آفتاب
افخم در نشست خبری: /۲/

در حال تکمیل مدارک اقدامات تروریستی علیه دیپلمات‌ها هستیم

در حال تکمیل مدارک اقدامات تروریستی علیه دیپلمات‌ها هستیم

اجرای متوازن این برنامه در یک دوره شش ماهه می‌تواند گامی باشد که تعهدات همه طرف‌ها را نشان بدهد/تا پیش از اینکه برنامه مذاکرات اعلام شود برای اطلاع نسبت به جزئیات آن باید صبر کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد پیگیری‌های صورت گرفته پیرامون انفجار تروریستی سفارت ایران درلبنان و نتایج بررسی‌ها، ‌گفت: این پیگیری‌ها همچنین در دستور کار است. مدارک و شواهدی در مورد اقدامات برخی تروریست‌ها و گروههای تفکیری در اختیار ما قرار دارد که در حال تکمیل آن هستیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مرضیه افخم در ادمه سخنان خود در نشست خبری خود با اصحاب رسانه در خصوص اقدام تروریستی در یمن و شهادت دیپلمات ایرانی گفت: این مسئله در دستور کار است و توسط همکارانم در وزرات امور‌خارجه مورد پیگیری قرار می‌گیرد.

وی درخصوص وضعیت نیکبخت دیگر دیپلمات ربوده شده ایران در یمن نیز گفت: جای خوشبختی است که اعلام کنم؛ پس از جسدی که یافت شد با خبر سازی‌های صورت گرفته با پیگیری همکارانم در یمن و تایید مقامات یمنی محرز شد که این جنازه متعلق به دیپلمات ایرانی نیست، امیداوریم که بتوانیم هرچه زود‌تر با پیگیری‌های صورت گرفته آقای نیکبخت را به گشور بازگردانیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در مورد پیگیری‌های صورت گرفته پیرامون انفجار تروریستی سفارت ایران درلبنان و نتایج بررسی‌ها، ‌گفت: این پیگیری‌ها همچنین در دستور کار است. مدارک و شواهدی در مورد اقدامات برخی تروریست‌ها و گروههای تفکیری در اختیار ما قرار دارد که در حال تکمیل آن هستیم، اما قبل از تایید و تکمیل شده آن امکان اعلام رسمی جزئیات آن را نداریم. اما در صورت نهایی شدن کار در مورد آن اطلاع رسانی دقیق تری خواهیم داشت.

افخم در پاسخ به این سوال که اعتماد سازی در گام نخست توافقات ژنو از سوی جمهوری اسلامی ایران به چه شکلی صوت خواهد گرفت، گفت: مهم‌ترین محوری که در مذاکرات انجام شده صورت گرفت، این بود که جمهوری اسلامی با رویکرد جدیدی کار را آ غاز کرد که آن مبتنی بود بر اینکه حقوق هسته‌ای خود را حفظ کرده و به فعالیت‌های خود در این زمینه ادامه دهیم. البته این فعالیت‌ها کاملاً صلح آمیز و تحت نظارت آژانس انجام خواهد شد، تا برخی نگرانی‌های منطقی نسبت به فعالیتهای هسته‌ای ایران برطرف شود که این کار روند خود را طی کرد تا به بحث اقدام مشترک منتهی شد.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون در دوره اجرای برنامه اقدام مشترک هستیم، گفت: ‌اجرای متوازن این برنامه در یک دوره شش ماهه می‌تواند گامی باشد که تعهدات همه طرف‌ها را نشان بدهد. اگر این دوره شش ماهه با موفقیت و با انجام تمام تعهدات صورت گرفنه پیش رود، می‌توان اعلام کرد که گام نخست در چارچوب پیش بینی‌ها به خوبی پیش رفته و مقدمات برای مذاکرات جامع و نهایی آماده شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که دستور جلسه مذاکرات ظریف و اشتون در نیویورک چه خواهد بود، گفت: پیش از آغاز این مذاکرات نمی‌توان در مورد آن بحث خاصی کرد. حل و فصل نهایی مسئله هسته‌ای و حفظ برنامه صلح آمیز جمهوری اسلامی همواره جز رئوس کارمان است، اما تا پیش از اینکه برنامه مذاکرات اعلام شود برای اطلاع نسبت به جزئیات آن باید صبر کنیم.

کد N86045

وبگردی