آفتاب

اولاند: اتحادیه اروپا می‌تواند به ایجاد تغییرات در ترکیه کمک کند

اولاند: اتحادیه اروپا می‌تواند به ایجاد تغییرات در ترکیه کمک کند

رئیس‌جمهوری فرانسه در سفر به ترکیه با اشاره به اینکه اتحادیه اروپا می‌تواند به ایجاد تغییراتی در این کشور به منظور پیوستن به اتحادیه مذکور کمک کند، تاکید کرد که پاریس در موضع توقف این مذاکرات نیست.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه حریت، فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری فرانسه که اولین رهبر این کشور از سال 1992 است که به ترکیه می‌رود، در این سفر به همراه عبدالله گل، همتای ترکیه‌ای خود در یک کنفرانس خبری مشترک گفت: گشایش فصل‌های جدید در مذاکرات پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا به حمایت از این کشور می‌پردازد چرا که برخی از فصل‌های این مذاکره به عناوینی چون حقوق بنیادی، اجرای قانون و عدالت و جدایی قدرت‌ها مرتبط می‌شوند و با بحث‌های کنونی در سیاست داخلی ترکیه ارتباط دارند. گشایش این فصل‌های جدید به پیشرفت و ترقی دولت آنکارا کمک می‌کند.

اولاند که اوایل روز دوشنبه به همراه هیاتی از وزرا، تجار و خبرنگاران به آنکارا وارد شد، در ادامه گفت، کشورش از تداوم روند مذاکرات الحاق میان ترکیه و اتحادیه اروپا حمایت می‌کند.

رئیس‌جمهوری فرانسه با اشاره غیرمستقیم به تردید کشورش در عضویت کامل ترکیه در اتحادیه اروپا و برگزاری رفراندوم آتی در فرانسه درباره عضویت ترکیه در اتحایده مذکور ادامه داد: 14 فصل از 35 فصل درباره مذاکرات پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا گشوده شده است به این معنا که ما باید به این روند ادامه دهیم. در نهایت، تصمیم نهایی بر عهده مردم فرانسه است.

عبدالله گل نیز از اولاند خواست تا مانع کاندیداتوری ترکیه در اتحادیه اروپا نشود و گفت: ما از موضع مثبت رئیس‌جمهوری فرانسه در چند سال گذشته استقبال می‌کنیم. اما این مذاکرات به معنای عضویت کامل در اتحادیه اروپا نیست. این یک روند سازگاری و انطباق است. امیدواریم که ممنوعیت سیاسی به وقوع نپیوندد.

وی در پاسخ به سوالی درباره ناآرامی‌های سیاسی اخیر در ترکیه گفت: بحث‌هایی در کشور وجود دارد اما ترکیه یک کشور دموکراتیک با جامعه‌ای باز است.

ترکیه و فرانسه همچنین یک توافق همکاری استراتژیک در جریان سفر اولاند به آنکارا امضا کردند. علاوه بر این، توافق‌های دیگری نظیر انرژی اتمی و پروژه‌های زیرساختی به امضای دو طرف رسید.

روسای جمهور فرانسه و ترکیه به تبادل دیدگاه‌ها در مورد لغو انکار نسل‌کشی 1915 ارامنه توسط پادشاهی عثمانی پرداخته و عبدالله گل گفت که آن‌ها به صورت صادقانه در این باره به گفت‌وگو پرداخته و بر ضرورت همکاری و مطالعه مشترک درباره این رویداد توسط تاریخ‌نگاران و با حضور گروه‌های ثالث تاکید کردند.

گل با تاکید بر درخواست ترکیه مبنی بر تشکیل یک کمیته مشترک افزود: این رویداد همانند جنگ فرانسه و الجزایر است. ما نمی‌توانیم خودمان به این مساله بپردازیم. یک کار مشترک ضرورت دارد.

وی با اشاره به ‌وجود آزادی بیان در میان سایر ارزش‌های اروپایی گفت: هر دو طرف باید قادر باشند تا آزادانه به بیان دیدگاه‌های خود در فرانسه بپردازند. ما به حکم دادگاه قانون اساسی فرانسه در این باره احترام می‌گذاریم.

رئیس‌جمهوری ترکیه به حمله ناموفق نیوزیلند و استرالیا به ترکیه که به جنگ "داردانل" معروف است، اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون، با این دو کشور روابط خوبی داریم و نباید این درگیری‌ها و رنج‌ها را به کودکانمان منتقل کنیم. به جای آن، باید یک دولتی جدید میان کودکان خود به وجود آوریم.

اولاند نیز بر ضرورت یک همکاری مشترک درباره این مساله پیش از مراسم بزرگداشت رویدادهای 1915 اشاره کرد اما نشانه‌ای از تلاش‌های مجدد برای انکار قتل‌عام ارامنه توسط عثمانی‌ها در صحبت‌هایش وجود نداشت.

اولاند و گل به تحولات در سوریه و ژنو 2 اشاره و تاکید کردند که کنفرانس ژنو 2 باید به ایجاد یک دولت انتقالی با قدرت کامل اجرایی منجر شود.

انتهای پیام

کد N85979

وبگردی