آفتاب

بیلاول بوتو: پاکستان باید علیه طالبان اقدام نظامی کند

بیلاول بوتو: پاکستان باید علیه طالبان اقدام نظامی کند

رئیس حزب مردم پاکستان خواستار اقدام نظامی علیه طالبان شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) بیلاول بوتو زرداری، فرزند بی‌نظیر بوتو، نخست وزیر پیشین پاکستان و رئیس حزب مردم این کشور، در مصاحبه‌ای اختصاصی با بی‌بی‌سی از دولت پاکستان خواسته است علیه گروه طالبان به اقدام نظامی متوسل شود.

بوتو که پس از ترور مادرش ریاست حزب مردم را در دست گرفت، گفته است که سیاستمداران پاکستانی باید در برابر تهدیدی که گروه‌های مسلح مانند طالبان متوجه پاکستان می‌کنند "از خواب بیدار شوند."

بیلاول بوتو گفت که دولت پاکستان گزینه متوقف کردن خشونت از طریق مذاکره با طالبان را دنبال کرده اما این گزینه راه به جایی نبرده و اینک، اقدام نظامی ضرورت یافته است. رئیس حزب مردم پاکستان گفته است: "گفت‌وگو همیشه یک گزینه است اما باید از موضع قدرت گفت‌وگو کرد."

وی در توجیه این نظر خود افزوده است: "چگونه باید از موضع قدرت مذاکره کنیم؟ لازم است آنان در صحنه نبرد شکست بخورند؛ آنها با ما در جنگند."

اظهارات بوتو در حالی انتشار می‌یابد که دولت پاکستان در مورد نحوه برخورد با موج رو به گسترش خشونت به رایزنی‌های گسترده‌ای دست زده و مجمع ملی - پارلمان پاکستان - مذاکراتی را برای بررسی واکنش به عملیات اخیر گروه‌های تندرو اسلامگرا آغاز کرده است.

از جمله این عملیات، حمله پر تلفات به یک ستون نظامی بوده است. روز ٢٠ ژانویه، سیزده نفر در انفجار انتحاری در برابر یکی از قرارگاه‌های ارتش پاکستان در شهر راولپندی کشته شدند. روز قبل از آن نیز انفجار بمب در مسیر یک ستون نظامی در شمال غرب پاکستان باعث کشته شدن بیست تن از نفرات ارتش این کشور شد.

به دلیل اختلاف نظر بین گروه‌های سیاسی پاکستان، مذاکرات پارلمان در روز دوشنبه بدون نتیجه پایان یافت و قرار شد مذاکرات و رایزنی‌ها ادامه یابد. در حالیکه دولت به ریاست محمد نواز شریف، رقیب سیاسی دیرین خانم بوتو، از اقدام نظامی علیه طالبان حمایت می‌کند، بین احزاب و گروه‌های سیاسی در این مورد اختلاف نظر وجود دارد.

بلاول بوتو در مصاحبه با بی‌بی‌سی گفت که انتظار داشت ترور فجیع مادرش در سال ٢٠٠٧ باعث "بیدار شدن کشور" برای مقابله با افراطگرایی و خشونت شود اما، به گفته وی، سیاستمداران به نحوی عمل کردند که وفاق عمومی ناشی از این حادثه نیز به سادگی از دست رفت.

در سال ٢٠٠٧، بی‌نظیر بوتو پس از چند سال زندگی در خارج، برای شرکت در رقابت‌های انتخابات پارلمانی به پاکستان بازگشت اما در جریان شرکت در یک گردهمایی انتخاباتی، در یک حمله انتحاری جان خود را از دست داد. در حال حاضر، پرویز مشرف، رئیس جمهوری وقت پاکستان، به اتهام کوتاهی در حفظ امنیت خانم بوتو تحت پیگرد قرار دارد.

بی‌نظیر بوتو دختر ذوالفقار علی بوتو، رئیس جمهوری و نخست وزیر پیشین پاکستان و پایه گذار و رئیس حزب مردم بود. علی بوتو در جریان یک کودتای نظامی در سال ١٩٧٧ قدرت را از دست داد و در سال ١٩٧٩ اعدام شد. پس از اعدام علی بوتو، ریاست حزب مردم نخست به همسرش و سپس به بی‌نظیر بوتو انتقال یافت.

هنگام ترور خانم بوتو اعلام شد که ریاست حزب مردم به بیلاول بوتو زرداری، که در آن زمان هنوز در انگلیس تحصیل می کرد، واگذار شده است.

نتیجه آن انتخابات به پیروزی پارلمانی حزب مردم منجر شد و نمایندگان پارلمان، آصف علی زرداری، همسر خانم بوتو را به ریاست جمهوری انتخاب کردند. با اینهمه، حزب مردم در انتخابات اخیر پارلمانی، شکست سنگینی خورد.

بیلاول بوتو، که اینک بیست و پنج ساله است و در پاکستان اقامت دارد، گفت: "من هرگز برای خودم نقشی سیاسی تصور نمی‌کردم اما حالا که به کشورم بازگشته‌ام و وضعیت کشورم را می‌بینم، مایلم نقشی را برعهده بگیرم."

وی گفته است که هدف او از ایفای نقش در صحنه سیاست پاکستان "کمک به ایجاد ملتی در صلح، مرفه و مترقی است که مادرم رویای آن را در سر داشت و برای تحقق این هدف مبارزه کرد و جان خود را از دست داد."

به گفته کارشناسان، تشدید اقدامات خشونت‌آمیز گروه‌های افراطگرا باعث جلب توجه بیشتر به اتخاذ تدابیری برای پایان دادن به ناآرامی در پاکستان شده است.

علاوه بر فعالیت اسلامگرایان موسوم به "طالبان پاکستانی" و سایر گروه‌های تندرو در این کشور، مقامات افغانستان و برخی مقامات آمریکایی معتقدند که شورشیان طالبان در افغانستان نیز از حمایت اسلامگرایان مستقر در پاکستان برخوردارند و بدون حمایت آنها، قادر به ادامه عملیات نیستند.

با توجه به نزدیک بودن زمان تکمیل خروج نیروهای خارجی از افغانستان و در حالیکه شورشیان طالبان همچنان به عملیات خود علیه دولت مرکزی این کشور ادامه می‌دهند، تصمیم دولت پاکستان در مورد طالبان پاکستانی قطعا از نزدیک توسط دولت افغانستان و متحدان غربی آن دنبال خواهد شد.

انتهای پیام

کد N86047

وبگردی