آفتاب
جلالی در نشست خبری تشریح کرد،

نهمین کنفرانس روسای سازمان همکاری‌های اسلامی اواخر بهمن در تهران برگزار می‌شود

نهمین کنفرانس روسای سازمان همکاری‌های اسلامی اواخر بهمن در تهران برگزار می‌شود

سخنگوی نهمین کنفرانس اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی با اشاره به زمان پنج روزه برگزاری اجلاس از 25 تا 30 بهمن در تهران، گفت که این اجلاس با شعار «پارلمان‌های اسلامی، همبستگی، عدالت، پیشرفت» برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، کاظم جلالی در حاشیه جلسه علنی امروز مجلس در توضیح جزئیات نهمین کنفرانس اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی،‌ گفت: این کنفرانس باید در آفریقا و کشور بورکینافاسو برگزار می‌شد که به دلیل عذرخواهی این کشور از برگزاری این کنفرانس، دبیرکل اتحادیه بین‌المجالس اسلامی در نامه‌ای به لاریجانی رییس مجلس درخواست کرد که این اجلاس در تهران برگزار شود.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران از این پیشنهاد استقبال کرد و به همین دلیل میزبان اجلاس نهم جمهوری اسلامی است و این اجلاس در تهران برگزار می‌شود.

جلالی با بیان اینکه شعار این کنفرانس، پارلمان‌های اسلامی، همبستگی، عدالت و پیشرفت است، گفت:‌ تلاش ما ین است که این کنفرانس با موفقیت و با حضور کشورهای اسلامی و روسای پارلمان‌های کشورهای اسلامی به خوبی برگزار شود.

سخنگوی نهمین کنفرانس اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی هدف اصلی این کنفرانس را تعمیق بخشیدن به همبستگی بین کشورهای اسلامی خواند و گفت: این کنفرانس همانند همه کنفرانس‌های بین‌المللی با مدیریت همه کشورهای عضو و مشارکت کامل آنها در مباحث مختلف برگزار می‌شود.

جلالی ابراز امیدواری کرد که در فضای کنونی که دنیای اسلام با چالش‌های بسیار زیادی روبروست این کنفرانس بتواند به دور از همه اختلافات داخلی که در بین کشورهای اسلامی مطرح است، با هدف تقویت پیوندهای مشترک بین کشورهای اسلامی با مشارکت آنها برگزار شود تا بتوان راه‌هایی برای برون‌رفت از چالش‌های فعلی را پیدا کند.

سخنگوی نهمین کنفرانس اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی در توضیح برنامه‌های این اجلاس گفت: جمعه 25 بهمن ماه نشست سی و یکم کمیته اجرایی برگزار می‌شود. این نشست یک روزه خواهد بود. همچنین در همان روز سومین نشست کمیته دائمی امور فلسطین نیز برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه در روزهای 26 و 27 بهمن نشست دوم کمیته تخصصی امور سیاسی و روابط خارجی برگزار می‌شود، افزود: در روز 26 بهمن کمیته‌های امور اقتصادی و محیط زیست، حقوق بشر، زن خانواده و فرهنگی تشکیل جلسه می‌دهند.

جلالی برگزاری سومین کنفرانس زنان نمایندگان مجالس اسلامی را در روز یکشنبه 27 بهمن عنوان و اظهار کرد: در روز دوشنبه 28 بهمن نشست شانزدهم کمیته عمومی و همچنین نشست کمیته نگارش به منظور تهیه بیانیه نهایی کنفرانس برگزار می‌شود. در همان روز نشست مشورتی گروه‌های آفریقا، عرب و آسیا نیز به شکل جداگانه برگزار خواهد شد.

سخنگوی نهمین کنفرانس اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه 29 و 30 بهمن این کنفرانس در سطح روسای مجالس برگزار می‌شود، گفت: در صبح روز 29 بهمن مراسم افتتاحیه برگزار شده و در چهارشنبه شب نیز مراسم اختتامیه برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه دعوت‌نامه‌ها به همه کشورهای عضو ارسال شده است، گفت: علاوه بر ارسال دعوت‌نامه، تماس‌های تلفنی و ارتباط با روسای مجالس توسط نمایندگی‌های جمهوری اسلامی در کشورهای عضو انجام شده و تاکنون خبرهای بسیاری خوبی از میزان مشارکت هیات‌ها و روسای مجالس کشورهای اسلامی به ما رسیده است.

جلالی گفت که فکر می‌کنیم این اجلاس یکی از اجلاس‌های بسیار فعال با مشارکت خوب هیات‌ها و روسای مجالس باشد و امیدواریم این اجلاس بتواند با مشارکت خوب کشورهای اسلامی به اهداف خود برسد.

سخنگوی نهمین کنفرانس اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی با بیان اینکه 53 کشور عضو این اتحادیه هستند،‌ گفت: برای برگزاری این اجلاس باید نصف به علاوه یک کشور در این اجلاس حضور داشته باشند که تاکنون بیش از حد نصاب برای شرکت در اجلاس اعلام آمادگی کرده‌اند.

