای آغاز همکاری های جدید و تحکیم روابط برگزار می کند.

وی ادامه داد: ما امیدواریم که آغاز این طرح ها و گفت وگوها به تقویت روابط ما با کشورهای حوزه خلیج فارس بینجامد.

مترجمام** 1453**1446
کد N86231

وبگردی