وی ادامه داد: در کنفرانس‌های قبلی حداکثر میزان مشارکت روسای مجالس حدود 15 رییس بوده که فکر می‌کنم این اولین اجلاسی باشد که تعداد روسای شرکت‌کننده بیشتر باشد.

جلالی در مورد مهمان‌های مراسم افتتاحیه نیز گفت: طبیعتا از شخصیت‌ها و رجال کشورمان دعوت به عمل خواهد آمد و امیدواریم مسئولان عالیرتبه نیز شرکت کنند ولی اینکه مسئولان در چه سطحی شرکت می‌کنند هنوز نهایی نشده است. نمایندگان به عنوان میزبان نیز حضور دارند.

به گزارش ایسنا، سخنگوی نهمین کنفرانس اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی با بیان اینکه مقر این اتحادیه در تهران است، گفت: اتحادیه کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی به سازمان همکاری‌های اسلامی تغییر نام داده است که اساسنامه آن در اجلاس تاسیس این کنفرانس در سال 1378 به تصویب رسید.

وی با بیان اینکه در اساسنامه این سازمان موضوع معرفی و ترویج اصول والای اسلام با تاکید بر جنبه‌های گوناگون تمدنی آن مورد اشاره قرار گرفته است، گفت: از دیگر موارد مندرج در اساسنامه ارائه چارچوبی برای همکاری و هماهنگی گسترده و ثمربخش میان مجالس و پارلمان‌های کشورهای اسلامی، ترغیب دیدار و گفت‌وگو میان مجالس و کشورهای عضو این سازمان و انتقال تجارب بین پارلمان‌ها در موضوعات مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی است.

به گفته جلالی، تقویت همکاری و مشارکت با دیگر سازمان‌های پارلمانی و غیردولتی، تقویت روحیه هماهنگی میان ملل جهان به منظور دفاع از حقوق و اصول بشر دوستانه و استقرار صلح و عدالت و تاکید بر عدم دخالت در امور داخلی کشورها نیز در اساسنامه این اتحادیه قید شده است.

سخنگوی نهمین کنفرانس اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی با بیان اینکه این اتحادیه دارای چهار رکن است، گفت: یک رکن این اتحادیه برگزاری کنفرانس و نشست روسای مجالس کشورهای اسلامی است که در گذشته هر دو سال یک بار برگزار می‌شد که با اصلاح اساسنامه مقرر شد سالی یک بار روسای مجالس اجلاس داشته باشند.

وی دومین رکن این اتحادیه را کمیته عمومی عنوان و اظهار کرد: این کمیته سالی یک بار اجلاسیه دارد و دو نفر از نمایندگان کشورهای اسلامی عضو شورای عمومی آن هستند.

جلالی افزود: سومین رکن نیز کمیته اجرایی است که سالی دو بار تشکیل می‌شود و متشکل از پانزده نماینده از پانزده کشور است یعنی در مناطق جغرافیایی عربی، آسیایی و آفریقایی هر کدام پنج نماینده از پنج کشور عضو دارد.

به گفته وی، چهارمین رکن این اتحادیه دبیرخانه است که مقر آن در تهران است.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه اتحادیه سازمان همکاری‌های اسلامی دارای چهار کمیته تخصصی است، این کمیته‌ها را شامل امور سیاسی و روابط خارجی، امور اقتصادی و محیط زیست، حقوق بشر، زن و خانواده، امور فرهنگی، حقوقی و گفت‌وگوی تمدن‌ها و ادیان عنوان کرد.

جلالی افزود: کمیته دائمی دیگری نیز در دو سال اخیر به عنوان کمیته دائمی فلسطین و کنفرانس زنان کشورهای اسلامی تشیکل شده که نشست‌های آن در حاشیه اجلاس برگزار می‌شود.

وی با اشاره به برگزاری نشست‌های این اتحادیه در سطح روسای مجالس، گفت: تاکنون هشت نشست در سطح روسای مجالس برگزار شده که اولین کنفرانس آن در زمان تاسیس در تهران و در سال 1378 برگزار شد. کنفرانس دوم در مغرب در سال 80 و کنفرانس سوم در داکار سنگال در سال 83 برگزار شد.

به گفته جلالی، کنفرانس چهارم در استانبول ترکیه در فروردین 85، کنفرانس پنجم در قاهره مصر در دی ماه 86، کنفرانس ششم در اوگاندا در دی 88، کنفرانس هفتم در اندونزی در دی 90 و کنفرانس هشتم در خارطوم سودان در سال 91 برگزار شد.

سخنگوی نهمین کنفرانس اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی در پایان گفت که این اتحادیه دو اجلاس فوق‌العاده در تیرماه 89 در دمشق و سوریه و در دی 89 در ابوظبی امارات برگزار کرده است.

انتهای پیام

کد N86162

وبگردی